CEC71
Hej! Jag undrar om det är någon som har info om hur man går tillväga för att bygga ett tak som går att ha taklökar och ev. lite gräs på? Jag vet att det finns färdiga ganska dyra produkter men jag skulle vilja göra det själv. Taket ska byggas över ett staketplank så det ska gå i stil med staketet. I området där vi bor finns det gamla orginaltak från 60-talet men det är ingen av dem som bor där nu som själva har varit med och byggt dessa. Hoppas på råd från någon.
kina3
Pappa har byggt några tak som det var tänkt att det skulle växa taklök på. Men jag tror han har för tjockt och kanske för "bra " jord för där växer högt gräs och blåklockor och i somras sågade jag ner ett lövträd (minns inte om det var en björk) som blivit hyfsat stort. För tjockt för att kunna ta med sekatör.

Taket är fint, men är antagligen väldigt tungt, så det vill till att det är dimensionerat.

Om ingen kan ge mer svar kan jag fråga pappa och återkomma.
Stående tips: kolla efter bok på biblioteket.
MariaS
Man börjar med att bygga ett tak, som sagt... giggle.gif Tänk på att inte lutningen blir för brant, så jord och gröda försvinner med regn och snö.

Sen brukar jag rekommendera att man klär taket med takpapp och därefter dammduk eller tjock presenning (fuktspärr).

Ska man som du nu ha taklök, sedum och eller gräs, är det lämpligt att man blandar sand med småstenar 1mm-10mm samt lite plantjord. Ta en del plantjord till 4 delar sand. Det räcker med 3-5cm djup.

Enklast är sen att köpa några krukor med kul växter som man vill ha på taket. Taklökarna delas in i minsta löken och trycks ned i underlaget. Sedum kan man dela ner till 5mm stora bitar och trycka ner i underlaget. sen finns det massor av kul lågväxande prydnadsgräs, som man också delar i så små delar man kan och sätter i underlaget. Vissa växter kommer att flytta in själva också, från naturen. Kan t.ex. rekomendera kattfoten, som trivs utmärkt i såna här underlag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon