En sak har jag lärt mig nu: man ska inte samla frökapslar och sedan tro att man minns vad det var...
Hittade en påse på ett osannolikt ställe i huset och jag vet inte vad det är men jag har en bukett framför mig och jag undrar om det inte är bärhyperikum.
Här är fröställningen med dess fröer:
[attachment=44150:IMG_3389.JPG]
Och här är bärhyperikum:
[attachment=44151:IMG_3392.JPG]
Någon som vet hur fröerna ska behandlas och hur man sedan sköter växten (om det tar sig)?
Eva 33c
09-11-2009, 13:13
Någon slags hypericum är det med största sannolikhet. Men om det är just den arten du nämner törs jag inte säga. Jag har tagit frön från ett par olika hypericum i min egen trädgård, en örtartad och en buske, och jag skulle nog inte med säkerhet kunna skilja frökapslarna åt.
De hypericum jag sått har behövt kallperiod för att gro, men jag tror inte det gäller alla arter. För säkerhetsskull kan man ju så och ställa ut redan nu om man vill, eller åtminstone innan vintern är slut.
Helen i Piteå Zon 5
10-11-2009, 00:03
Det liknar även Penstemons frökapsel och frön tycker jag.
Eva 33c
10-11-2009, 08:52
Det skulle kunna stämma också, fast det beror kanske lite på hur stor den är? Svårt att se på bild. Hur stora frökapslar kan penstemoner ha Helen? Bland de arter jag har (inte så många) blir ingen större än max 1cm i längd. Mina hypericum-kapslar är däremot kan vara både både 2 och 3 cm långa. Hur stor är den på bilden, Peztis?
Om man inte räknar med det lilla skaftet så är kapseln 17 mm ända ut till spetsen.
Helen i Piteå Zon 5
10-11-2009, 10:34
Ja, då är det nog inte Penstemon, för mina är precis som Evas ca. 1cm.
Brukar man ha penstemoner i buketter man får? För jag tror nästan att det är ifrån en bukett...
OK, jag hade visst redan fått svar... hehe...
Jag ska ta och ställa ut en kruka med frö nu så får vi se om något dyker upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.