Äntligen bestämt, ska köpa hus på Gotland för att ägna oss åt trädgård. Men var ska vi ta vägen tycker ni?
Är intresserad av att odla rosor och frukträd. Var kan det optimala läget vara nånstans med tanke på jord och temperatur?
Om någon vet vilken typ av fruktträd som går att odla, hesitera inte för att berätta! Vindruvor eller måste man ha växthus då förstås? Och vilka exotiska fruktträd kan man inrikta sig på har en rimlig möjlighet att övervintra?
Alexander-VG-zon3
11-11-2009, 09:58
jag vet inte vart de bästa odlingsmöjligheterna finns på Gotland. dock så kan du odla både aprikos, persika, nektarin, fikon och vindruvor på friland. men även andra roliga som valnöt, mullbär, kastanj.
Anders zon 1
11-11-2009, 11:17
Kustnära är nog att rekommendera. Svårt att säga var det är allra bäst odlingsklimat men en gissning är den smala kustremsan nedanför klinten på västsidan (t ex kring Visby). Inre Gotland har förhållandevis mycket frost, särskilt under våren och försommaren, fast det anses ju ändå vara zon 1 över hela ön.
Jag kan inte Gotland så bra, men Skåne, och tänk på vind!!! Fundera på var det oftast blåser ifrån, och var det oftast är lä.......
Anders zon 1
11-11-2009, 12:48
Ja vinden får man inte glömma bort så läget bör vara vindskyddat (bor själv i ett blåsigt läge i Skåne och vet hur besvärligt det kan vara). Det går dock att hitta vindskyddade lägen även vid kusten, t ex i skog och kuperad terräng eller inne i tät bebyggelse. Oavsett var det är så är det bra om det finns rejält med skydd mot vind från havet (hårda vindar och saltstänk) och gärna mot norr och nordost också (kalla vindar).
Nedanför Visby får det bli och nyckelordet är alltså vindskyddat. Bara vänta på att barnet går ut skolan då först, två år kvar sen bär det av. Tills dess hinner man leta ordentligt och förbereda med jobb och annat.
Kan passa på att fråga trädgårdskunniga var gränsen går för olivträd för det vet inte jag. Att de överlever alltså, att det inte finns olivlundar i Danmark till exempel det vet jag ju men enstaka exemplar hur långt norrut kan de överleva?
I skyddat läge klarar de zon I i Sverige, men skall man ha skörd från dem så skall de ju också klara sig länge, och då kan man inte ha många exemplar.
Nu blir jag nyfiken.
Min omedelbara reaktion på frågan var att undvika VIND. Ärligt talat trodde jag inte att nattfrost var ett problem eller ens förekom på Gotland
Men vad är värst nattfrost ett fåtal gånger per år eller vind mer eller mindre 361 dagar per år? Någon som vill filosofera om detta?
Aqvakul
12-11-2009, 08:15
Vind är värre, om man inte kan skapa lä för den.
Ja det var ju liksom det som var min första primitiva tanke. Kan också stavas min förundran över trädens form i halland där jag var som liten på badsemester.
Alexander-VG-zon3
12-11-2009, 16:18
det beror lite på vilken växt, om vind eller vår/höst frost är värre. en kall frostnatt som växten inte är beredd på kan döda den medan en höst storm kanske bara knäcker grenar och är den härdig i övrigt så tål den även vinterstormar.
sedan blåser det när det är frost så kan växten få frysskador/köld på sidan där vinden ligger på av att det blir kallat.
nattfrost förekommer i hela Sverige. och jag håller nog med om att sydsidan och västsidan utmed kusten på Gotland kan ha bra odlings möjligheter. vindskydd kan man skapa runt tomten utan problem.
angående oliv så skrev jag ett inlägg här som man kan läsa
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=93122&hl=skörden blir inte jätte bra i Sverige om man har den på friland, skulle den dessutom frysa ner så är skörden lika med noll. blommor får man.
Ahhhh.... men även om det inte blir nån skörd så är de ganska vackra träd, har nån idé om en klätterros som kasar sig upp för stammen, men hur är det med rötterna på ett sånt träd som oliv?
Alexander-VG-zon3
14-11-2009, 14:38
en klätterros på en oliv kommer nog inte att funka, olivträd i sverige blir inte så stort och har en lägre tillväxt under sommaren än om dom växte i ett varmare klimat.
om du nu inte köper ett väldigt stort träd från början för 10-30tusen och skyddar den med växthus varje vinter då kan du nog ha en klätter/klängros på stammen.
oliver i Sverige blir max en buske på 1-2m eller en uppstammad planta med en smal stam. allt beror på hur vintern blir och vilket skydd den får.
10 - 30 000

Haha nog för att jag kanske är lite tokig men det finns väl gränser.....
Man kanske kan ha ett litet olivträd i kruka och en krypros omkring den.....eller hellre lite luktärt eller malvor omkring den i en stor kruka.
Tänk om man skulle få möjlighet att bygga ett orangerie. Där kan man ha citroner, apelsiner och olivträd att dansa runt. Det skulle vara kul.
Men det finns väl andra träd som är lite så där grågröna och har knotiga stammar som man kan plantera och ha rosor i förstås. Det finns nån slags päronträd, fast det inte vara riktiga goda päron har jag för mig. Och pilträd är ju vackra. Men vad har pilisarna för rötter måntro?
Huggorm
27-11-2009, 22:35
Är inte Gotland väldigt torrt? Det borde kunna bli ett problem för den trädgårdsintresserade. Klart man kan vattna, men inte hur mycket som helst
Gotland är det enda landskap i Sverige jag ännu inte besökt, och jag ser verkligen fram emot att så småningom få göra det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.