KRT
Efter att ha grävt bort rötter och annat skräp inser jag att det behövs mer jord i trädgården, och hade tänkt beställa hem en kubik eller två matjord. Frågan är om man ska beställa hem det och lägga på det NU, eller om man ska vänta till våren? Jag skulle behöva en del jord nu till olika planteringsprojekt, men större delen skulle läggas på plats och sedan stå orörd under vintern tils det är dags att plantera till våren. Är det någon nackdel att ha jorden bar till våren? Hade iofs tänkt förbereda och evt så igen en plätt med gräs, men det lär ju inte ta sig förrän det blir varmare och då kanske ogräset också gör det?

Inser att oavsett vilket får man ändå komplettera med kompost eller kogödsel, så det ser jag itne som ett argument att göra antingen eller...

Inser självklart att man kan göra som man vill, men jag tänkte göra på det enklaste sättet, och undvika en massa onödigt merarbete..... Dvs tänka först och handla sedan smile.gif
KarinSKARA
Hade det varit hos oss så hade det blivit gjort NU.
Till våren vill aldrig tiden räcka till för ALLT som ändå måste göras.
Alltid trevligt att ha klart så mycket som möjligt redan nu tycker jag.

Möjligtvis lakas en del näring ut under vintern men fördelen med att det packar sig och finns klart och färdigt till våren tycker jag nog överväger detta.
Det måste ändå fyllas på en del jord i alla rabatter till våren men då är ju det som är "höstgjort" redan klart.
MariaS
Jag håller definitivt med KarinSKARA att det bästa är att göra såna tunga jobb nu, när man ändå inte har något bättre för sig.

Sen kan du absolut göra klart för gräsmattan och även så gräsfröna nu. Fröna kommer att ligga och vila tills det blir så varmt i jorden (+6°) att de kommer gro. Det är inte många ogräs som hinner gro före gräset heller om man gör så här.
Bassam
Hej
Det är bättre om man lägga ny jord och gödsel under vår tiden , för att du ska inte förlora näring , men du kan göra nu.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon