Har en Bromelia av något slag som stått fin sedan jag köpte den i somras. Noterade nu att det kommer 3 st små "bebisbladrosetter" nertill. Ser ut som nya plantor helt enkelt, men vad ska jag göra med dem? Kapa av eller låta vara kvar? Vad häner med moderplantan om jag kapar av dem resp. låter dem vara kvar? ÄR det kanske så att bromelia förökar sig som banan, dvs det är den nya generationen som kommer och moderplantan kommer dö???
vanjalarsa
12-11-2009, 18:12
Hej
Jag har samma lilla dilemma som du. Har inte tagit isär och planterat "bebisarna" för sig ännu. TRor att man ska göra det. Som du skrev så är det så att moderplanatan kommer att dö.
jag är bara så osäker på hur stora "bebisarna" måste vara för att klara en omplantering i egen kruka.
mvh vanjalarsa
Finarfin
12-11-2009, 21:18
Jag kan berätta att när min Juvelblomma (Guzmania minor) fick ett sidoskott så lät jag det sitta kvar. När den gamla bladrosetten började dö så klippte jag bort den utan att skada det nya skottet.
Är det någon som vet hur länge detta kan fortsätta. Kommer den nya bladrosetten att få ett sidoskott i sin tur och så vidare?