Primavera in anticipo
12-11-2009, 12:29
Hejsan, det har säkert skrivits tusentals inlägg och lika många förslag på pergolabyggen, men jag är lite lat så jag drar igång en ny...
Har planer på en pergola över en ej ännu byggd stenlagd uteplats, och ganska klara tankar om vilket intryck jag vill få. Däremot behöver jag lite förslag för bra förankring i backen, gärna bilder på hur ni har gjort, olika typer på byggnadsmaterial osv. Antar att man behöver gjuta något för att göra det hållbart? Själva pergolan vill jag ha ganska enkel och tunn, dvs ingen jättetung och bastant sak. Underlaget idag där den är tänkt att stå är ganska torr hårdpackad jord.
Tack på förhand!!
Praktiskt finns det väl tre sätt att förankra strukturer i marken (om det inte är berggrund direkt under); Jordspett/ankare/spjut, färdiggjuten betongplint och att gjuta ett betongfundament själv. Vilket som lämpar sig bäst för vad är jag osäker på, men om det inte är en jättestor sak håller det kanske med jordspett, och det är nog det enklaste att få ner i marken (bara att banka ner det). De andra metoderna kräver att du gräver en grop (som kanbli ganska stor beroende på vad du ska ha för storlek på betongförankringen)....
Jag hade nog köpt jordankare och bankat ned dem alt grävt en smalare grop och fyllt med betong och satt jordankaret i det (så gjorde vi när vi byggde vår förstukvist och det står fortfarande stadigt efter 7-8 år).
ingrids
12-11-2009, 14:32
Min erfarenhet av jordspett är att det gärna vrider sig runt sin axel när man slår ner det vilket kan göra det svårt att fyrkantiga stolpar att stå precis rätt mot varandra. Satte upp en skärm där en stolpe förankrades med spjut och det tog mer än fem försök innan den stolpen var i rätt vinkel så vi kunde fästa skärmen i den. Färdig betongplint gick lite lättare, men den skärmändan vajar lite i vinden så det känns inte riktigt lika stabilt, även om det antagligen märks mindre på en pergola.
CITAT (ingrids @ 12-11-2009, 14:32)

Min erfarenhet av jordspett är att det gärna vrider sig runt sin axel när man slår ner det vilket kan göra det svårt att fyrkantiga stolpar att stå precis rätt mot varandra. Satte upp en skärm där en stolpe förankrades med spjut och det tog mer än fem försök innan den stolpen var i rätt vinkel så vi kunde fästa skärmen i den.
Hmmm, vi ska snart sätta upp staket med jordankare och fyrkantiga stolpar

Provade ni att spetta en "kanal" åt jordspettet, eller bankande ni rakt ner? Ni ska vi iofs sätta nät mellan stolparna så de behöver inte vara absolut raka, men det ser ju märkligt ut om de vrider sig 45 grader åt olika håll
ingrids
12-11-2009, 15:46
Vi spettade först men bankade sista biten. Det var ett bökigt och inklämt hörn så spettandet kan ha brustit i effektivitet ... Sen är det mycket grus och sten där också, vilket jag tror kan ha bidragit till att det vred sig.
Men då kanske det funkar bättre att göra som vi gjorde: en smalare grop med betong som sedan jordankaret sattes ned i... Då kunde vi ju sätta det som vi ville.
Men det är klart, att gräva i hård och torr jord är ingen höjdare. Fast det är det väl inte att banka i den heller.
Primavera in anticipo
12-11-2009, 23:19
Tack för alla svar. Jag bör nog förankra en aning eftersom vi bor nära havet och höststormarna kan göra sig påminda emellanåt. Släng gärna in lite bilder om ni har på era skapelser, lite inspiration vore inte fel!
CITAT (Peztis @ 12-11-2009, 17:17)

Men då kanske det funkar bättre att göra som vi gjorde: en smalare grop med betong som sedan jordankaret sattes ned i... Då kunde vi ju sätta det som vi ville.
Men det är klart, att gräva i hård och torr jord är ingen höjdare. Fast det är det väl inte att banka i den heller.
Fast jag har aldrig lyckats göra en smal grop

; när jag gärver tycker jag
alltid att det blir stora breda gropar av det

Oavsett vilka intentioner jag hade från början....
Det finns ju jordborrar! Ca 175:- på Jula, tror jag att det var!
Kanske lite ofint att föreslå något som inte efterfrågas.
men om du vill ha något som är tunt i formen kanske du ska kika på smide. Finns väl typ rosenbågar med fyra sex eller åtta sidor
CITAT (Peztis @ 13-11-2009, 18:38)

Det finns ju jordborrar! Ca 175:- på Jula, tror jag att det var!
249 :-, men det var ingen dum idé! Tack för förslaget
Kunde inte låta bli att försöka komma på fler alternativ:
Om du gör en "fot" av ngt slag så kan du slippa gräva så mycket. (?)
Tänker tex att du kan bygga två låga murar som du sedan gjuter in pergolan i. Eller gjuter en kruka eller en damm eller en skulpur eller...
Inspirerande artikel om armeringsnät som kan bli portaler
http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta1-0...ikel_2005_1.pdf
Primavera in anticipo
17-11-2009, 13:43
CITAT (kina3 @ 16-11-2009, 19:13)

Kunde inte låta bli att försöka komma på fler alternativ:
Om du gör en "fot" av ngt slag så kan du slippa gräva så mycket. (?)
Tänker tex att du kan bygga två låga murar som du sedan gjuter in pergolan i. Eller gjuter en kruka eller en damm eller en skulpur eller...
Inspirerande artikel om armeringsnät som kan bli portaler
http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta1-0...ikel_2005_1.pdfHej igen och tack för alla förslag!! Det där är ingen dum idé alls...har lekt lite med tanken på låga murar för att även ge lite vindskydd åt känsliga växter. Och armeringsjärn i trädgårdssamanhang kan bli skitsnyggt! Då slipper man dessutom oroa sig för trä som mörknar. Får se hur det blir, har ju vintern på mig att sitta vid ritbordet.
salikons
17-11-2009, 18:03
Hej
Vi byggde en pergola i sommar över en uteplats. Vi köpte cementplintar på krauta som var justerbara balkskor på. Sedan grävde vi ner dessa och så fäste vi trät i dem och byggde pergolan. Det blev superstadigt.
Har en bild på pergolan i bloggen
http://blog.gardenhome.se/ lite inspiration kanske den kan ge :-)
Primavera in anticipo
18-11-2009, 09:21
Hej, och tack för det förslaget.
Det såg jättesnyggt och stadigt ut det ni hade gjort!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.