KRT
Egentligen är frågan ställd i rubriken? Kan man ta vilken lampa som helst (lågenergi, LED, lysrör) och på så vis ge vissa blommor extraljus? Har inte ljusets våglängd någon betydelse, och om så är fallet vilken är fördelaktigast. Och har olika växter olika krav på belysning?
RitRat
Våglängd har betydelse, och olika växter har olika behov.

Men t.ex. jag som bara är en liten hobbybotanist, orkar inte sätta mig in i den här matematiken, och monterar helt vanliga lysrör eller lågenergilampor över det mesta vintertid. En eller flera lampor, och vilken styrka eller "färg", det får slumpen avgöra. Det får bli som det råkar bli; 'man tager vad man haver'. Det har funkat för mig, även om det säkert inte har varit idealiskt.

Det finns väldigt mycket skrivet om växtbelysning här på belysningsavdelningen. Du kan kanske få dina frågor besvarade om du bläddrar.
KRT
Du besvarade frågan perfekt!!! Jag har inga som helst planer på att investera i en massa speciallampor och lysramper, utan tänkte mest sätta upp något jag redan har hemma och ge vissa växter lite extra ljus så här i höstmörkret (det har regnat näsan oavbrutet i 2 dygn nu!!! Hur är det möjligt???)...... Funderade mest på om "vad som helst" är av större nytta än "inget alls" smile.gif

Edit - hittade en gamal belysningsramp till ett akvarie med ett Gro-Lux rör i - tror mina växter kommer tycka det är bättre än inget alls smile.gif Dessutom fick de en intressant lilaaktig nyans nu, eftersom röret skickar ut lite färgat ljus...
RitRat
CITAT (KRT @ 10-11-2009, 12:43) *
Funderade mest på om "vad som helst" är av större nytta än "inget alls" smile.gif

Jag är övertygad om att "vad som helst" är bättre än "inget alls".
De som kan teorierna och matematiken, kan kanske svara på frågan:
Finns det belysning som är direkt olämpligt för växter? Jag vet bara att glödlampor kan vara det, för att de skapar värme.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 10-11-2009, 12:43) *
Edit - hittade en gamal belysningsramp till ett akvarie med ett Gro-Lux rör i - tror mina växter kommer tycka det är bättre än inget alls smile.gif Dessutom fick de en intressant lilaaktig nyans nu, eftersom röret skickar ut lite färgat ljus...

själv använder jag också ''lysrör'' för akvarier som Sylvania aquastar och Philips Aquarelle m.m. och det funkar jätte bra för mina växter. det funkar att hålla dom vi liv och dom skjuter skott och en del blommar också. sedan beror det ju på hur gamla dom rören är som du hittade dom blir ju sämre med tiden.

länkar till dom
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2...t=31&page=3
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2...t=31&page=1

länk till gro-lux
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2...t=31&page=2
KRT
Det är nog iofs ganska gamalt, men nästan helt oanvänt (då borde de väl inte bli sämre eller???), eftersom jag slutade med akvarier 2003 eller 2004.... Men tills jag hinner köpa ett nytt lysrör så får det duga.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 10-11-2009, 14:37) *
Det är nog iofs ganska gamalt, men nästan helt oanvänt (då borde de väl inte bli sämre eller???), eftersom jag slutade med akvarier 2003 eller 2004.... Men tills jag hinner köpa ett nytt lysrör så får det duga.

är det inte använt så blir det inte sämre.
shimasonti
om du bara ska övervintra dem så fungerar det gott och väl med lysrörsramper. jag skulle nog hellre välja det alternativet än några småtting lågenergilampor.
Jo visst har färgtemperatur en viktig roll, men vid övervintring så är det inte så hemskt noga. detta är viktigare när man ska odla lite mer avancerat eller hur man ska uttrycka sig. men det kan ändå vara bra att veta att växter i vegetativt stadie och bladväxter gillar blått ljus, och blommande rött ljus.

men hade jag varit dig så hade jag satsat på en lite bättre belysning så du kan njuta av nöjet att odla inomhus hela vintern. Jag odlar själv bla tomat i hydrosystem under en 400w högtrycksnatriumbulb. dessa kit med reflektorer finns att få för ca 700kr, annars finns det ju LED där det finns en 90w Ledarmatur på EBAY för ca 1000kr med frakt. (jag går själv i tankarna på att införskaffa mig en sådan)

är du mer intresserad av ljus så kan jag rekommendera denna läsningen.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=80621
KRT
CITAT (shimasonti @ 10-11-2009, 19:53) *
om du bara ska övervintra dem så fungerar det gott och väl med lysrörsramper. jag skulle nog hellre välja det alternativet än några småtting lågenergilampor.
Jo visst har färgtemperatur en viktig roll, men vid övervintring så är det inte så hemskt noga. detta är viktigare när man ska odla lite mer avancerat eller hur man ska uttrycka sig. men det kan ändå vara bra att veta att växter i vegetativt stadie och bladväxter gillar blått ljus, och blommande rött ljus.

men hade jag varit dig så hade jag satsat på en lite bättre belysning så du kan njuta av nöjet att odla inomhus hela vintern. Jag odlar själv bla tomat i hydrosystem under en 400w högtrycksnatriumbulb. dessa kit med reflektorer finns att få för ca 700kr, annars finns det ju LED där det finns en 90w Ledarmatur på EBAY för ca 1000kr med frakt. (jag går själv i tankarna på att införskaffa mig en sådan)

är du mer intresserad av ljus så kan jag rekommendera denna läsningen.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=80621

Någon avancerad odling är jag inte ute efter, utan det handlar främst om att få vissa växter att trivas bättre i höstmörkret, just nu står bl.a. 4 små citronplantor, ett litet blåregn och ett litet ambraträd under lampan - de såg lite hängiga ut så jag vill se om de mår bättre med lite extra ljus. Andra växter får klara sig med dagsljuset och tomater etc odlar jag ute på sommaren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon