Full version: Blommor och bin!
sanna
Jag har fyra olika sorters timjan (vanlig timjan, citron och två olika sorters backtimjan) som växer ganska nära varandra i "örtagården". Är det någon risk för korspollinering och hybrider? Gillar timjan att blanda sig med andra?

Den här frågan känns kanske inte så aktuell eftersom det inte vimlar av pollinerande insekter just nu... rolleyes.gif
MEN, i likhet med de flesta här längtar jag ju till våren och den spirande grönskan! Så man fördriver tiden och längtan med små funderingar t ex som ovan...

Jag har öht dålig koll på vad som korsar sig med vad. Aklejor och pumpa, ja! (Nej, jag menar inte att aklejor och pumpa korsar sig med varandra...biggrin.gif ni vet vad jag menar! smile.gif )

Men mer? Är det några speciella sorter man bör tänka på att hålla ifrån varandra vad gäller krydd- och medicinalväxter? Har tex olika sorters lökar: gräslök, kin.gräslök, piplök etc...de står nära varandra, kan de korsas? Eller oregano och mejram? Två sorters dansk körvel och spansk körvel?
Berätta ALLT om era erfarenheter!
smile.gif

Sanna
Mariann
Har inga erfarenheter av blomparningar, men jag längtar redan efter våren o sommaren o min lilla stuga nedan wub.gif rolleyes.gif sleep.gif

sanna
Förstår precis hur du känner Mariann!
Längtar också så vansinnigt till min mammas kolonilott... smile.gif

Sanna smile.gif
Mariann
laugh.gif biggrin.gif
sanna
Jamen hörni... smile.gif

Är ni blyga, eller? Jag vill veta mer om pollinering, ju!
Finns det verkligen inga som fuskar inom botaniken på detta forum...?

Sanna smile.gif
yla
joo de eklart att jag hjälper till o pollinerar ibland men de här me o korsa o greja har jag absolut ingen som helst erfarenhet av

litte pillande bara på diverse blomsterståndare med pensel o visst blir det frukter
men som sagt inte kors o tvärs men nu vetesjutton om man inte ska ta o köra lite korspollinering wub.gif wub.gif
sanna
Tack oldwolfie! smile.gif

Vill bara förtydliga mig lite: jag är alltså INTE intresserad av att det vänstras kors och tvärs i rabatten! sleep.gif *fnys*
Jag undrar alltså om någon kan tala om vilka sorter man bör hålla åtskilda?
T ex om olika sorters timjan "får ihop det" om de står för tätt...ja, ni förstår...?

Sanna - frösnusktant wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon