CITAT (shimasonti @ 10-11-2009, 19:53)

om du bara ska övervintra dem så fungerar det gott och väl med lysrörsramper. jag skulle nog hellre välja det alternativet än några småtting lågenergilampor.
Jo visst har färgtemperatur en viktig roll, men vid övervintring så är det inte så hemskt noga. detta är viktigare när man ska odla lite mer avancerat eller hur man ska uttrycka sig. men det kan ändå vara bra att veta att växter i vegetativt stadie och bladväxter gillar blått ljus, och blommande rött ljus.
men hade jag varit dig så hade jag satsat på en lite bättre belysning så du kan njuta av nöjet att odla inomhus hela vintern. Jag odlar själv bla tomat i hydrosystem under en 400w högtrycksnatriumbulb. dessa kit med reflektorer finns att få för ca 700kr, annars finns det ju LED där det finns en 90w Ledarmatur på EBAY för ca 1000kr med frakt. (jag går själv i tankarna på att införskaffa mig en sådan)
är du mer intresserad av ljus så kan jag rekommendera denna läsningen.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=80621Någon avancerad odling är jag inte ute efter, utan det handlar främst om att få vissa växter att trivas bättre i höstmörkret, just nu står bl.a. 4 små citronplantor, ett litet blåregn och ett litet ambraträd under lampan - de såg lite hängiga ut så jag vill se om de mår bättre med lite extra ljus. Andra växter får klara sig med dagsljuset och tomater etc odlar jag ute på sommaren