Full version: Hoya multiflora
Sussie F-Flower
God morgon allihopa!

Igår fick jag med mig en ung stickling av H. multiflora från jobbet. yahoo.gif
Hur ska jag plantera den på bästa sätt? Placering?
Orkidéjord? dunno.gif

Tacksam för alla svar.
smiley_small_hug.gif
varghem
Det finns en hel rad olika sätt att rota en stickling.
Ställa i vatten
Ställa i vått grus
Plantera i väldränerad jord

Ett tips jag fick var att tillsätta lite salixpinnar i vatten (i bevattningsvattnet eller i rotningsvattnet) då salix är rotfrämjande.

Grattis till sticklingen och lycka till biggrin.gif
kentbra
H. multiflora är ganska lätta att rota. Så här brukar jag göra.
Tag en liten kruka och fyll med färdig blomjord. Gärna med lecakulor och långtidsgödning.
Packa inte jorden, utan låt den vara luftig.
Stick ner ett finger mitt i krukan och tryck till lite mot kanterna. Nu har du ett hål mitt i jorden.
Fyll hålet med Kokosfibrer. Har du inte det så går det bra med såjord.
Är sticklingen stor, mer än tre bladpar. Klipp bort de nedersta paret.
Återstår det flera bladpar, klipp alla stora blad mitt av. (detta för att minska avdunstningen.
Behåll det översta bladparet hela.
Sätt ner sticklingen i Kokosfibrern / Såjorden och tryck till lite lätt. Det är bara bra om om snittytan från de understra bladparet (som du klippte bort) kommer precis under jorden.
Sätt en plastpåse över plantan och håll jorden fuktig.
Vattna till det rinner igenom och häll av vattnet som kommer på fatet under krukan.
Ställ det hela varmt (över ett element) och ljust.
Redan efter ett par veckor så ser du plantan växer och kan då ta bort plastpåsen.
När plantan börjat växa så toppa den. Då får du ett buskigare växtsätt.
Hoya Multifora är en buskväxand Hoya och klättrar inte på samma sätt som de flesta andra Hoyor gör.

Lycka till från en Hoyafrälst kille

Sussie F-Flower
Tack varghem och kentbra för era svar! thanks.gif
Vad bra, nu har jag någonting att gå efter... tongue.gif
Jag kommer att välja att plantera i kruka då jag tycker att det känns bäst. Har vid flera tillfällen glömt att fylla på vatten i glasen där sticklingarna stått, så de har torkat och dött...
-Vad precis att jag köpte kokos till orkidéerna idag när jag var i stan... naughty.gif

Kentbra: jag antar att du resonerar som så att den får rota sig i icke näringsrik "mylla", vilket gör att den rotar sig bättre/lättare. Därefter när rötterna har vuxit ut en liten bit, så att de når den näringsrika jorden så kan den ta fart och växa. ( dunno.gif ) Läste nämligen tidigare imorse när jag googlade att den ville inte bli planterad i näringsrik jord för då kan bladen gulna och falla av...
Men det här var ju smart att göra som du gör, om det är så du tänker...? tummenupp.gif
Det blir ungefär som när man sår frön i såjord men har gödslad jord i bottnen på såbrätterna.

Sticklingen HADE 3 bladpar när den lämnade sin mamma, men jag tog bort de nedersta på en gång. De fyra blad som återstår vill jag gärna behålla (Rätt??) då jag inte litar på att det översta bladparet kommer att fungera till 100%. Hoyan hade nämligen ohyra, trips tror jag, så jag lät sticklingen stå upp och ner, dränkt helt och hållet i en vas med varmt vatten i ca en halvtimme. Jag hoppas att dom drunknade... devil.gif men därefter så är det översta bladparet lite "hängigt"...

Jag ska plantera ikväll och sedan håller vi tummarna! tummenupp.gif
Tusen Tack!
Bassam
Hej
Man tänker att frö och sticklingar behöver näring från början , det är stor fel , på grund att de är försörja sig själv på början och om jord eller vatten har näring, nya rötter kan inte suga vatten så de ska torka.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon