Peztis
Har en hög med gräs och löv som jag tänkt blanda med hästskit i torv som jag ska åka och hämta i veckan eller nästa, har även stenmjöl att blanda ned.

Nu är frågan: hur förvarar jag den bäst? Vad går snabbast?

Detta är mina funderingar:
1, I kompost av nät, sådant där fyrkantigt, med presenning över.
2, I kompost enl ovan men med presenning även på sidorna.
3, I svarta sopsäckar liggandes på marken ute i vinter.
4, I svarta sopsäckar inne i garaget, ca 10-15 grader (om inte mannen opponerar sig och tycker att bilen ska stå där smile.gif )
5, I min gröna Johanna-kompost som just nu är i stort sett tom. Bara så förbenat jobbigt att tömma sedan...
6, Eller annat enkelt alternativ...?
Sussie F-Flower
Menar du hur du förvarar hästskiten bäst eller menar du hur du förvarar gräs och löv bäst...?

VAD exakt är det som ska gå snabbt?
Bassam
Hej
Jag tycker att Första är bäst för att de får bra Syra.
H:bassam
KURT
6. Om man skall höstgräva en land, så kan man gräva ner nära nog obegränsade mängder där.
EKLO
Jag skulle göra som Kurt föreslår (så gör jag redan) men om du inte vill det kan man väl säga att detta inte är årstiden för snabb förmultning. Och tänk på att komposten behöver mkt syre - dvs ingen bra idé att helt täcka in i plast. Själv har jag klätt en sån där nätkompost med plast på insidorna och perforerat den ordentligt så att luft kan komma in (men ingen plast överst, där vattnar jag istället om det är torrt)
Peztis
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-11-2009, 23:24) *
Menar du hur du förvarar hästskiten bäst eller menar du hur du förvarar gräs och löv bäst...?

VAD exakt är det som ska gå snabbt?

Jag vill alltså blanda avfallet från trädgården med höstskit så att jag sedan så snart som möjligt kan använda det som jordförbättring.
Jag är ute efter det bästa sättet för att få det att förmultna snabbt...

Tänkte att om jag lägger det i den isolerade komposten så borde ju en viss förmultning även ske under vintern... gödslet avger ju värme, det ser man på gödselstackar som står och ryker när det är kallt.
Gunilla T
Det är alla maskar, bakterier, mikroorganismer och småkryp som lever i gödseln som avger värme när de arbetar dvs bryter ner materialet.

Nätkomposter är väl inte de bästa det brukar bli för torrt där på sommaren men visst kan du blanda materialet och sätta det i en nätkompost. Nedbrytningen sker mycket långsamt eller inte alls på vintern pga kylan...vintervila för kompostarbetarna
Peztis
Jo, jag vet att det i en trädgårdskompost inte händer något när det är kallt, men en isolerad hushållskompost fortsätter ju om än i långsammare takt. Varför isolerar man den annars?
Sussie F-Flower
Jag kan inte tipsa om någon speciell behållare för de har jag ingen erfarenhet av.
Jag har bara en i trä själv.
Däremot så har jag hört att en del blandar i enzymer i komposten, för att få ännu mera "fart" på processen. Sådant som husvagns/husbilsägare häller i bajjamajjorna, eller vad dom kallas.

Är hästskiten färsk?
Peztis
Ja, jag tänkte hämta den nästa vecka (det är planen i alla fall) direkt ifrån stallet.

Gräva ned direkt i landet är ju annars en bra idé men där har jag just nu satt perenner för övervintring samt att jag hade tänkt att använda komposten till rabatter osv också.

Om jag har ork och vädret medger kasnke jag flyttar på mina perenner och gräver ned en del direkt - det lär ju finnas hur mycket som helst för alla stall är ju glada över att bli av med det. Och det finns MÅÅÅÅNGA stall i min omedelbara närhet.
Fågelvägen
Kompostering i nät med 4 sidor (metallnät överdraget med grön plast) verkar som en ganska värdelös metod. Det blir alldeles för torrt eftersom mängden material är så liten (ca 1/3 kbm?)

Kanske skulle nätkomposten fungera bättre om man använde nätdelar för att hålla ihop sidorna på en mycket större komposthög? Kanske foga ihop 8-10 nätdelar till en cirkel?
Jag använder själv en STOR gles låda av bräder, med 2 fack. Jag varvar löv (mest ek, extra "hårdsmälta!), färsk hästgödsel och halvfärdigt material från en varmkompost. Jag kan tänka mig att nät kan hålla ihop det hela lika väl som sidor av trä, ifall mängden material är tillräckligt stor så det inte torkar i kanterna. Jag tycker hästgödseln verkar göra huvudjobbet. Komposten översida ska hållas flat, inte toppig, så regnet fördelas jämnt.
Peztis
Idag har jag äntligen hämtat sju halva sopsäckar med hästskit - sedan baxnade bilen!

Då jag kan hämta precis hur mycket jag vill tror jag nog att det blir en blandning: en del i trädgårdslandet, en del i varmkomposten och en del i gallerkomposten.
Sedan får vi se vad som blev bäst, helt enkelt! Och det finns ju hur mycket löv som helst att blanda med - men det måste bara krattas ihop först!
KURT
Du måste ha en väldigt liten bil!
Chamomille
CITAT (KURT @ 19-11-2009, 06:21) *
Du måste ha en väldigt liten bil!

Vet du hur mycket färsk hästskit väger laugh.gif
Peztis
Precis, Chamomille, det är tuuuungt!

Idag har jag varvat löv och hästskit i gallerkomposten så får vi se vad som händer där.
Ska hämta mer och lägga i varmkomposten, varva med löv där med, tänkte jag.

En bit av trädgården är krattad på löv, sedan orkade jag inte mer för klockan var mycket och det var blött och jobbigt!
Och imorgon så ska det regna igen... suck!
Sälkatten
Har själv haft häst i många år och det bästa jag gjort var att använda torv som strö! Har i flera år varvat denna gödsel (färsk) med höstlöv i stor hög och redan till sommaren haft suverän mylla! Snabba ryck på komposteringen alltså! bravo.gif Håller helt med er - det är tuuungt. Jag körde dock inte i bil utan direkt från boxen till kompostplatsen. Jag gjorde så stor mängd att jag skippade det här med behållare. La en prydlig trave direkt på marken och friserade kanterna lite. Riktigt snyggt! Jag staplade knappt en meter högt och när det var komposterat och klart hade det sjunkit ihop till dryga halvmetern. Fin, smulig mylla och perfekt för grönsakslandet! Har tyvärr inga hästar kvar nu - får nog ragga lite torvgödsel i trakten...

/Carina, Skaraborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon