|
Myosotis
08-11-2009, 15:57
Vet ni om att det finns en massa SS-musik och skit på youtube?! Kolla här! Det var inte sån musik jag letade efter!! Videon har visats 52.451 gånger och det verkar finnas många fler. Inklusive kommentarer som "Sieg heil".  Skulle anmäla skiten men då visar det sig att man måste registrera sig först, får man inte virus då? Hur kan skiten ha legat där i 1½ år utan att någon har anmält?! Eller har den anmälts och de tycker att det är helt okej att den ligger kvar?! Har de ingen som helst koll själva? Fy fan vad dåligt.
Kollar inte utan tror dej på ditt ord. Har sett flera som fått sina sidor stängda, så det tar kanske bara lite tid, innan dom stängs ner...
Piccante
08-11-2009, 16:20
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 15:57)  Vet ni om att det finns en massa SS-musik och skit på youtube?! Kolla här! Det var inte sån musik jag letade efter!! Videon har visats 52.451 gånger och det verkar finnas många fler. Inklusive kommentarer som "Sieg heil".  Skulle anmäla skiten men då visar det sig att man måste registrera sig först, får man inte virus då? Hur kan skiten ha legat där i 1½ år utan att någon har anmält?! Eller har den anmälts och de tycker att det är helt okej att den ligger kvar?! Har de ingen som helst koll själva? Fy fan vad dåligt.  Varför skulle du få virus av att regga dig på youtube? Om du har google-konto eller gmail så kan du logga in med samma användarnamn på youtube nu mera.
Myosotis
08-11-2009, 16:51
CITAT (Markus_H @ 08-11-2009, 16:20)  Varför skulle du få virus av att regga dig på youtube? Om du har google-konto eller gmail så kan du logga in med samma användarnamn på youtube nu mera. Jaha. Men det har jag inte. Är inte så bra på datorer men har förstått att det t.ex. är ett riskmoment att logga in på facebook (har aldrig gjort det heller). Men då är det ofarligt på youtube då. Nu har jag pratat med en som säger att det är allmänt känt att youtube inte gör något åt sånt där, det visste jag inte. Tydligen är det ingen idé att anmäla såna filmer, de bryr sig inte eller vill inte ta bort dem. Filmen innehåller ett hakkors, själva symbolen är olaglig åtminstone i Tyskland, jag vet inte riktigt hur det är i andra länder. Hur funkar det då om man lägger upp det från utlandet? Lätt att hitta kryphål!
Meriona
08-11-2009, 17:01
Hakkors och hitlerhälsningar är tack och lov olagligt även i Sverige. Men däremot vet jag inte var Youtube är regat någonstans, kanske är det annorlunda i det landet? Vill inte heller klicka på länken, det är illa nog att veta att det finns där... Mysko att du tog upp det just idag, jag läste i lokalblaskan att det är manifestation i grannbyn imorgon, Kristallnatten...
Piccante
08-11-2009, 17:18
CITAT (Meriona @ 08-11-2009, 17:01)  Hakkors och hitlerhälsningar är tack och lov olagligt även i Sverige. Men däremot vet jag inte var Youtube är regat någonstans, kanske är det annorlunda i det landet? Vill inte heller klicka på länken, det är illa nog att veta att det finns där... Mysko att du tog upp det just idag, jag läste i lokalblaskan att det är manifestation i grannbyn imorgon, Kristallnatten...  Headquarters San Bruno, California, United States Undrar om inte hakkors är olagliga i USA med? Youtube ligger precis nere för serverarbete, men wikipedia har sammanfattat problemet med uppladdning av olagligt material; Inappropriate content YouTube has also faced criticism over the offensive content in some of its videos. Although YouTube's terms of service forbid the uploading of material likely to be considered inappropriate, YouTube does not check every video before it goes online. Controversial areas for videos have included Holocaust denial and the Hillsborough Disaster, in which 96 football fans from Liverpool were crushed to death in 1989, conspiracy theories and religion.[41][42] YouTube relies on its users to flag the content of videos as inappropriate, and a YouTube employee will view a flagged video to determine whether it violates the site's terms of service.[3] In July 2008 the Culture and Media Committee of the House of Commons of the United Kingdom stated that it was "unimpressed" with YouTube's system for policing its videos, and argued that "Proactive review of content should be standard practice for sites hosting user generated content." YouTube responded by stating: "We have strict rules on what's allowed, and a system that enables anyone who sees inappropriate content to report it to our 24/7 review team and have it dealt with promptly. We educate our community on the rules and include a direct link from every YouTube page to make this process as easy as possible for our users. Given the volume of content uploaded on our site, we think this is by far the most effective way to make sure that the tiny minority of videos that break the rules come down quickly."[43]
Myosotis
08-11-2009, 17:25
CITAT (Markus_H @ 08-11-2009, 17:18)  ...YouTube does not check every video before it goes online... Nej det kan man ju förstå att det skulle vara svårt att hinna. Men 52000 visningar och inte en som har anmält... nej nu får ja ta och registrera mig. Om ni inte ser mig här på ett tag nu så beror det på att jag jagar nazister.
Gunilla T
08-11-2009, 17:27
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 17:25)  Nej det kan man ju förstå att det skulle vara svårt att hinna. Men 52000 visningar och inte en som har anmält... nej nu får ja ta och registrera mig. Om ni inte ser mig här på ett tag nu så beror det på att jag jagar nazister. Heja Myosotis
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 17:25)  Nej det kan man ju förstå att det skulle vara svårt att hinna. Men 52000 visningar och inte en som har anmält... nej nu får ja ta och registrera mig. Om ni inte ser mig här på ett tag nu så beror det på att jag jagar nazister. Det är rätt, på dom bara....
Aqvakul
08-11-2009, 20:22
Vidrigt!
ängsvädd
08-11-2009, 20:24
Var försiktig bara, Myosotis, med att lämna ut personliga uppgifter till Youtube som kanske kan hackas fram.
Fast det går inte att göra någonting åt. Nazister och nazistpropaganda kommer att finnas oavsett. Det går inte att censurera saker på internet och det bör man inte eftersträva att göra heller. Internet är ett bra sätt att få många olika perspektiv på en och samma sak och det finns oändligt mycket fakta där ute. Jag tror inte att det är något problem att sådant material ligger ute för jag tror att folk har vett nog att förstå vad det innebär och i och med all den fakta som finns på internet och även motståndarnas åsikter, så kan de få det om inte annat.
Sedan finns det ingen anledning till att man skulle få virus av att registrera sig på youtube. Det är en stor och seriös sida, därför är också riskerna minimal för att någons personuppgifter skulle läcka ut eftersom de förmodligen har en ganska stor budget och kunskap när det gäller säkerheten.
Var inte rädd för virus. Var bara uppmärksam. Ett bra virus och antispywareprogram installerat tillsammans med sunt förnuft(som alla odlaister har) räcker långt. Min dator ylar då o då om virus(nu senast e-mail från fejkad facebooksida). Att registrera sig är ingen fara. Där finns mycket intressant och tyvärr också en massa filmer o annat som framförallt många lättpåverkade ungdomar inte borde kunna se. Men sån är ju internet, full av möjligheter och full av fällor.
Myosotis
08-11-2009, 21:09
CITAT (Nauti @ 08-11-2009, 20:53)  ...Nazister och nazistpropaganda kommer att finnas oavsett. Det går inte att censurera saker på internet och det bör man inte eftersträva att göra heller... Men om något är olagligt i ett land blir det lite konstigt om det är tillåtet på internet helt plötsligt. Man kan eller vill inte utöva någon kontroll, därför är det okej med hakkorsflaggor?! Jag har ingen aning hur man skulle lyckas kontrollera sånt på nätet men det känns fel och inkonsekvent om en symbol (eller företeelse) bara är förbjuden ibland, då kan man lika gärna ta bort hela lagen och tillåta folk att vifta med hakkorsflaggor och göra hitlerhälsningar. Så vill inte jag ha det i alla fall. Registrerade mig och testanmälde videon som jag länkat till, men det kommer väl inte att hända något.
Såklart ska sånt bekämpas, även på internet.
Myosotis
08-11-2009, 21:14
CITAT (gnon49 @ 08-11-2009, 21:06)  Var inte rädd för virus. Var bara uppmärksam. Ett bra virus och antispywareprogram installerat tillsammans med sunt förnuft(som alla odlaister har) räcker långt. Min dator ylar då o då om virus(nu senast e-mail från fejkad facebooksida). Att registrera sig är ingen fara... Okej. Har faktiskt kört virusprogrammet efteråt och det var inget. Men man blir ju lite fundersam ibland. Min pappa är väldigt datorkunnig och mycket försiktig, dessutom inte alls intresserad av siter där man typiskt får virus. Häromdagen hade han helt plötsligt hela datorn full med virus, det var riktigt illa. Och då hade han typ bara kollat sin mail.
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 21:09)  Men om något är olagligt i ett land blir det lite konstigt om det är tillåtet på internet helt plötsligt. Man kan eller vill inte utöva någon kontroll, därför är det okej med hakkorsflaggor?! Jag har ingen aning hur man skulle lyckas kontrollera sånt på nätet men det känns fel och inkonsekvent om en symbol (eller företeelse) bara är förbjuden ibland, då kan man lika gärna ta bort hela lagen och tillåta folk att vifta med hakkorsflaggor och göra hitlerhälsningar. Så vill inte jag ha det i alla fall. Registrerade mig och testanmälde videon som jag länkat till, men det kommer väl inte att hända något. Så är det ju med allting på internet? Allting som är olagligt och motarbetat i verkligheten kan skötas helt smärtfritt på internet både på gott och ont. Jag ser inget problem med sådant material eftersom jag vägrar tro att folk är dumma nog att lockas av sådant material även om det finns ett fåtal som gör det Att förbjuda en swastika låter bara dumt, den har ju varit symbol för annat som associerats med positiva saker innan. Att förbjuda nazistmaterial låter också dumt, det vore att ignorera ett problem vi har i samhället. Lösningen är informering, inte censurering. Men ett förbud och motverkan av direkta värvningskampanjer riktade mot grupper som är extra lättpåverkade tycker jag skall vara helt självklart.
Myosotis
08-11-2009, 21:22
CITAT (Nauti @ 08-11-2009, 21:15)  ...Att förbjuda en swastika låter bara dumt, den har ju varit symbol för annat som associerats med positiva saker innan. Att förbjuda nazistmaterial låter också dumt, det vore att ignorera ett problem vi har i samhället. Lösningen är informering, inte censurering... Där håller jag inte med dig. I Tyskland förbjöds sådant för att det fortfarande fanns/finns folk som har suttit i koncentrationsläger! De ska väl slippa se sånt och bli skrämda till döds! Sen att det kanske inte hjälper mot nynazister är en annan sak, självklart räcker det inte att förbjuda några symboler så har vi trollat bort nynazisterna, men det var inte det som var meningen heller.
Aqvakul
08-11-2009, 21:24
Det är klart man måste reagera!!!
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2009, 21:24)  Det är klart man måste reagera!!! Det tycker jag också, men genom att informera i stället för att censurera som sagt.
Det är inte för inte som internet är intressant för ett lands säkerhetstjänst. Internet är också möjligheternas forum när det gäller kriminalitet i alla dess varianter. Vi är idag så beroende av internet att det måste finnas klara regler och en nogrann kontroll av vissa webbsidor o servar. Du kan nog hålla dig för skratt om du inte får ut t.ex din medicin eller inte kan köpa mat på grund av någons illegala aktivitet att överbelasta servar. Vårt största hot idag är utan tvivel vårt beroende av att internet inte slås ut. Skrämmande, men sant. Ändå är internet helt fantasktiskt. Bara politikerna hinner ikapp med en modern o rimlig lagstiftning som innefattar internet.
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2009, 21:24)  Det är klart man måste reagera!!! Självklart ska man det. Om ingen reagerar och säger ifrån, tror folk att det är ok. med sådan propaganda.
Piccante
08-11-2009, 21:39
CITAT (Nauti @ 08-11-2009, 21:32)  Det tycker jag också, men genom att informera i stället för att censurera som sagt. I princip håller jag ed dig men youtube är inte rätta forumet att ge en allsidig bild av en fråga. Det är ju upp till användarna vad som laddas upp och materialet kan förvanskas innan det laddas upp. Ofta krävs det inte speciellt mycket tankeförmåga för att se igenom rasistiske och nazistiska argument men ingen orkar bevaka youtube dygnet runt och ladda upp en informationsfilm som "motbild". Swastikan är jag lite osäker på. gjorde inte nazisterna den spegelvänd? Den ursprungliga symbolen har ju fortfarande ett stort symbolvärde inom hinduismen och är spridd i hela Indien. elektrohelios hade den som logga fram till 1945 då den symboliserar kraft/ energi eller nåt.
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 21:14)  Okej. Har faktiskt kört virusprogrammet efteråt och det var inget. Men man blir ju lite fundersam ibland. Min pappa är väldigt datorkunnig och mycket försiktig, dessutom inte alls intresserad av siter där man typiskt får virus. Häromdagen hade han helt plötsligt hela datorn full med virus, det var riktigt illa. Och då hade han typ bara kollat sin mail. Men du har väl på det så det larmar i realtid. Innan du hinner öppna någon epost. När det gäller annat nerladdat så har jag noja på att testa varje programfil med antivirus o spywareprogram innan jag använder det. Plus alla backuper jag gör och som räddat mig många gånger. Men jag är nog lite nojig.
Myosotis
08-11-2009, 21:43
CITAT (Markus_H @ 08-11-2009, 21:39)  ...Swastikan är jag lite osäker på. gjorde inte nazisterna den spegelvänd? ...  Det visste jag inte i så fall. Däremot vet jag att nynazister med hjärnor (det lär finnas enstaka sådana) kom på att om man ritade den spegelvänd var den inte förbjuden, likadant att göra hitlerhälsning på ett lite annat sätt så är det inte olagligt längre.
Gossen Ruda
08-11-2009, 22:12
CITAT (Markus_H @ 08-11-2009, 21:39)  Swastikan är jag lite osäker på. gjorde inte nazisterna den spegelvänd? Den ursprungliga symbolen har ju fortfarande ett stort symbolvärde inom hinduismen och är spridd i hela Indien. elektrohelios hade den som logga fram till 1945 då den symboliserar kraft/ energi eller nåt. Jo, den är spegelvänd. Fö var det nog ASEA som hade den som symbol tror jag. Annars håller jag med Nauti, faktiskt, att problemet med nazismen stoppas bäst med information och inte med att försöka sopa det under mattan.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-11-2009, 22:12)  Jo, den är spegelvänd. Fö var det nog ASEA som hade den som symbol tror jag. Annars håller jag med Nauti, faktiskt, att problemet med nazismen stoppas bäst med information och inte med att försöka sopa det under mattan. Jag tror att det är just det man gör om man tiger och inte protesterar. Sopar under mattan alltså
Aqvakul
08-11-2009, 22:44
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 22:31)  Jag tror att det är just det man gör om man tiger och inte protesterar. Sopar under mattan alltså 
Svastikan är från början en solsymbol. Finns i fornämningar sedan bronsåldern. Den kinesiska falunggongrörelsen använder svastikan som symbol. Om jag inte minns fel i blå gult utförande. youtube är väl en amerikansk sida de har mycket stark yttrandefrihet när det gäller politik där knappast troligt att det hjälper att anmäla inslagen.
Videoklippet har tagits bort på grund av brott mot användarvillkoren Så står det ofta på suspekta klipp, så visst lönar det sig att anmäla...
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 22:58)  Videoklippet har tagits bort på grund av brott mot användarvillkoren Så står det ofta på suspekta klipp, så visst lönar det sig att anmäla... 
Gossen Ruda
09-11-2009, 08:21
Inlägg som tas bort beror mest på att man laddat upp upphovsrättsskyddade inslag. Möjligen porr också och alltför mycket våld. Det går att skriva in kommentarer på inslagen, att bara försöka ta bort det är meningslöst men det kan man ha olika synpunkter på.
Är det tillräckligt många som "flaggar" klippet så händer det kanske något...
Att inte ens försöka är väl sämre än att försöka men misslyckas.
CITAT (Rose @ 09-11-2009, 09:46)  Att inte ens försöka är väl sämre än att försöka men misslyckas.  Precis...så jag fick ju öppna klippet för att kunna flagga det... Obehagligt i högsta grad...
Myosotis
09-11-2009, 17:08
CITAT (pejori @ 08-11-2009, 22:58)  Videoklippet har tagits bort på grund av brott mot användarvillkoren... Trodde först att du menade "mitt", men det är tyvärr fortfarande kvar
CITAT (Myosotis @ 09-11-2009, 17:08)  Trodde först att du menade "mitt", men det är tyvärr fortfarande kvar  Bara att hoppas att flera "flaggar" det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|