|
Idag för 20 år sen öppnades Berlinmur. Jag hade en halvt senil släkting som bodde inne i Berlin. Hennes tunnelbanenergång hamnade i öst när murens restes så får att kunna ge sig ut o resa var hon tvungen att gå till annan nergång. När muren fallit ringde en av oss i Sverige ner helt exalterade o sade -har du sett att muren har öppnats?? -ja jag såg det, nu har dom öppnat nergången till T-banan igen.
Det är ju delvis en solskenshistoria Har själv varit i Berlin när den var delad och efter murfallet. Tyckte det var slående hur västsidan stått still men fram för allt var det lika roligt att gå i Tiergarten som 19 åring som det var att gå där som 50 åring
Och 20 år efter Berlinmurens fall har vi idag mångdubbelt fler murar mellan olika länder och de nuvarande murarna är oändligt mycket längre och mera omfattande än Berlinmuren. Tydligen har vi inte lärt oss något alls! http://en.wikipedia.org/wiki/Separation_barrier
Blomstertanten
09-11-2009, 13:27
CITAT (KURT @ 09-11-2009, 12:37)  Och 20 år efter Berlinmurens fall har vi idag mångdubbelt fler murar mellan olika länder och de nuvarande murarna är oändligt mycket längre och mera omfattande än Berlinmuren. Tydligen har vi inte lärt oss något alls! http://en.wikipedia.org/wiki/Separation_barrierDet finns ju tyvärr en hel del osynliga murar också ! Undrar om inte dom på ett sätt är ännu värre , för dom kan man inte ta sig igenom ens med murbräcka
CITAT (Blomstertanten @ 09-11-2009, 14:27)  Det finns ju tyvärr en hel del osynliga murar också ! Undrar om inte dom på ett sätt är ännu värre , för dom kan man inte ta sig igenom ens med murbräcka  Ja vi har t ex under bara de senaste åren fått en övervakningssamhälle i Sverige, som är värre än det som Stasi skapade i DDR.
Blomstertanten
09-11-2009, 14:39
CITAT (KURT @ 09-11-2009, 14:24)  Ja vi har t ex under bara de senaste åren fått en övervakningssamhälle i Sverige, som är värre än det som Stasi skapade i DDR. Värre än Stasi är det väl knappast ! Men visst är det lättare att kontrollera vad folk gör i och med den tekniska utvecklingen. Men samtidigt har ju den utvecklingen gjort att vi på andra sätt har större frihet. Jag tänkte mer på sådana osynliga murar som tex invandrare , homosexuella ,mörkhyade ,handikappade osv stöter på ute i samhället.
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-11-2009, 16:17
Kurt har du någon personlig erfarenhet av livet i DDR och av Stasi? Jag har det inte men känner många i Tyskland som har det
Det var en bra bit värre än Sverige idag, går inte att jämföra
För oss som inte upplevt hur det var att leva bakom järnridån, är det svårt att förstå hur ofria dessa människor var. Men muren föll, vilket bevisar att murens öde var beseglat från första dagen den byggdes. Synd bara att så många fick offra livet innan den revs.
CITAT (gnon49 @ 09-11-2009, 16:42)  För oss som inte upplevt hur det var att leva bakom järnridån, är det svårt att förstå hur ofria dessa människor var. Men muren föll, vilket bevisar att murens öde var beseglat från första dagen den byggdes. Synd bara att så många fick offra livet innan den revs. Håller med där... Jösses vad tiden går fort... 20 år sedan jag tog min examen...Jag börjar nog bli gammal...
Jag tittade också på programmet i svt play. Kul med domino"brickorna".
Tidigare på kvällen, kl 18.00 visade svt ett program i 2:an om muren. Det var del 1 av 2, vet inte när det andra programmet skall visas. Man säger att segraren skriver historien men det kan inte ha varit roligt att vara på fel sida om muren. Kan rekommendera det programmet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-11-2009, 10:28
Jag har ju en tysk TV kanal (ZDF ) och där visades under dom senaste dagarna mycket från Berlin och förra DDR.
Bara synd att det regnade så igår
Jag var i Berlin sommaren -90, och på många ställen, lite avsides, fanns det fortfarande stora högar kvar av betongen från den rivna muren. Jag tog hem några klumpar som minne. De bemålade delarna var så gott som slut, tagna som dyrbara souvenirer, men jag hittade ändå en flisa av graffittin. Roliga minnen!
Kurt jag hyser den största respekt för allt ditt kunnande men när du skriver att Sverieg idag är värre än DDRs Stasi så överdriver du nog rätt kraftigt. Jag har östtyska vänner kan vittna om den mentala press som låg över alla dygnet runt året runt du kunde bli hämtad när som, du hade ingen aning om din make/maka rapporterade om alla dina förehavanden å det var betydligt värre än kameraövervakning och FRA lagen om det är det du tänker på
Folket i Östtyskland hade det från början materiellt bra och landet var långt framme industriellt på 50-talet. Vet ni om att tunnelbanebron mellan Gamla stan och Slussen, dess stålkonstruktion, byggdes av östysk byggfirma? Sedan grep politiker in o detaljstyrde och tex industriutvecklingsingenjörer fick inte längre vara kreativa. Trabant var före VW med en "Golf" och med kombibilar... men dom fick aldrig tillverkas o säljas....
Mer än hälften av Östtysklands invånare 1989 var födda efter kriget! Dom hade aldrig upplevt något kapitalisktiskt land. Dom ville bli fria! Däremot ville alla inte att det skulle bli ett enat Tyskland igen. Östtyskland drabbades av en hänsynslös hyperkapitalism som ingen i DDR hade upplevt. Exempelvis är den statliga gaffeltrucksfabrik som köptes upp av västkonkurrent. Förhoppningsfull personal stod i städad fabrik o väntade på representanter för nya ägaren som aldrig kom, för företaget i öst lades ner rakt av. Man köpte alltså upp företag för att lägga ner dem bara! För många östtyskar blev allt en mental chock.
Aqvakul
10-11-2009, 11:27
CITAT (Ralf @ 10-11-2009, 10:55)  Folket i Östtyskland hade det från början materiellt bra och landet var långt framme industriellt på 50-talet. Vet ni om att tunnelbanebron mellan Gamla stan och Slussen, dess stålkonstruktion, byggdes av östysk byggfirma? Sedan grep politiker in o detaljstyrde och tex industriutvecklingsingenjörer fick inte längre vara kreativa. Trabant var före VW med en "Golf" och med kombibilar... men dom fick aldrig tillverkas o säljas....
Mer än hälften av Östtysklands invånare 1989 var födda efter kriget! Dom hade aldrig upplevt något kapitalisktiskt land. Dom ville bli fria! Däremot ville alla inte att det skulle bli ett enat Tyskland igen. Östtyskland drabbades av en hänsynslös hyperkapitalism som ingen i DDR hade upplevt. Exempelvis är den statliga gaffeltrucksfabrik som köptes upp av västkonkurrent. Förhoppningsfull personal stod i städad fabrik o väntade på representanter för nya ägaren som aldrig kom, för företaget i öst lades ner rakt av. Man köpte alltså upp företag för att lägga ner dem bara! För många östtyskar blev allt en mental chock. Bra analys!
herkules
10-11-2009, 11:56
åsa lindeborg skriver om muren
Aqvakul
10-11-2009, 12:01
CITAT (herkules @ 10-11-2009, 11:56)  åsa lindeborg skriver om muren  Hon är alltid läsvärd...
idag kl 2145 i SVT filmen Good Bye Lenin, sevärd och rolig! http://www.imdb.com/title/tt0301357/
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-11-2009, 17:17)  Kurt har du någon personlig erfarenhet av livet i DDR och av Stasi? Jag har det inte men känner många i Tyskland som har det
Det var en bra bit värre än Sverige idag, går inte att jämföra Har du personlig erfarenhet av hur mycket staten övervakar oss medborgare just nu! Och jag känner också många som bott i DDR, och som nu gör uppenbara paralleller mellan vår nuvarande statliga övervakning och Stasi. Filmen "De andras liv" kan vara väl värd att se idag http://www.imdb.com/title/tt0405094/
Aqvakul
11-11-2009, 07:38
Jämförelsen mellan Sverige och DDR är absurd!
Christa
11-11-2009, 08:46
Jag har åkt igenom DDR 4 gånger. Första gången körde vi vilse utanför Berlin. Vi skumpade runt på små vägar som var mer hål än asfalt i en Pontiac Firebird så vi väckte en del uppmärksamhet.
Det var lördagsmorgon men folk verkade vara på väg till jobb och skola. De ställde upp längs trotoarerna och vinkade till oss. De hade nog aldrig sett en amerikansk bil tidigare.
Efter diverse trasslande så hittade vi motorvägen men där stod en militärkolonn. Min kille gick dit och pratade med dem. "- Vi har militärövning här idag så ni får inte köra här förrän på måndag."
Att vi bara hade transitvisum och inte fick vara kvar mer än ett dygn brydde de sig inte om. Vi såg väl inte ut som några spioner i den bilen...
Min kille var ganska långhårig och såg lite hippieaktig ut så hans föräldrar hade skojat med oss innan vi åkte och sagt att de nog skulle ta oss i tullen men de var de mer intresserade av bilen än av oss. När vi skulle ut mot västtyskland igen fick de i bilen före oss plocka ut varenda liten pinal ur sin välpackade bil men vi fick bara åka så vi hade nog lite tur också. Detta hände 1976.
Året därpå när vi åkte igenom med fältbiologerna så tog polisen en av bilarna för en påhittad förseelse men efter att de hovat in böter i form av västvaluta så var de nöjda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|