Söttok06
10-11-2009, 14:16
Jag har en öppen kompost som jag lagt kvistar, spån, växtavfall och hästgödsel blandat under förra säsongen. Nu la jag på två svarta sopsäckar och på dem några tegelstenar för att trycka ihop komposten något. Det finns också ett getingbo i komposten för jag tror att de använt mitt spån att bygga boet med. Läste någonstans att de bygger av trä.
Rörde om lite i komposten innan jag lag på plastpåsarna. Men såg inga getingar flyga ut nu. Har sett dem tidgare i september.
Blir temperaturen högre inuti komposten nu när jag lagt på några tyngder och plastsäckarna?
Kommer getingarna försvinna till våren eller har de bosatt sig där för gott?
Gunilla T
10-11-2009, 14:26
Getingarna dör när vintern kommer så dom behöver du inte bekymra dig om
Värmen stiger när alla maskar, mikrorganismer och småkryp gör sitt jobb, dvs bryter ner materialet i komposten. Man skall inte "packa" till materialet för de behöver syre och jag tror snarare att det är negativt att sätta på plast...
Bäst är ett blandat material och att låta invånarna sköta komposteringen.
Och till de nyttiga "invånarna" hör naturligtvis också getingarna!
Gunilla T
10-11-2009, 19:01
Ja men visst Kurt
Söttok06
10-11-2009, 19:58
Ok, men varför lägger en del någon slags bräda ovanpå komposten med en tyngd på? Jag har sett att det gör så även nere på koloniområdet.
Jag har lufttillförsel från sidorna skulle jag kanske säga också.
Hej
människor gör inte rätt alltid ,man ska tänka själv och fråga sig själv vem som vävda material i komposten , de är maskar och andra så de behöver bra syra och luft för att leva.
H:Bassam
Man kan lägga ett "lock" på komposten, men "locket" ska då inte vila mot materialet, utan mot kärlet. "Locket" är då till för att inte exempelvis fåglar ska komma och böka för mycke, men komposten mår faktiskt bäst av att utsättas för naturens växlingar.
Lägger man ett tätt "lock" på materialet, tycks det ihop så luften försvinner och vätskan stannar kvar. Resultatet blir då ofta en illaluktande rutten massa som inte fyller någon större funktion. Både näring och mullhalt försvinner då helt!
Söttok06
11-11-2009, 10:37
Tack för tipsen. Då kanske jag ska ta bort plastpåsarna med stenarna på och låta det var helt i luften i stället.
Hoppas getingarna flyger bort till våren. Jag trodde att de hade sin drottning där i min kompost. Något getingbok är ju inte så kul att ha inpå när man ska gräva om i komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.