kentbra
10-11-2009, 18:26
Är det någon här som pravat att importera krukväxter från länder utifrån EU.
Enligt SJV behövs inga importpapper om det är för eget bruk.
Det enda som behövs är Hälsointyg från Exportören.
Åker till Thailand om 2 veckor och ska besöka en odlare av Hoya.
Kent
Eva i Höga
10-11-2009, 20:30
Ingen aning men skulle vara brqa att veta eftersom min dotter också åker till Thailand. Skulle vara roligt om hon kunde ta med sig lite hem till mor.
Kan det vara enkelt? jag har inte heller vågat ännu. Phytosanitärt intyg, tror jag det heter. Det verkar som om odlare i Thailand har ganska lätt att ordna ett sådant - inte väldigt dyrt heller.
Det skulle va häftigt att åka till Thailand eller Indonesien (För att de är tokiga i sansevieria där) och köpa växter......
kentbra
11-11-2009, 08:43
Om någon är intresserad av att få ett paket därifrån, så hör av er.
Jag kan övervaka det hela där nerefrån.
För mer info messa mig er emailadress, så hör jag av mig.
Kent
Eva i Höga
11-11-2009, 08:55
Kent, du har pm!
Hej
Importerar en del från Usa ,vilket inte är det lättaste om man ska ha intyg vilket heter Phytosanitary Certificate .Svenska jordbruksverket ska ha ändrat reglerna i år enligt den odlare i Usa jag handlade av.Enligt henne måste de stå i karatän i 12 veckor,
Det bästa är att ringa till Jordbruksverket i Jönköping och prata med den person som har hand om införsel av växter från ett icke Eu till Sverige.Jag skulle också vilja sticka iväg och leta upp begonior,De ska ha fina arter och hybrider.Kanske lättast att du skickar hem dem därifrån tänk då att intyget måste sitta på återkomligt för tullen oftast tejpat på någon sida el längst upp annars kan det ställa till det en del letar inte i utan skickar tillbaka det.Ett intygs kostnade för mig ifrån Usa ligger mellan 25-40 dollar.
Vore kul om du skrev vad du får för svar..mvh strepp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.