|
Vad kan man baka utan ugn? På spisen menar jag. OK, pannkakor förstås... Och chokladbollar kräver inte ens spis. Men mer? Vad kan man göra i stekpanna med lock till exempel? Eller på annat vis?
Sussie F-Flower
11-11-2009, 23:08
Man kan baka "Stompa-bröd"!!! Ett superdupergott hårdbröd med anis och fänkål! Utkavlade och jättetunna läggs dom små runda "tefaten" antingen i en torr het stekpanna, eller så direkt på plattan... Utomhus på öppen eld kan man göra "Pinn-bröd". Vanligt när man fjällvandrar m.m. Ingen jäst i den degen om jag minns rätt. Kan återkomma med recept imorgon om du är intresserad...
ingrids
12-11-2009, 09:48
Alla bakverk som friteras - munkar, struvor, klenäter etc.
skogstroll
12-11-2009, 09:49
indiska naan-bröd tror jag man kan göra i panna, fast egentligen görs de ju på annat vis
tack för alla tips. Friterade saker hade jag ju glömt bort. Men jag tänkte nog mer på vad man kan göra i stekpanna. CITAT (Sussie F-Flower @ 11-11-2009, 23:08)  Man kan baka "Stompa-bröd"!!! Ett superdupergott hårdbröd med anis och fänkål! Utkavlade och jättetunna läggs dom små runda "tefaten" antingen i en torr het stekpanna, eller så direkt på plattan... Jaaaa, de påminner säkert om indiska papadam! Såna här: http://www.indiaforvisitors.com/food/appetizers/papadam.jpg De är supergoda. Gjorda ofta av t.ex. linsmjöl. Chapati görs ju också i stekpanna.... Jätteintressant med stompabrödet! Har du något recept?
Om det är frågan om lite mer permanent ugnslöshet så kan du nog i båtaffärer hitta en ugn i form av en sockerkaksform med en extrabotten i lite tjockare stål och ett lock. På den tid det begav sig gjorde både sockerkaka och falukorv/kassler i ugnen
CITAT (LasseB @ 12-11-2009, 10:57)  Om det är frågan om lite mer permanent ugnslöshet så kan du nog i båtaffärer hitta en ugn i form av en sockerkaksform med en extrabotten i lite tjockare stål och ett lock. På den tid det begav sig gjorde både sockerkaka och falukorv/kassler i ugnen Vilken energi använd i den sortens ugn? Finns de för 12 V eller gas kanske...
Myosotis
12-11-2009, 11:02
Mjukt tunnbröd i stekpanna. Jättegott! Vill du ha receptet?
skogstroll
12-11-2009, 11:04
CITAT (RitRat @ 12-11-2009, 10:56)  Jaaaa, de påminner säkert om indiska papadam! Såna här: http://www.indiaforvisitors.com/food/appetizers/papadam.jpg De är supergoda. Gjorda ofta av t.ex. linsmjöl. det finns ju färdiga papadams att köpa i påse som man kan pensla lite med olja och köra i micro eller säkert i stekpanna oxå.... gott o doppa i chutney
Man kan göra mycket i en micro också, om du har en sådan.... Kanske inte baka på riktigt, men det går att göra varma mackor, pizza och liknande.
skogstroll
12-11-2009, 11:10
eller i en grill!
Här har du Leilas stompabröd som jag har gjort massor med gånger och det är kanongott, du gör det i stekpannan, LeilaHär är på pinnbröd som helst gräddas över öppen eld, grill eller att man gör det i en stekpanna. Pinnbröd: 2,5 dl mjöl 1 tesked bakpulver 0,5 tesked salt 1 dl vatten Blanda alla torra ingredienser och tillsätt vatten. Knåda degen. Om det känns kladdigt ta i mer mjöl. Rulla degen till en lång smalsträng som viras i spiral runt en skalad pinne. Grädda över glöden tills den är gyllenbrun och släpper lätt från pinnen. Ät med smör i pinnhålet
Det borde ju gå att baka nästan vad som helst på låg värme i en tjockbottnad stekpanna med lock. OK, man får ju ingen färg på toppen men... Hittade detta i all hast: http://www.imponline.se/FactsAndTips/Cooki...le-crumble.aspxhttp://bakverk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?T...16-a41bf5eac978Jag brukar göra tjockpannkaka i min stekpanna med lock och den sväller upp till nästan 10 cm (och sedan sjunker den ihop igen när man skär i den...). Skulle vara intressant att se vad som händer med en sockerkakssmet... Om stekpannan är hög så kan man kanske ha vatten i botten och sedan ställa en mindre kakform i. Jag har (lite väl omständigt) recept på en chokladkaka som ska göras i vattenbad i ugnen men det borde bli ungefär samma, tycker jag.
CITAT (Myosotis @ 12-11-2009, 11:02)  Mjukt tunnbröd i stekpanna. Jättegott! Vill du ha receptet? Ja, Myosotis, gärna det!
CITAT (RitRat @ 12-11-2009, 15:00)  Ja, Myosotis, gärna det! Det receptet (länken) som jag skrev in Leila är också mjukt tunnbröd
skogstroll
12-11-2009, 15:41
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-11-2009, 23:08)  Utomhus på öppen eld kan man göra "Pinn-bröd". Vanligt när man fjällvandrar m.m. Ingen jäst i den degen om jag minns rätt. pinnbröd är ju sjukt gott
Om man kan göra bröd i stekpannan borde man ju även kunna göra vetebröd... Om man vänder på brödet så får man ju färg på båda sidor, fyllningen kan ju vara emellan så det inte rinner ut.
Visst borde det funka?
Myosotis
13-11-2009, 17:09
Mjukt tunnbröd
1,2 l rågsikt 5 dl filmjölk 1 dl ljus sirap 2 tsk bikarbonat 2 tsk salt
Kavla ut tunna, stekpannestora bröd, först med vanlig, sen med kruskavel (jag antar att man kan hugga i dem med en gaffel om man skulle sakna kruskavel). Stek utan fett. Nu blev jag sugen själv, synd att jag inte har fil hemma.
Här kommer receptet på världens godaste pinnbröd också:
250 g mjöl 15 g jäst 80 g socker 1,2 dl mjölk 40 g smör citronskalarom
Åsa, mälardalen zon 2
14-11-2009, 19:51
Tack tack! Jag har fått massor av tips! Åsa, det där kokosmumsen gjorde jag när barnen var små. Det var poppis. Där jag ska vara i vinter, har jag bara en gaskokare med två lågor, ingen ugn. Endast 12 volts el från solpaneler. Ingen micro, ingen elvisp, ingen kyl. Men det har gått superbra många vintrar redan, jag saknar inget. Hmm, jo, ibland saknar jag eget färskt bröd. Finns bara vita baguetter att köpa. Men men, man kan inte få allt. När jag kommer hem igen, får jag frossa....
Meriona
14-11-2009, 21:57
Krabbelurer kan du alltid göra!  Jag har fått ett jättegott recept av en kompis för många år sen..... Det gör man i plättlagg.
CITAT (Meriona @ 14-11-2009, 21:57)  Krabbelurer kan du alltid göra!  Jag har fått ett jättegott recept av en kompis för många år sen..... Det gör man i plättlagg. Jag har ingen plättlagg därnere... bara en vanlig stekpanna. Lock finns dock....
*Stintan*
15-11-2009, 00:26
Det finns en "Miniugn" här: http://www.husvagn-svensson.se/ klicka på katalog och bläddra till sidan 4 (går att förstora)
Fågelvägen
15-11-2009, 11:43
CITAT (LasseB @ 12-11-2009, 10:57)  Om det är frågan om lite mer permanent ugnslöshet så kan du nog i båtaffärer hitta en ugn i form av en sockerkaksform med en extrabotten i lite tjockare stål och ett lock. På den tid det begav sig gjorde både sockerkaka och falukorv/kassler i ugnen Vi har använt en sån under långfärdssomrarna för länge sedan. Man kan baka både kakor, scones och grönsakspuddingar i den - JÄTTEGOTT och praktiskt. Härligt när man längtar efter något nybakat. Funkar åtminstone på primitiv spritlåga, så antagligen också på gas. PS Kollade Stintans tips: Tänk att formen finns fortfarande - och ser precis likadan ut som för ?? år sedan!
RitRat ledsen att det dröjde med svar har liksom varit ledig i 92 timmar "Sockerkaksformen" jag skrev om är för gaslåga vilken som, bara du kan ställa ner lågan ORDENTLIGT och det måste vara dragfritt också om du gör något som ska jäsa, annars blir det ingen jäsning på vindsidan
Ingen kyl - det måste vara jobbigt! Hur löser ni det?
Utan kyl? Inga som helst problem!
I Gambia där vi har vår "sommarstuga" (eller är det vinterstuga?) finns inte mjölkprodukter som här. Vi kan köpa naturell joghurt nån gång, men den äter vi samma dag. Vi är vegetarianer, så vi har aldrig fisk eller kött hemma. Torrvaror håller hur länge som helst, och grönsaker några dagar utan kyl.
Det enda som behöver kylas, är dricksvatten. För det har vi en traditionell stor (35 l) oglaserad lerkruka som kyler genom avdunstning. Ytan är alltid fuktig, och vattnet är 6-8 grader kallare än luften. Superbra, och en mycket gammal uppfinning.
Ibland, om jag hamstrar grönsaker, lägger jag dem i ett stort fat med en fuktig handduk över, som jag återfuktar flera ggr om dan. Den håller också 4-5 grader lägre temp. än luften.
du får baka massor av bröd innan du åker och frysa ner! Smakar som nybakat när du tinar upp det!
CITAT (Fny @ 20-11-2009, 08:15)  du får baka massor av bröd innan du åker och frysa ner! Smakar som nybakat när du tinar upp det! Men Fny... menar du "baka i Sverige o ta med till Afrika"  Hmm... inte så bra idé, de skulle vara upptinade innan jag ens kommer fram. Och där har jag ju ingen frys hur som helst.
*funderar* hur gör "bofasta"? Visst måste de också baka någon slags bröd, utgår från det och gör variationer. Förstår om man tröttnar på att alltid äta samma sak, men man kan ju variera kryddning och innehåll..... Krabbelurer, pannkakor och annat man tillagari stekpanna är ju enkelt, enda nackdelen är väl att det innehåller ägg, men det går säkert att få tag på. Rena bakverk som jäsbröd, sockerkakor etc får du nog klara dig utan (eller köpa färdigbakat). Ett alternativ är ju att bygga en ugn, tänker på traditionella "stenugnar" där man eldar för att värma upp den och sedan bakar i den, alternativt den typen man använder i indien (som ser ut som en stor lergryta), kan bara inte komma på vad det heter.... Beundrar dig som lever "primitivt", det hade inte varit något för mig, men jag kan förstå tjusningen
CITAT (KRT @ 21-11-2009, 10:24)  *funderar* hur gör "bofasta"? Visst måste de också baka någon slags bröd, utgår från det och gör variationer. Nej, KRT, den gamla gambiska mattraditionen har faktiskt ingen form av bröd! Konstigt men sant! Vanliga kök har inga ugnar, inte stekhällor heller. Långa frallor som säljs i butiker, är ett ganska sent påfund, intryck från kolonialmakterna. Komerciella bagerier finns alltså, de små har murade lerugnar utomhus, ett par stora ser nästan ut som bagerier här. Vete växer ju inte i deras klimat, och det mesta jäsbröd kräver ju vete som har gluten. Alltså fanns det inte för länge sedan, innan importen började. De äter sina vanliga inhemska spannmål, hirs (millet) och en annan (sorghum på engelska) som gröt och välling. Ris och jordnötter odlas också, de har många olika risgrötar, ofta med jordnötspulver. CITAT (KRT @ 21-11-2009, 10:24)  Rena bakverk som jäsbröd, sockerkakor etc får du nog klara dig utan (eller köpa färdigbakat). Ett alternativ är ju att bygga en ugn, tänker på traditionella "stenugnar" där man eldar för att värma upp den och sedan bakar i den, Jadå, vi köper vete-baguetterna på affärerna, och klarar oss ganska bra på det! Det finns även banan(socker)kakor från bagerier, och goda munkar vid gatuköken att köpa. Att bygga en egen ugn är inte värt besväret, sååå mycket vill jag inte baka! :-) CITAT (KRT @ 21-11-2009, 10:24)  Beundrar dig som lever "primitivt", det hade inte varit något för mig, men jag kan förstå tjusningen  När det ständigt är varmt, går det bra att leva campingliv i några månader. Ingen fara! Ortsbefolkningen lever ju så hela livet, och är mycket gladare och nöjdare än vi som har "allt". CITAT (KRT @ 21-11-2009, 10:24)  Krabbelurer, pannkakor och annat man tillagar i stekpanna är ju enkelt, enda nackdelen är väl att det innehåller ägg, men det går säkert att få tag på. Jadå, ägg finns i varenda lill-butik, och vi har dessutom några egna höns som ger oss ägg.
Myosotis
23-11-2009, 09:28
CITAT (RitRat @ 23-11-2009, 00:36)  ...den gamla gambiska mattraditionen har faktiskt ingen form av bröd! Konstigt men sant! Vanliga kök har inga ugnar, inte stekhällor heller... Vete växer ju inte i deras klimat, och det mesta jäsbröd kräver ju vete som har gluten. Alltså fanns det inte för länge sedan, innan importen började. De äter sina vanliga inhemska spannmål, hirs (millet) och en annan (sorghum på engelska) som gröt och välling. Ris och jordnötter odlas också, de har många olika risgrötar, ofta med jordnötspulver.... Intressant att läsa om! Jag blir så nyfiken, kan du inte göra en hel tråd där du berättar om livet därnere? CITAT (RitRat @ 23-11-2009, 00:36)  Ortsbefolkningen lever ju så hela livet, och är mycket gladare och nöjdare än vi som har "allt".  Visst är det så! När jag har tillgång till rinnande vatten och kylskåp använder jag det så klart men man tappar meningen med livet. Jag mår mycket bättre när jag sitter vid en lägereld och gör pinnbröd! Jag blir nästan lite avundsjuk. Men jag skulle dö av värmeslag inom fem minuter.
CITAT (RitRat @ 23-11-2009, 00:36)  Nej, KRT, den gamla gambiska mattraditionen har faktiskt ingen form av bröd! Konstigt men sant! Vanliga kök har inga ugnar, inte stekhällor heller. Långa frallor som säljs i butiker, är ett ganska sent påfund, intryck från kolonialmakterna. Komerciella bagerier finns alltså, de små har murade lerugnar utomhus, ett par stora ser nästan ut som bagerier här.
Vete växer ju inte i deras klimat, och det mesta jäsbröd kräver ju vete som har gluten. Alltså fanns det inte för länge sedan, innan importen började. De äter sina vanliga inhemska spannmål, hirs (millet) och en annan (sorghum på engelska) som gröt och välling. Ris och jordnötter odlas också, de har många olika risgrötar, ofta med jordnötspulver. Så intressant! Det hade jag inte en aning om. Jag trodde faktiskt att mer eller mindre alla kulturer hade något som liknade bröd, även om det var bröd som inte baserades på gluten. I mellan och sydamerika baserar man ju bröd på majs t.ex. På tal om risgröt, gotländsk saffranspannkaka är väl i stort sett bara stekt risgrynsgröt? Det kanske fungerar att laga i långpanna på spisen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|