Full version: Mögel på lerkrukor?
Majjijann
Kan någon vara så snäll att förklara varför det växer mögel på mina krukor?

Jag har ett antal stora lerkrukor med palmer i. Jag är ganska dålig på att komma ihåg att vattna så det brukar bli en gång i månaden ungefär. Jag kan tänka mig att det börjar mögla om krukan alltid står fuktig, men kan det hålla sig fuktigt i krukan så länge? Enda krukan utan mögel är den som står i samma rum som kaminen, där det ganska naturligt är mycket torrare och varmare.

Vad ska jag göra för att det inte ska mögla?
Är det dåligt för växterna på något sätt?
Sussie F-Flower
Jag gissar på att du har för hög luftfuktighet inomhus, kanske i kombination med lite lägre temperatur...? Kan även bero på att luften är lite väl stillastående i ditt hem.
(Står dom mörkt/dunkelt?)

OM det skulle vara det det beror på så skulle jag tipsa om att du sätter fram en vanlig bordsfläkt och har den på några stunder per dygn. Rikta den från kaminens håll in mot rummet som du har mögelkrukorna i.

Tror också att det skulle vara bättre att vattna mindre och kanske var fjortonde dag istf en gång i månaden.
kentbra
År du säker på att det är mögel.
Skulle tippa på att det är mossa eller alger.
Mycket sällsynt att mögel uppkommer utan organiskt matrial, såsom lerkrukor.
oliv
Jag har samma problem på två lerkrukor. Det blir en vit beläggning.
De borde väl klara av att vara fuktiga ett tag? Och jag har problem med samma kruka även om jag planterat något nytt. Vet ej om det är så att om mögel en gång tagit fäste, då kommer det tillbaka? confused.gif

Fult är det i alal fall. wacko.gif
Rosmarin
CITAT (kentbra @ 11-11-2009, 19:01) *
År du säker på att det är mögel.
Skulle tippa på att det är mossa eller alger.
Mycket sällsynt att mögel uppkommer utan organiskt matrial, såsom lerkrukor.

CITAT (oliv @ 12-11-2009, 11:47) *
Jag har samma problem på två lerkrukor. Det blir en vit beläggning.
De borde väl klara av att vara fuktiga ett tag? Och jag har problem med samma kruka även om jag planterat något nytt. Vet ej om det är så att om mögel en gång tagit fäste, då kommer det tillbaka? confused.gif

Fult är det i alal fall. wacko.gif

Det är inte säkert att det är mögel som du mycket riktigt skriver Kentbra. Oliv, du talar om "en vit beläggning".
Jag skulle tro att det snarare är en beläggning av salter som ofta fälls ut ur oglaserad lera som blir fuktig. Detta är helt normalt och inget att oroa sig över.
Om man störs av detta kan man tvätta av krukorna regelbundet med en svamp. Om krukorna inte är för stora kan det vara praktiskt att ställa dem i diskhon, eller i duschen när man gör detta, och efter tvättningen skölja ordentligt med duschen eller vattenkranen. Använd inte diskmedel!
...och annars finns det ju ytterkrukor...
evaisa
är det det vita som brukar kallas...patinering? :-)

Hälsningar
Plastkruk-entusiasten
Eva
varghem
Kan nog vara kalkavlagringar också
Majjijann
Jag försöker svara alla på en gång.

De vita utfällningar av salter som blir på krukorna har jag inga problem med, kom bara, jag bryr mig inte.

Det jag talar om är mögel, svarta fläckar, lite ludet. Mögel. Sånt som blir på osten.

Jag förstår så klart att det skulle vara bättre att vattna lite oftare, men som sagt, det är inte min starka sida, växterna ser ut att må bra ändå.

Hög luftfuktighet... Jag är tveksam, har kamin som jag eldar med ved, som enda värmekälla i huset, eldar ett antal timmar om dagen vilket gör att det under det kallare halvåret blir både varm och torr luft i huset.

Det hela är ingenting jag lider av särskilt mycket, det är ju bara att tvätta bort emellanåt. Jag var mest nyfiken på varför... Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon