skogstroll
Jag har en liten buxbom som ser bra bedrövig ut, alldeles gul och lessen. Jag tror den kan ha fått det för blött. Går det att rädda den tro? Kommer det nya skott i vår?
strandskatan
Att den är gul låter inte bra. Buxbom som inte mår bra brukar bli mer orange eller rödaktig, och såna buskar brukar repa sig, det har hänt här både med buskar jag haft i krukor med för dålig dränering och när det blev översvämning på en del av tomten, de buskarna tog sig fint när jag planterade ut dem resp. en tid efter vattnet sjunkit undan.
Alexander-VG-zon3
orange(orangegul/röd) färg brukar tyda på näringsbrist och gulablad brukar tyda på att rötterna mår dåligt eller att den står för mörkt/blåsigt. gröna/gråa intorkade blad brukar tyda på torka eller för hög värme.
Bassam
Hej
Det betyder att rötter skadad för att de ligger under mycket vatten, det är bra om man ta bort växt och torka rötter sen kan man plantera de på nya jord , om det funker inte det betyder att svampen attackera rötter på den här sätt man kan blanda nya jord med kompost .
H:Bassam
skogstroll
tack! ja den kanske har lite blött om fötterna.... jag försöker plantera om den.

Nu har jag i alla fall pysslat om den (inomhus)... satt på lite fiberduk och lite säckväv. Den hade torkat upp i jorden sen sist jag tittade till den och det fanns en del gröna blad så jag tror det finns hopp. Jag ska hitta nåt bra ställe för den att växa på i vår/sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon