KRT
Har alltid sagt att när jag får en trädgård ska jag har körsbär i den - jag älskar bigarråer (eller hur det stavas smile.gif), och då menar jag de mörkt röda stora bär som är goda att äta direkt. Alltså inte sorterna med små ljusröda eller svarta bär (även om de också kan ätas).

Det jag funderar över är;
Vad är egentligen det latinska namnet?
Blir alla bigarrå-träd lika omfångsrika?
Blir alla lika höga?
Är blomfärgen alltid samma (vita)?
Är körsbär ympade?
Har körsbär några speciella preferenser vad gäller jordmån och näring?
Finns det olika "namnsorter" av körsbär som är olika härdiga, olika stora osv, i så fall har någon bra tips?

Åsa, mälardalen zon 2
Prunus avium "sortnamn" =sötkörsbär/bigarrå

Ja den är ympad + grundstammen styr hur stort trädet bli.

Ja det finns olika sorter med olika härdighet.

+En del sorter är självfertila och andra sorter är inte självfertila.

http://web.telia.com/~u10702642/korsbar.htm
KRT
Tack för svaret och länken - nu kunde jkag börja titta lite mer effektivt på vad som kan passa oss....
Har kommit fram till att det nog får bli Gisela 5 som stam, eftersom ett vanligt träd nog blir FÖR stort. Däremot tvekar jag mellan om man ska satsa säkert och köra på Stella, eller om man skulle våga sig på ett Van. Jag vet ju inte om och i så fall vilken sorts träd som finns i närheten... Vet iofs att det finns en sort som får pyttesmå svarta söta bär (vad kan det vara?) på kommunens mark ca 15 meter från oss, kan man chansa och hoppas det är en sort som passar Van?
Svårt val - tur att man har hela vintern på sig att bestämma sig smile.gif

Vilket är förresten bästa tiden att planteraett körsbärsträd i Zon I????
Sälkatten
Hejsan! Jag köpte ett Van tidigare i år. Enl uppgift skulle det vara "ganska svagväxande" så det hoppas jag på. Bären ska i alla fall bli just mörkt rödsvarta och stooora. Älskar de man hittar i affären - mmmmm. Vi har massor av vilda körsbär (fågelbär, eller vad man vill kalla dem) och de skulle kunna pollinera mitt Van enl handelsträdgården jag var till. Ang pollinering kan du kolla på Rångedalas hemsida de har schema över massor av sorter. Även för päron, äpple etc.

Lycka till med bigarråerna och njuuut!

Carina, Skaraborg
elvisjö
Sen finns det en sorts körsbär som är ett mellanting mellan surkörsbär och biggarå
Buskkörsbär "Berit" blir ca 2meter (om det stämmer?)
Övriga sorter av buskkörsbär är som surkörsbär.
Sorten är svår att få tag på och bör förhandsbeställas
Skulle vara roligt att prova om jag hade plats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon