Överbölingen
10-11-2009, 10:59
Slogs nyss av en tanke när jag såg HSB-mitts servicepersonal samla löv på bostadsrättsföreningens grönområden. Är detta värt att betala för i stället för oftare klippta ytor under sommaren? Givetvis måste man gå över ytorna och plocka civiliserat skräp av glas eller plast, och i synnerhet runt häckar och buskar. Men annars? Vad tillför man med denna åtgärd? Är det bara för att ”man skall” göra på detta viset? Det ser prydligt ut?
Visserligen hade man lite tur, eller var det otur att tre snöomgångar smält bort.
Genom blåsningen (med traktorns klippknivar) så blottlägger man ju markytan mellan grässtråna som sedan exponeras mer för kylan och borde fara mer illa under kommande vinter. Den metoden användes här.
Till och med i skogsbruket så vill man spara restprodukter efter avverkning för att återbörda näring. Visst barravfall skall tydligen vara olämpligt att ha kvar för attack av skadeinsekter har jag läst någonstans.
Är det enl. talesättet, ger man f-n ett lillfinger så tar han hela handen? Eller är det så att man måste höststäda enligt gammal hävd, fritt plagierat från Fantomen. (Gammalt talesätt i Bengalen).
Provocerande? Njae, kanske inte om man tar i beaktande att bostadsrättsföreningen har 5 stora kaserner och ”trädgård” som är mindre än vår ansade yta i Överböle. Vill gärna höra era åsikter.
Vägrar att tro på att man får ”barnförlamning” (polio) av att leka i lövhögarna. Det sade man till mig för 67 år sedan. Men är så fallet bör man ju sluta med lövhögar.
Blomstertanten
10-11-2009, 14:34
Ja jag har då alltid lekt i lövhögar ! Och inte har jag fått barnförlamning vad jag vet
Om det är väldigt mycket löv så kan det vara bra att ta bort en del , för annars finns risk för att det bara lägger sig som ett tjockt blött täcke som kväver gräset eller gör så att det möglar.
Men runt buskar tror jag inte det gör något om det ligger kvar.
Aqvakul
10-11-2009, 14:46
CITAT (Blomstertanten @ 10-11-2009, 14:34)

Ja jag har då alltid lekt i lövhögar ! Och inte har jag fått barnförlamning vad jag vet
Om det är väldigt mycket löv så kan det vara bra att ta bort en del , för annars finns risk för att det bara lägger sig som ett tjockt blött täcke som kväver gräset eller gör så att det möglar.
Men runt buskar tror jag inte det gör något om det ligger kvar.
Bara att hålla med!
Vet inte hur det är på området du refererar till, men jag vet hur det var där vi bodde innan. Vissa gräsmattor var omgivna av träd och samlade man då inte upp en del av löven dog gräset på vissa områden under vintern, det blev helt enkelt för mycket blöta löv på samma ställe....
Runt buskar osv däremot lat man självklart löven liga kvar, det blir ju bra jordförbättring!
Vet också att man på många håll klipper ner löven med gräsklippare för att de ska multna snabbare.
Överbölingen
10-11-2009, 17:28
KRT, det köper jag, dvs tjockt lövtäcke. Finfördelningen gör vi på våren, så fort tjälen släppt och det har yttorkat. April, maj någon gång.
I ett annat forum så påpekades snigelfaran med kvarliggande löv. Det köper jag också, fast här är det inte aktuellt ännu. För långt norrut.
CITAT (Överbölingen @ 10-11-2009, 17:28)

I ett annat forum så påpekades snigelfaran med kvarliggande löv. Det köper jag också, fast här är det inte aktuellt ännu. För långt norrut.
Vänta bara, när växthuseffekten tar fart kommer ni ha ständiga snigelproblem
skogstroll
11-11-2009, 08:58
jag städar inte i trädgården på hösten, däremot tar jag löv och lägger på växter som behöver skydd i vinter. Sen i vår blir det rensa ogräs och fixa fint
Jag räfsar gräset från gräsmattan ut i rabatterna där de gör bättre nytta. Men estaka löv spelar ingen roll, de tar daggmaskarna hand om.
Klipper heller aldrig ner perennerna på hösten utan väntar till våren. Undantaget pionerna men det är av sjukdomsskäl.
Felicia M
13-11-2009, 08:18
Det låter underbart att kunna låta löven ligga. Det skulle jag också göra om jag inte hade stora ekar på tomten. Det är fr a de som genererar löv - i mängder, drivor. Och inte bryts de ner särskilt bra. Så tyvärr blir det en faslig massa krattande och åkande till återvinningsstationen (vi har inte plats att ta hand om alla löven själva).
Jag är litet ambivalent till dessa ekar - de är jättefina, visst, men alla dessa löv... och så skuggar de stora delar av trädgården + tar massa plats från annat man kunde ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.