Myosotis
Det första jag fick lära mig här på odla var att förminska mina bilder i Paint för att kunna lägga in dem här. Nu har jag fått en ny dator som jag så sakteliga börjar få ordning på, så jag trodde att jag snart kunde visa bilder på forumet igen. Men nu funkar det inte längre att förminska eller rättare sagt att spara den ändrade filen! Jag blir tokig!! ranting.gif
Jag högerklickar på filen - öppna med - Paint. Sen förminskar jag bilden och klipper i den (klipper ut en fyrkant i mitten). Tidigare har jag då kopierat utklippet med ctrl-c och klistrat in det i den aktuella mappen på explorer med ctrl-v. Detta går inte längre, det här är vista och jag har svårt att vänja mig, hade windows 2000 innan. Det går naturligtvis lika lite om man klicka på infoga.
Testade istället att öppna ett nytt tomt paint-dokument och klistra in där - spara som. Det funkade. Men då är bilden stor och vit, och min bild sitter längst upp i vänstra hörnet på den stora vita bilden, det vita följer med när jag laddar upp den här. sos.gif Hjälp! Hur gör jag?
Hej igen
CITAT (Myosotis @ 10-11-2009, 19:19) *
Det första jag fick lära mig här på odla var att förminska mina bilder i Paint för att kunna lägga in dem här. Nu har jag fått en ny dator som jag så sakteliga börjar få ordning på, så jag trodde att jag snart kunde visa bilder på forumet igen. Men nu funkar det inte längre att förminska eller rättare sagt att spara den ändrade filen! Jag blir tokig!! ranting.gif
Jag högerklickar på filen - öppna med - Paint. Sen förminskar jag bilden och klipper i den (klipper ut en fyrkant i mitten). Tidigare har jag då kopierat utklippet med ctrl-c och klistrat in det i den aktuella mappen på explorer med ctrl-v. Detta går inte längre, det här är vista och jag har svårt att vänja mig, hade windows 2000 innan. Det går naturligtvis lika lite om man klicka på infoga.
Testade istället att öppna ett nytt tomt paint-dokument och klistra in där - spara som. Det funkade. Men då är bilden stor och vit, och min bild sitter längst upp i vänstra hörnet på den stora vita bilden, det vita följer med när jag laddar upp den här. sos.gif Hjälp! Hur gör jag?

Jag har Vista och jag klipper ut och klistrar in
*Stintan*
Jag förstår inte varför du klipper ut en fyrkant i mitten. När du har förminskat bilden kan du inte spara den hel då?
Då är det ju bara att gå in under "arkiv" och välja "spara som" då kommer bildmappen upp och en ruta där du namnger bilden så att den inte heter exakt som originalbilden. Klickar ok och så har du bilden i bildmappen (originalbilden finns också där). Sen kan du ju hämta den förminskade bilden från bildmapen när du ska lägga in den i ett inlägg eller album.
Myosotis
Tack för svar. Kom på att jag nog var lite otydlig. Ja, jag kan spara bilden när jag bara förminskat den, så rubriken är väl lite fel egentligen, sorry. Problemet är att jag inte kan klippa i den. Om man fotar något på håll så kan det vara bra att göra det ibland så folk ser vad det är på bilden, t.ex. en springande hund med väldigt mycket skog omkring men det var bara hunden jag skulle visa. Om jag förminskar hela bilden blir det mycket grönt och hunden bara som en prick.
Alba
CITAT (Myosotis @ 11-11-2009, 10:43) *
Tack för svar. Kom på att jag nog var lite otydlig. Ja, jag kan spara bilden när jag bara förminskat den, så rubriken är väl lite fel egentligen, sorry. Problemet är att jag inte kan klippa i den. Om man fotar något på håll så kan det vara bra att göra det ibland så folk ser vad det är på bilden, t.ex. en springande hund med väldigt mycket skog omkring men det var bara hunden jag skulle visa. Om jag förminskar hela bilden blir det mycket grönt och hunden bara som en prick.

Min tanke är....varför förminska den först om du sen ska klippa ut bara en liten del. Men jag kanske är ute och cyklar helt giggle.gif ....använder själv inte Paint.
Jag vet att Irene brukar göra så. Vi pratade om precis detta en dag i chatten.
Om hon inte ser din fråga här kan du ju PM:a henne och fråga.
Myosotis
Irene L? Tack för tipset!
Alba
CITAT (Myosotis @ 11-11-2009, 11:56) *
Irene L? Tack för tipset!

Japp Irene L
*Stintan*
Du har kanske fått med Windows fotogalleri, om du öppnar det så kan du i det programmet beskära bilden och sedan kopiera den .
Myosotis
Ja det hade jag! Det finns mycket outforskat här. Men jag lyckas inte hitta någon sån funktion där, får testa igen sen när jag har mer tid.
Myosotis
Nu lyckades jag! Fast det skulle fortfarande vara intressant att veta om det går att göra i Paint.
*Stintan*
Öppna Paint sen Arkiv - Öppna och välj en bild. Markera med markeringsverktyget det du vill "klippa ut". Klicka på Bild sen Beskär. Nu ser du bara det du ville ha med på bilden och kan gå in igen under Bild och förminska bilden så du får den så stor du vill ha den. Sen går du till Arkiv och Spara som och namnger bilden och lägger den i bildmappen.
Myosotis
Jaa! yahoo.gif Tack! smiley_small_hug.gif
*Stintan*
Skam den som ger sig flirting.gif kram2.gif
Azola
Isch...men till helgen ska " guben" men ett b laugh.gif visa mig igen hur man gör!
Då kommer några foton på höns och älgarna troligtvis wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon