Full version: Har ni hosta?
netaave
Vet att jag skrivit om den i nån av trädgårdstrådarna och kanske recepttråden också.
Har en himla jobbig hosta som kom natten som var. Drack just en kopp te gjord på enbart lakritsrot och det lugnade sig direkt.
Lakritsrot är både slemlösande och hostdämpande, ja lite laxerande också.
Jag köper mina rötter i en kryddshop på nätet, det kostar 9 kr för 3 dm-långa bitar. Jag tar nån cm och bankar till den lite, lägger i en tekula och den biten kan jag sen använda ca 8-10 ggr. Färgen är väldigt ljust gul, men smaken är lakrits och lite sött.

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-102.html

http://borgebykryddgard.jetshop.se/default.aspx

LasseB
Bara kärnfriskt folk här ...... eller också har dom inte vaknat ännu
Själv tänker jag hålla mig frisk utan vaccin eller rötter.
Rosmarin
Det vat ett bra tips Netaave! Tack så mycket för det.
Bee
Var inte lakrits vanligt i hostmediciner förr? Det kanske inte bara var för att det smakade gott i små barnmunnar smile.gif

Fast ett varningens finger: jag har läst om att om man får i sig väldigt mycket lakrits kan det påverka lederna. Varför det är så vet jag inte men det finns flera som vittnat om att ledvärk har försvunnit när dom slutat äta lakritsgodis.
RitRat
Nej, jag har varken växten hosta eller krämpan hosta wink.gif
Men tack för tipset... när man väl hostar igenom nätterna, tar man gärna något som dämpar. Det är förfärligt.
netaave
CITAT (Bee @ 10-11-2009, 10:10) *
Var inte lakrits vanligt i hostmediciner förr? Det kanske inte bara var för att det smakade gott i små barnmunnar smile.gif

Fast ett varningens finger: jag har läst om att om man får i sig väldigt mycket lakrits kan det påverka lederna. Varför det är så vet jag inte men det finns flera som vittnat om att ledvärk har försvunnit när dom slutat äta lakritsgodis.

Ja lika som att det ska vara blodtryckshöjande, men om man inte dricker det varje dag året runt är det nog ingen fara.
Har druckit 2 muggar idag och 2 igår kväll, vi hostade ungefär lika mkt döttrarna och jag men jag är betydligt bättre än dom nu, fick t.o.m. sova ostört inatt. Dom vägrar lakrits båda två, tur jag älskar sötlakrits för så smakar det wink.gif.
netaave
Undrar förresten om man kan odla lakritsrot här?
Eva i Skåne
Ett tips jag ska försöka komma ihåg! Hosta på nätterna är förfärligt crying.gif
Jag tror det är lika bra att köpa nu så det finns när behovet uppstår.

När jag var barn handlade vi lakritsrot på apoteket och gick och tuggade på i brist på godis.
netaave
CITAT (Eva i Skåne @ 10-11-2009, 19:33) *
Ett tips jag ska försöka komma ihåg! Hosta på nätterna är förfärligt crying.gif
Jag tror det är lika bra att köpa nu så det finns när behovet uppstår.

När jag var barn handlade vi lakritsrot på apoteket och gick och tuggade på i brist på godis.

Lakritsrot finns inte längre på apoteket tyvärr, så jag köper fran Borgeby, och du bor ju i skåne ser jag så du kanske inte har så långt smile.gif
Nauti
Ja, jag har en Hosta, såhär ser den ut:

Ibland är jag allt för rolig :/
skogstroll
ja brukar se till att vara utrustad med vattenflaska och noskapin som jag tar innan jag går till sängs om jag har hosta
netaave
CITAT (Nauti @ 11-11-2009, 07:45) *
Ja, jag har en Hosta, såhär ser den ut:

Ibland är jag allt för rolig :/

Dom är så fina smile.gif

CITAT (skogstroll @ 11-11-2009, 08:42) *
ja brukar se till att vara utrustad med vattenflaska och noskapin som jag tar innan jag går till sängs om jag har hosta

Ja men 65 kr för 15 tabletter, det här hjälper bättre på mig iaf sen tycker jag det känns bättre än syntetiska tabletter. Fast visst har det hänt att jag tagit noskapin också och mina lakritshatande barn går på det till nätterna nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon