Full version: Kryddkarlbergare
Eva i Höga
Jag har två st kryddkarlbergare - Plectranthus ambinicus tror jag de heter - som ser tråkiga ut. Bladen rullar ihop sig uppåt och de ser vissna ut. Kommer från två olika givare och de var friska och fina länge men nu ser de jättetråkiga ut. Vad kan jag göra för fel? Låter dem torka ut för jag trodde att jag kanske övervattnat först men det hjälper inte.
Eva i Höga
Inget svar så jag puttar upp, kanske nån vet nu?
Nauti
Att bladen rullar ihop sig brukar kunna bero på luftfuktighet. De erfarenheter jag har är att bladen rullat ihop sig uppåt när det varit för torrt och nedåt när det varit för fuktigt. Men det är förmodligen ingenting som gäller som en regel utan skiljer sig mellan olika växter.
Eva i Höga
Tack för ditt svar! Ska spraya mina kryddkarlbergare så får vi se om det hjälper. Det kan säkert vara för torrt för dem där de står.
Bassam
Hej
det finns två saker som gör bladen rulla sig :
1 om de skadad av insekter som sug save.( bladlöss - trips ).
2 om det är torr inne jag menar om finns lite ( fuktighet )
H:Bassam
Nauti
CITAT (Bassam @ 12-11-2009, 15:19) *
1 om de skadad av insekter som sug save.( bladlöss - trips ).
När jag hade trips så såg de snarare missbildade ut än att de böjde sig. Bladlöss likaså. Spinn däremot har jag haft på en växt där bladen vek sig på ett underligt vis men det kan ha berott på annat också.
vanjalarsa
Vad är kryddkarlbergare för växt? Är det en traditionell krukväxt eller är det en kryddväxt som man bara övervintrar inomhus ?
Jag har aldrig hört talas om den förut. Är den släkt med den vanliga krukväxtkarlbergaren?
mvh från en nyfiken vanjalarsa rolleyes.gif
Eva i Höga
Ja, den är släkt med den vanliga karlbergaren som numera är svår att få tag på i butikerna. Jag vet inte om man använder den som krydda men den doftar gott när man rör vid bladen. Den måste övervintras inomhus. Tycker det är roligt att ha den eftersom den inte är så vanlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon