Vi drar väl ett pysselinlägg till!?
Är det nån som har lyckats att få lyckade sticklingar av snittrosor från affären?
Jag har försökt två gånger och visst.... de tar sig helt fint under plasten, men sedan lyckas jag alltid ta livet av dem i något skede...såååå......hur gör ni som lyckats????
Hej
Det är svårt för att sina krafter och näring gick till blommor.
H :Bassam
Anders Roslagen
13-11-2009, 11:33
Det är nog bara att försöka igen, har hört flera säga att de har testat att plantera ut sina rotade rosor. Det är som regel sorter som inte är härdiga här eller helt anpassade till växthusodling, men det är ju bara att testa. Har bara gjort det en gång själv, den hade fått rötter i vasen och jag planterade den i kruka och senare ut i en rabatt. Det blev aldrig något rejält av den, men pysslade inte om den heller.
Hej
som jag sa att de ger sina näring till blommor så de blir svaga , jag jobbade med snitt rosor nästa två år och de sätte i vatten med närin lång tid ,men de haft ingen rötter.
Obs du kan se på flera florist på sina varor , jag kan säga till dig att du kan inte hitta någon rötter från snitt rosor , men det är bra om man försöka med rötter hormon .
H:Bassam
Anders Roslagen
15-11-2009, 14:28
Bassam, du är ju kunnig, så kul att kunna berätta något som du hittills inte visste! Jag hittar inte på att rosor kan få rötter i vatten. Men de flasta namnsorter kan det kanske inte. Det är olika från sort till sort. Precis som att det är olika lätt att ta sticklingar för rotning i sand. Jag kan inte namnet på de namnsorter som fått rötter i vatten men jag lovar att det inte är något som jag bara hittar på!
Sussie F-Flower
15-11-2009, 18:37
CITAT (susehn @ 09-11-2009, 08:37)

...såååå......hur gör ni som lyckats????
Egentligen borde jag inte svara för jag har aldrig lyckats tillräckligt långt. Bara några månader...
Jag fyller nämligen år i maj och
om jag har fått snittrosor i present så har jag snittat dom och satt ner dom i ren sand i en hink. Låt stå, stilla! De flesta gångerna har jag fått rötter men inte på alla rosor samma gång. Har jag satt 7 så kanske det har varit 1-3 som har fått hyfsade rötter.
Men sedan när jag har planterat ut i rabatten så har de bara levt fram till frosten. Jag har aldrig lyckats med att övervintra. Vet inte vad det har varit för sorter heller. Jag har ju gjort det mest på skoj... Går det så går det...
Nej men va kul att höra att folk prövar och att det KAN lyckas!!!
Ska bidra med en intressant grej, nämligen den snittros som jag har stående i vatten (de övriga är i jord+plast över)
har utvecklat en KNOPP!! Jag vet att jag borde knipsa den för att det är ju rötter jag vill ha......men gissa om det svider!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.