Full version: Paradisbuske
Yvonne Holmgren
Jag undrar om det är ok att klippa bord de nedersta grenarna på paradisbusken? De växer så lågt ner så de ligger på marken. Skulle gärna vilja få lite "höjd" på den. Kan man stamma upp den? Busken är 2 år och har växt bra. Några grenar har skjutit iväg och blivit ca 2meter. Det är väl bra om jag binder upp grenarna så de inte går av av snötyngden?
Peztis
Paradisbusken kan - och bör emellanåt - beskäras hårt och blir tät med mycket vackra blommor igen.
Har dock för mig att de blommar på fjolårsskotten så man missar en blomning om man kapar allt. Men att ta bort endast några äldre grenar är bara bra.
HelenJ
Det går bra att ta bort grenar du inte vill ha på paradisbusken. Faktum är att man bör gallra varje år genom att ta bort några (max 1/3) av de äldsta grenarna ända nere vid marken. Annars blir busken snart ganska risig.
Jag tror inte grenarna behöver någon särskild stöttning, de är rätt tåliga och utan löv knäcks de nog inte av snön.
Davidia
Instämmer med övriga, och kan tillägga att det går utmärkt att stamma upp perukbuske. Det blir faktiskt ett riktigt trevligt litet miniträd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon