Rihane
rtfm.gif I måndags fick jag ett email maskerat som om det vore från DHL. rtfm.gif
Påstod att dom inte kunde leverera ett paket och så var det en "trevlig" fil bifogad. En zip-fil. Eftersom min mailbox bombarderats med liknande mail vägrar jag ens öppna mail som ser det minsta skumma ut. .zip filer får mig att rysa. Kastade mailet direkt. Idag upptäckte mitt antivirus-program det. Gjorde en sökning om det.
Här står det om den lilla trojanen, riktigt ruskig.

http://blog.mxlab.eu/tag/dhl-tracking-trojan/

Öppna inte bifogade filer som finns i mail, med en .zip fil installerar du allt möjligt otrevligt på datorn.

Edit. Min lilla trojan hette Trojan.Kobka.E

Edit igen. Det här är anledningen till att mitt antivirusprogram skrek till om trojanen. Jag hade inte "komprimerat mappen" i Thunderbird
http://forum.bitdefender.com/index.php?showtopic=4242
Meriona
Vad otäckt! Vem sjutton vinner på dessa virus egentligen? mad.gif
pejori
CITAT (Rihane @ 12-11-2009, 14:04) *
rtfm.gif I måndags fick jag ett email maskerat som om det vore från DHL. rtfm.gif
Påstod att dom inte kunde leverera ett paket och så var det en "trevlig" fil bifogad. En zip-fil. Eftersom min mailbox bombarderats med liknande mail vägrar jag ens öppna mail som ser det minsta skumma ut. .zip filer får mig att rysa. Kastade mailet direkt. Idag upptäckte mitt antivirus-program det. Gjorde en sökning om det.
Här står det om den lilla trojanen, riktigt ruskig.

http://blog.mxlab.eu/tag/dhl-tracking-trojan/

Öppna inte bifogade filer som finns i mail, med en .zip fil installerar du allt möjligt otrevligt på datorn.

Edit. Min lilla trojan hette Trojan.Kobka.E

Edit igen. Det här är anledningen till att mitt antivirusprogram skrek till om trojanen. Jag hade inte "komprimerat mappen" i Thunderbird
http://forum.bitdefender.com/index.php?showtopic=4242

Har fått det också men mitt var från UPS tummenupp.gif
Jag väntade paket och dum som jag var, han jag öppna länken innan jag kopplade att det var engelsk text...
UPS i Sverige skriver på svenska!!!!!! ranting.gif ranting.gif
Pang sa det, så rök både brandvägg och virusprogrammet all varldens väg. crying.gif

Min la sig i NERO brännarprogram och kostade mej en massa timmar med Spybot olch scanning tills datorn var ren igen.... rtfm.gif
pejori
Idag kom Skiten från DHL hit också... ranting.gif
Denna gången öppnade jag det inte giggle.gif
Rihane
Alltid hejdar det någon klickglad person. Tänkte att här beställs det ljusslingor och jag vet inte allt.
pejori
CITAT (Rihane @ 13-11-2009, 02:02) *
Alltid hejdar det någon klickglad person. Tänkte att här beställs det ljusslingor och jag vet inte allt.

Exakt!!!!
Synd igentligen att man inte skickade tillbaka det, till Svanska DHL och UPS och frågade vad dom menar med att skicka sådan skit!!!!
Man kanske skulle länka till småprat också som varning...
Jag gick på det, trots att jag aldrig öppnar mail jag inte känner till avsändaren på.
pejori
Jag länkade upp den till småprat då det är viktigt att det uppmärksammas när det verkar avsändt av "seriösa" företag tummenupp.gif
Rihane
Du ska nog inte skicka vidare mail med trojaner. Tänk ifall någon där klickar på zipfilen? duh.gif Det är inte riktigt din avsikt kanske. whistling.gif DHL kan inte hållas ansvariga för att andra utnyttjar deras namn.

Ett sammanträffande var att jag väntar paket från UK. Gjorde en beställning på hälsomässan i fredags. Klockan var sent på måndags kvällen när jag fick mailet. Jag hann tänka.
Vad snabbt det gick! DHL? Det skulle ju skickas med Schenker? Varför skickar dom mail så här sent? Varför inte en lapp på lådan om dom var förbi dörren? Engelska?
zip-fil ? Direkt i papperskorgen med hästen och töm den.
Ännu senare på kvällen fick jag per mail (som var på riktigt)reda på att min beställning skulle skickas på tisdagmorgonen. Jag förstår att det måste vara jättenära, om man är ouppmärksam , att göra som man blir tillsagd och klicka på zipfilen.

Någon bombarderar min dator också och vill in i den(spoof kallas det visst för), min brandvägg tjuter om det. Försökte spåra ipadressen och fick bara fram att det var en ip-serie via comhem.
blink.gif Ironiskt nog, så när jag nu nyfiken på spioner och annat sökte vidare på olika forum, hamnade jag på en sida med lysande röd bakgrund där dom sa att dom hade tröttnat på "otrevliga script" mm från min ip-leverantör. Jag använder bredband från Comhem. ohmy.gif
Funderar på att ringa till comhem och klaga.
pejori
CITAT (Rihane @ 13-11-2009, 15:05) *
Du ska nog inte skicka vidare mail med trojaner. Tänk ifall någon där klickar på zipfilen? duh.gif Det är inte riktigt din avsikt kanske. whistling.gif DHL kan inte hållas ansvariga för att andra utnyttjar deras namn.

Ett sammanträffande var att jag väntar paket från UK. Gjorde en beställning på hälsomässan i fredags. Klockan var sent på måndags kvällen när jag fick mailet. Jag hann tänka.
Vad snabbt det gick! DHL? Det skulle ju skickas med Schenker? Varför skickar dom mail så här sent? Varför inte en lapp på lådan om dom var förbi dörren? Engelska?
zip-fil ? Direkt i papperskorgen med hästen och töm den.
Ännu senare på kvällen fick jag per mail (som var på riktigt)reda på att min beställning skulle skickas på tisdagmorgonen. Jag förstår att det måste vara jättenära, om man är ouppmärksam , att göra som man blir tillsagd och klicka på zipfilen.

Någon bombarderar min dator också och vill in i den(spoof kallas det visst för), min brandvägg tjuter om det. Försökte spåra ipadressen och fick bara fram att det var en ip-serie via comhem.
blink.gif Ironiskt nog, så när jag nu nyfiken på spioner och annat sökte vidare på olika forum, hamnade jag på en sida med lysande röd bakgrund där dom sa att dom hade tröttnat på "otrevliga script" mm från min ip-leverantör. Jag använder bredband från Comhem. ohmy.gif
Funderar på att ringa till comhem och klaga.

Com hem här med.
Ringde och fick till svar att "det försvinner om du köper vårat säkerhetspaket, premium"
Nog jag gör... ranting.gif rtfm.gif
Rihane
Hehe, crazy.gif
Nu kom det ett från "Microsoft" devil.gif
Rubriken för mailet
Conflicker.B Infection Alert

Sedan stod det.
"Dear Microsoft Customer,

Starting 12/11/2009 the ‘Conficker’ worm began infecting Microsoft customers unusually rapidly. Microsoft has been advised by your Internet provider that your network is infected.

To counteract further spread we advise removing the infection using an antispyware program. We are supplying all effected Windows Users with a free system scan in order to clean any files infected by the virus.

Please install attached file to start the scan. The process takes under a minute and will prevent your files from being compromised. We appreciate your prompt cooperation.

Regards,
Microsoft Windows Agent #2 (Hollis)
Microsoft Windows Computer Safety Division "

sedan en bifogad .zip fil.

Jag går inte på det där. Nu ska den kastas och komprimeras
Sedan kör jag en fullständig scan för att se om den är fullständigt borta

Redigerat. .zip fil ska det vara inte .zip mail
pejori
Det är helt klart inga "blåbär" som sitter och kokar ihop meddelandena... rtfm.gif
Kör fullscan och uppdatteringar varje dag på virus och bot-program

Tackar gud för spybot search and destroy yes.gif
Rihane
Nu har jag fått en "bekräftelse" från amazon.com med ordernr och allting.
En liten länk att klicka på som heter information. mad.gif

Har inte beställt något. thumbdown.gif
alien.gif
gnon49
Själ öppnar jag min brevlåda med ett program som heter Mail Washer. Inga mail når datorn utan att jag tillåter det. Det mesta slängs bort innan jag öppnar outlook express. Och det känns skönt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon