Full version: Massor av löv !
Motti
Nu har jag kört i massor av löv i mitt grönsaksland och slängt över jord !hörde här att det skulla vara bra för jordförbättringen.Man tager vad man haver tummenupp.gif
Bassam
Hej
De är bara bra för förbättring jord inte mera , för att lämna sina näring till mor rötter.
H:Bassam
EKLO
Jag brukar också slänga allsköns organiskt på landen på hösten, men jag slänger ingen jord över det, istället får det jag slänger dit funka som täcke - så att tjälen inte går så djupt. Då fortsätter maskarna jobbet större delen av vintern, och det blir finfint. På våren krattar jag bort täckningen ett par veckor innan jag ska så (då har det understa lagret förmultnat och blivit jord). Och när de nya grönsakerna stuckit upp tillräckligt och det är dags att ta av täckduken, då lägger jag tillbaka det jag krattade bort, och sen på med gräsklipp etc under säsongen. Jag tycker jorden blir väldigt bra av detta. Och täckningen sparar mkt mkt jobb med rensning.
smuleborg
CITAT (EKLO @ 12-11-2009, 11:09) *
Jag brukar också slänga allsköns organiskt på landen på hösten, men jag slänger ingen jord över det, istället får det jag slänger dit funka som täcke - så att tjälen inte går så djupt. Då fortsätter maskarna jobbet större delen av vintern, och det blir finfint. På våren krattar jag bort täckningen ett par veckor innan jag ska så (då har det understa lagret förmultnat och blivit jord). Och när de nya grönsakerna stuckit upp tillräckligt och det är dags att ta av täckduken, då lägger jag tillbaka det jag krattade bort, och sen på med gräsklipp etc under säsongen. Jag tycker jorden blir väldigt bra av detta. Och täckningen sparar mkt mkt jobb med rensning.

Så gör också vi. Tidigare höst-grepvände vi ner löv och annat i trädgårdslandet. Vi har tänkt till.
blomkronan
CITAT (EKLO @ 12-11-2009, 11:09) *

på min nya lott är det väldigt lerigt... Jag har blandat ner gräsklippe-överkörda löv i jorden för att få den mulligare sweatingbullets.gif riktigt slitsamt för jorden är så blöt och tung och sen tänkte jag lägga på ett täcke av löv. Är det att överarbeta???? kan det räcka med att lägga täcke?

Kan man skynda på/hjälpa förmultnings processen av löven på något vis?? lägga presenning eller fiberduk eller något över??
blomkronan
Här... ladda upp lite bilder
Han som hade min lott innan har vänt all jord,
tur var väll det sweatingbullets.gif
[attachment=44343:DSC03313.JPG]

En början till täcke... har några kvm kvar!! biggrin.gif
[attachment=44344:DSC03358.JPG]
Preussen
CITAT (blomkronan @ 14-11-2009, 19:53) *
på min nya lott är det väldigt lerigt... Jag har blandat ner gräsklippe-överkörda löv i jorden för att få den mulligare sweatingbullets.gif riktigt slitsamt för jorden är så blöt och tung och sen tänkte jag lägga på ett täcke av löv. Är det att överarbeta???? kan det räcka med att lägga täcke?

Kan man skynda på/hjälpa förmultnings processen av löven på något vis?? lägga presenning eller fiberduk eller något över??

det är alltid bra att vända ner löven i jorden samt att täcka över vintern med ett lövtäcke. rätt tänkt med andra ord. jag kan rekomendera dig en bok av philippe plönninge, "den goda jorden". det brukar finnas på biblioteken. en bra bok som kan ge dig svar på många frågor samt ge inspiration till mycket annat.
blomkronan
CITAT
citerar mig själv... för jag vill så gärna ha svar wink.gif på tisdag är jag ledig och då tänkte jag jobba hela dan på lotten.
Kan det bli bättre om jag täcker med press? Jag har lagt på eklöv.... och det var inte bra tydligen läste jag i en bok jag har, dom löven innehöll garvsyra. Al var bäst som innehöll mycket kväve.

varför är garvsyra inte bra? det finns ju i kaffe och man lägger ju kaffesump på komposten confused.gif

CITAT (Preussen @ 15-11-2009, 08:24) *
det är alltid bra att vända ner löven i jorden samt att täcka över vintern med ett lövtäcke. rätt tänkt med andra ord. jag kan rekomendera dig en bok av philippe plönninge, "den goda jorden". det brukar finnas på biblioteken. en bra bok som kan ge dig svar på många frågor samt ge inspiration till mycket annat.

Det tog ett tag för mig att skriva mitt inlägg så du hann före smile.gif Bra då fortsätter jag mitt jobb att vända ner lite i jorden, det blir att gå till bokhandeln smile.gif tummenupp.gif (biblan är inge bra.... jag glömmer lämna tillbaka i tid!!! blush.gif )
Aqvakul
"Problemet" med eklöv framför allt att de bryts ner väldigt långsamt, vilket gör dem lämpligare under buskar, där det är bra att de bryts ner långsamt, än i trädgårdslandet.

Jag hade inte lagt något "lock" på trädgårdslandet. Däremot hade jag täckt löven med ett tunt lager jord, för att snabba på förmultningen men också för att hålla löven på plats.
Preussen
behövs absolut inget "lock". lövtäcket i sig täcker bra. var nu aktsam mot ryggen när du gräver smile.gif
EKLO
Det där med att eklöv inte skulle vara bra tror jag verkligen är en seglivad myt. Det stämmer förstås att de multnar mkt långsammare än andra löv, det ser man ju i skogen, men de ger en finfin jord och där jag odlar har man använt mängder av eklöv i komposterna i alla år, för det finns inte så mkt annat att ta till. Grödorna är det inget fel på. Och så är ju eklöven så bra som vintertäckning dessutom, just för att de multnar långsamt och ger ett luftigt täcke som maskarna verkar trivas utmärkt med, i alla fall "mina" maskar...

Läser man många olika böcker om odling och komposter tycks eklövsfrågan vara het - hälften av alla "moderna" böcker jag läst säger usch, usch - den andra säger go, go.
Aqvakul
Instämmer - eklöv förmultnar långsamt men ger sen bra mull
Preussen
rullade en himla massa löv idag. de hade lagt sig så fint längs med ett staket som finns runt om koloniområdet. använde några börar löv till djupbädden jag grävde, några börar löv la jag på en odlingsruta som ska grävas till våren, vände ner någon bör i en djupbädd och fyllde på komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon