Vattenmannen123
09-11-2009, 18:41
Hej
Jag är en total novis inom detta område men tänkte plantera om några krukväxter som har fått sticklingar eller vad det kan tänkas heta. Jag undrar om det behövs innerkruka vid omplantering och vad syftet med en innerkruka egentligen är.
Att skydda från uttorkning och underlag samt att det ser snyggare ut.
Tänk på att ha en bra storlek, att det finns en springa på minst några millimeter runt hela innerkrukan så att luft kan cirkulera samt att du ser om det samlas vatten i botten - de flesta växter gillar inte att stå med rötterna i vatten.
Äsch, jag svarade på vad en ytterkruka har för funktion...
En innerkruka gör att det dräneras bättre.
Alexander-VG-zon3
09-11-2009, 19:22
har nog aldrig använt ytterkruka i hela mitt liv och kommer nog inte göra det heller. här har jag en kruka med hål och ett fat till varje kruka/växt. jag tycker lerkrukor är snygga i sig och ger fin kontrast till växterna. designade krukor i alla dess färger och former är inte min grej och inte heller plottriga loppis/secondhand ytterkrukor.
flaxss : Jag tror du läste precis som jag - vad fyller en YTTERkruka för funktion.
Men frågan var ju vad en INNERkruka fyller för funktion.

Tror du håller med mig om att plantera direkt i en ytterkruka oftast inte är så lämpligt.
och jag håller med dig om att det är snyggast med enkla ytterkrukor. Själv har jag (mest) enfärgade som passar in i det rum krukan står i.
Alexander-VG-zon3
09-11-2009, 19:39
CITAT (Peztis @ 09-11-2009, 19:29)

flaxss : Jag tror du läste precis som jag - vad fyller en YTTERkruka för funktion.
Men frågan var ju vad en INNERkruka fyller för funktion.
Tror du håller med mig om att plantera direkt i en ytterkruka oftast inte är så lämpligt.
och jag håller med dig om att det är snyggast med enkla ytterkrukor. Själv har jag (mest) enfärgade som passar in i det rum krukan står i.
haha

ibland går det snabbt eller läser man fel. oftast frågas det om att inte använda ytterkruka.
ja att plantera i en ytterkruka är inte bra, om det nu inte är fuktälskande växter. det går men det kan bli knepigt med vatten och luft växling. dom flesta ytterkrukor är nog utan hål tror jag.
Ja och med inga hål i botten riskerar rötterna att ta skada vid övervattning.
Vid omplantering senare, är det lättare att ta ut växten ur en innerkruka...
Med en innerkruka kan du lätt hälla av överfödigt vatten. Om man planterar direkt i en ytterkruka så är det väldigt svårt att märka om det ligger surt vatten på botten.
Annars.... så håller jag mej till plastinnerkrukor och..... väldigt gärna loppisytterkrukor. Gärna så knäppa som möjligt.
Sedan så tycker jag det är svårt att hitta krukor som passar..... de flesta ytterkrukor är för smala och för höga. Innerkrukorna verkar alltid ha fel storlek. Men loppiskrukorna gör mej glad!
Happy Planting!
Eva
Gudrun i Göteborg
09-11-2009, 20:33
Vattenmannen: Du skall plantera dina sticklingar i vanliga blomkrukor (det du kallar innerkrukor). Ställ krukorna på ett fat och gärna med värme underifrån. Vattna rejält. Detta under förutsättning att sticklingarna har rötter. Om de inte har det så sätt dem i en vas med värme underifrån. Gärna med en plastpåse över. Klipp några hål i påsen så att luften växlas.
CITAT (Vattenmannen123 @ 09-11-2009, 18:41)

Jag är en total novis inom detta område men tänkte plantera om några krukväxter som har fått sticklingar eller vad det kan tänkas heta. Jag undrar om det behövs innerkruka vid omplantering och vad syftet med en innerkruka egentligen är.
Jag undar vad Vattenmannen
egentligen menar med innerkrukor.
Det är ju "innerkrukor" som är de egentliga krukorna. Ytterkrukor är ett extra val några gör.
Hoppas han svarar....
Vattenmannen123
09-11-2009, 23:43
Tack för alla hjälpsamma svar. Med innerkruka menar jag en tunn plastkruka med hål i botten. Men det kanske är en riktig kruka och det jag har trott var en kruka är en ytterkruka. Lite förvirrande detta
Alexander-VG-zon3
09-11-2009, 23:57
innerkruka är väl plast och lerkrukor med hål i botten. ytterkrukor är väl dom lite finare ev glaserade och utan hål.
jag brukar aldrig säga/använda inner och ytter utan för mig är det krukor som har hål i botten av plast/lera som är krukor. andra tycker jag är mer skålar typ eller vaser.
vattumannen - frågan om innerkruka eller ej är en bra fråga. Det är himla poppis att sätta växter direkt i ytterkrukor. Det ser nog "fräschare" ut eller nåt. I vilket fall är det sällan bra för växten.
Powerowic
10-11-2009, 20:10
det funkar väl med bara ytterkruka men då är det ytterst noga att man inte övervattnar
Det enda som jag brukar ha i krukor utan hål är torktåliga succulenter som man aldrig riskerar att övervattna, för de är mestadels torra.
De tunna plastkrukorna med hål är för mig endast tillfälliga lösningar, de "riktiga" krukorna (med hål!) är av keramik. Så är det kanske för de allra flesta som håller på med växter mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.