netaave
Tittade på Malou på fm och där nämndes i förbifarten att man inte ska äta så mkt bröd, och det vet man väl egentligen.
Var ett par st där som åt omelett till frukost och det kände jag skulle kunna funka för mig också som så här års vill ha något varmt. Skinkan eller osten + grönsakerna man har på mackan funkar ju till det också. Vår sommar äter jag youghurt eller fil med müsli och frukt och då äter jag ingen macka men på vinterhalvåret kan det bli både en o två till tekoppen.

Tror jag ska börja experimentera lite och se om jag kan hålla vikten bättre med en omelett, blir ju mindre fett per automatik då också.
Försöker annars hålla mig till 6 mål, varav 3 mellis, varav 1 bara med frukt. Men eftersom jag är rörelsehämmad nu så går man upp lite iaf.

Så från i morgon blir det omelett med skinka/ost, grönsaker och en frukt + te och avslutas med kaffe vid det jobb man ska göra. Måste ha min tekopp först på morgonen.
Grå
Lycka till.

Kaffe, ägg och mackor med ost eller korv är det som gäller för min del. Inte så nyttigt, men jag vill inte vara utan det smile.gif
KRT
Yoghurt med linfrö och müsli, året runt alltid....
Har dock bytt från en yoghurt utan fett och socker till en som innehåller 2,5 % fett (dock inte en massa socker), orsaken är att det mättar bättre då och jag behöver ingen macka till frukost = mindre kolhydrater. Jag är inte den som rekommenderar en massa dieter fram och tillbaka, och tror inte att man ska köra stenhårt Atkins eller liknande, men det är visat vetenskapligt att fett mättar.
Tror också att en omelett till frukost är en bra frukost om man lägger till grönsaker iaf (skinka är väl mindre viktigt eftersom ägget innehåller protein), man håller mättnaden bra med en sådan frukost!
Huggorm
När jag jobbar blir det flingor av typen "havrefras", för då har jag inte tid eller ork med något annat. Frukosten är avklarad på tio minuter, och man har sparat värdefull tid för nattsömn 000.gif
Margith
Frukost??? Det äter jag vid 10-tiden på dagen.... då först har jag vaknat...

Men ingen morgon utan ett stooooor kopp kaffe med lika mycket mjölk, den 3%-iga, inget annat duger.... och 2 cigaretter.
Lova att inte berätta för mamma shy.gif hon tror att jag driver med henne när jag berättar vad jag ätit till frukost rotfl.gif
Christina i Taxinge~
Till frukost vill jag ha en halv grapefrukt, sen havregrynsgröt och hård macka med Kalles dillkaviar.
På helgerna kör jag "lyxvariant" - kokt ägg, te, rostat bröd med dillkaviar, färskpressad apelsinjuice + tidning! Hur onyttigt och gott som helst! biggrin.gif

Aqvakul
Min vardagsfrukost består av fil m. müsli, juice, ostmacka och cafe lungo. Till helgen kan det bli lite mer.

TheLan
1 kopp kaffe med lika mycket mjölk
1 eller 2 rostade smörgåsar med ost och skinka
1 glas juice
1 liten skål yoghurt
1 eller 2 kokta ägg.
Brukar bli mellan 10 och 12 på dagen bortsett från 3 dagar i veckan då jag äter frukost med min mamma när hon lämnar våran hund vid 7 på morgonen.

Säkert inte nyttigt alls men det är ungefär samma frukost jag har ätit sen jag var liten och kan inte tänka mig att byta för allt i världen. tongue.gif
Alexander-VG-zon3
jag äter frukost vid 10-14tiden på dagen.

när jag är onyttig äter jag - massor av mackor med bregott extra salt och mjukost i alla olika former/smaker och multivitamin dryck och ev godis efter. ibland äter jag också flingor eller yoghurt eller havregrynsgröt till.

när jag är nyttig - fullkornsbröd en skiva och 1-2knäckebörd som pålägg bregott och grönsaker och keso/magert kött. och bravo juice och efteråt frukt. jag äter ibland också yoghurt eller havregrynsgröt till.
Monica M zon 4
Vardagar äter jag en liten skål fil eller yoghurt innan jag åker till jobbet. Klockan halv 6 är jag inte så glad i att äta nåt men vill ha nåt i magen. Klockan 8, efter 2 koppar kaffe, äter jag några mackor vid datorn. Helgerna kokar vi några ägg och äter mackor.
andersen
mackor och kranvatten,periodvis filmjölk och havregryn med frukt. Ang brödet är nyttigt,och man blir inte tjock om man äter bröd, man skall akta sig för socker det blir man tjock av,sedan handlar det i slutändan om plus och minus ju mera du rör på dej mera kan du äta utan att gå upp i vikt.
Monica i Nässjö
Alltid samma, kaffe med mjölk, 2-3koppar och två grova mackor. Den ena med brieost och den andra med jordnötsmör med lite flingsalt på. Marmelad på båda, just nu hemmagjord björnbärsmarmelad men inget smör.

Resterande måltider brukar vara nyttigare rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (andersen @ 12-11-2009, 16:46) *
mackor och kranvatten,periodvis filmjölk och havregryn med frukt. Ang brödet är nyttigt,och man blir inte tjock om man äter bröd, man skall akta sig för socker det blir man tjock av,sedan handlar det i slutändan om plus och minus ju mera du rör på dej mera kan du äta utan att gå upp i vikt.

De flesta vettiga brödsorter är det ju inget socker i, men däremot en del andra kolhydrater
Anki på Öland
Olika, ibland omelett gjord på 2 ägg och ca 1 dl grädde som stekt i massor av smör och så lite riven ost som extra smaksättning. Eller 2 rejäla bitar brieost och 2 tjocka ostbitar med 2 lager hyvlat (med osthyveln) smör på. Och till det en kopp kaffe med vispgrädde. Är oftast inte hungrig förrän till middagen eftersom det blir några koppar kaffe med vispgrädde under dagen också.
Anki
andersen
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 16:51) *
De flesta vettiga brödsorter är det ju inget socker i, men däremot en del andra kolhydrater

Nu skrev jag ju inte att det var socker i bröd. Utan att man skall akta sig för socker.

Nu skrev jag ju inte att det var socker i bröd. Utan att man skall akta sig för socker.
Peztis
En kopp te med socker och oftast en dubbelmacka av något fullkornsbröd med smör, ost, skinka/korv och grönsak (sallad, gurka, tomat, paprika eller vad man har hemma).

Detta äter jag nu när jag är hemma efter jag lämnat sonen på dagis så det blir vid 9-tiden. Sedan blir det inte så mycket mer förrän middag. Fy på mig! Jag som är så spinkig bode äta mycket mer...

När jag jobbade (är arbetsbefriad just nu) var det fukost, lunch (macka o havregrynsgröt eller rester från middagen) och middag som gällde...
Chamomille
CITAT (Anki på Öland @ 12-11-2009, 16:57) *
Olika, ibland omelett gjord på 2 ägg och ca 1 dl grädde som stekt i massor av smör och så lite riven ost som extra smaksättning. Eller 2 rejäla bitar brieost och 2 tjocka ostbitar med 2 lager hyvlat (med osthyveln) smör på. Och till det en kopp kaffe med vispgrädde. Är oftast inte hungrig förrän till middagen eftersom det blir några koppar kaffe med vispgrädde under dagen också.
Anki

w00t.gif Jösses... Finns det fler som jag alltså.... rolleyes.gif
Anki på Öland
CITAT (Chamomille @ 12-11-2009, 17:24) *
w00t.gif Jösses... Finns det fler som jag alltså.... rolleyes.gif

Fler än du tror........ yes.gif
Anki
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 12-11-2009, 19:21) *
Fler än du tror........ yes.gif
Anki

Jag t.ex. tummenupp.gif
Anma
När jag åt efter GI var det omelettfrukostar, men så hamnade jag i gamla vanor utan frukost.
Sedan en tid har jag börjat med gubbens frukost, A-fil med hemmagjortd müsli. Denna müsli ska vara bra för diabetiker, men jag vet inte, god är den i varjefall.

Recept:
5 dl rågflingor
5 dl havregryn
1,25 dl Vetekli
1,25 dl Havrekli
1,25 dl vetegroddar
1,25 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön (vi utesluter dem dock.)
Nötter efter smak. Jag har oftast i mandel eller naturella chasewnötter och gubben har i hasselnötter. För att vi gillar olika blandar vi inte dem i müslin.
Sen har jag ofta i en skvätt kanel också.

Självklart blir det ett par koppar kaffe också.
gnon49
Äter och har alttid ätit en stor tallrik med musli och filmjölk, ibland med äppelmos på. Min mage gillar det och ingen reklam i världen får mig att byta vana.
ängsvädd
2 muggar kaffe med mjölk, citronvatten.

Sedan mjölk med

cornflakes - glutenfritt
havreflingor - glutenfritt
solroskärnor
kokos
russin
en skivad frukt, vanligtvis äpple

Allt KRAV-märkt smile.gif
Meriona
Vi har gratis firmafrukost så hemma äter jag ingenting, jag kör snålvarianten och äter grovt bröd med kräftost och massa grönsakspålägg på jobbet istället.
På helgen äter jag antingen vaniljyoghurt och branflakes eller skinkmacka. Kaffe såklart. Enda gången på dagen som kaffe är riktigt viktigt.

CITAT (ängsvädd @ 12-11-2009, 21:05) *
2 muggar kaffe med mjölk, citronvatten.

Sedan mjölk med

cornflakes - glutenfritt
havreflingor - glutenfritt
solroskärnor
kokos
russin
en skivad frukt, vanligtvis äpple

Allt KRAV-märkt smile.gif

tummenupp.gif WOW! GOTT!

Tips till alla: Pumpakärnor är jättegott också! wub.gif På filen och på bakat bröd och som snacks....
pejori
Till frukost??? HM får se nu: g.gif
2 muggar Kaffe
2 muggar Kaffe till
Som avslutning, en mugg Kaffe tummenupp.gif
Jag håller vikten jättebra... smile.gif
Berith
Har just avslutat en frukost som ser likadan ut sisådär 350 gånger under året.

Två smörgåsar där grunden är

- den ena med hemgjord stark grov senap och en eller två skivor av

- den andra med

och några ringar

Till det blir det en stor mugg - 5 dl! - choklad gjord på

ett rågat kryddmått

och en matsked nästan grannodlad

Som avslutning en eller två ringar färsk

Mums!

Bilderna gladeligen lånade på diverse sidor...

Uggi
Idag blev det en tallrik med fil och cornflakes, efter det en mugg kaffe och en mjuk smörgås, en hård med ost och till sist ett kex med marmelad. Likadant nästan hela året om.
Kajsa i Arvika
CITAT (pejori @ 12-11-2009, 22:18) *
2 muggar Kaffe
2 muggar Kaffe till

tummenupp.gif Det där känner jag igen!!

Annars varvar jag mellan fil och Special K flingor eller Polarknäcke med skinka och paprika..

Förresten, finns det nån här som har erfarenhet av Atkins dieten får den personen gärna höra av sej till mej.. yes.gif
Anma
2 muggar Kaffe
2 muggar Kaffe till

Så ser min frukost ut de perioder jag lever efter vad min kropp vill istället för hur man "bör" leva. smile.gif
Jag har däremot inte samma tur vad det gäller vikten.
KRT
CITAT (Kajsa i Arvika @ 13-11-2009, 09:27) *
Förresten, finns det nån här som har erfarenhet av Atkins dieten får den personen gärna höra av sej till mej.. yes.gif

Aldrig kört på den till 100% (jag GILLAR kolhydrater laugh.gif), men jag vet vad den går ut på och vetenskapen varför den ger resultat smile.gif
Alexander-VG-zon3
frukost i dag - ett glasvatten och en huvudvärkstablett och ett halvt glas med bravo juice. känner mig sick.gif
Kajsa i Arvika
CITAT (flaxss @ 13-11-2009, 09:35) *
frukost i dag - ett glasvatten och en huvudvärkstablett och ett halvt glas med bravo juice. känner mig sick.gif

Nämen Flaxss.. har du varit ute och roat dej? giggle.gif
zissi
-Hemmagjord müsli med pumpakärnor, solroskärnor, nötter, havregryn, rågflingor, linfrö, sesamfrö, russin, gojibär, vetegroddar. Ibland blir det aprikoser eller fikon i stället för russin.
-blåbär, svarta vinbär e. dyl. från frysen
-fil till detta.

Sen dricker jag en mugg varmt vatten. Gott va? biggrin.gif

Den här frukosten har jag nog ätit i fem år snart. Fullkomligt älskar kombinationen bär, müsli och fil yahoo.gif . Sen morgontidningen till det! tummenupp.gif

Christa
Ni som äter frukost tidigt på morgonen, står ni er fram till lunch på det ni äter? Det har alltid varit mitt problem. Jag är vrååålhungrig på morgonen men bunkrar jag för mycket så får jag en rekyl oavsett vad jag äter och om jag äter en normal frukost så är jag hungrig igen efter några timmar.

Bönor i alla former är nog det jag står mig bäst på och mår bäst av.

En rejäl skrälldus med groddade mungbönor och någon skiva fullkornsbröd av surdeg plus ett ägg är nog det som funkar bäst som förstafrukost vid halv sju tiden.

Sedan kidneybönor vid niotiden.

Rostat bröd och andra snabba kolhydrater mår jag bara dåligt av och är lika hungrig igen efter en timme.

Har provat med kokta morötter och tofu också.

Provade med ägg och prinskorv ett tag och det går bra kanske fyra dagar sedan säger kroppen ifrån att det blev för mycket fett.

Jag skulle nog behöva lagad mat på morgonen men det är ju svårt att hinna laga 3 mål om dagen.
Åsa, mälardalen zon 2
Hemgjord rostad müsli med massor av kanel och kardemumma + naturell yoghurt + kaffe + omega 3 piller och rosenrot kl 6 på morgonen och sedan framåt kl. 10 blir det en kopp kaffe och en macka så man klarar sig till lunch.
Piccante
grovt bröd med skivat kokt ägg + lättmajonäs, alternativt en omelett med grönsaker/ ost och yoghurt/ fil ofta med musli, vintertid dock havregrynsgröt istället och slutligen en stor mugg bryggkaffe.
Biggan_
Oftast blir det vaniljyoghurt med musli och halvtinade bär av något slag.
Ogräs_
Jag har väldigt svårt att klara mig fram till lunch när jag jobbar och kan inte äta vad som helst till frukost. Det som fungerar är antingen husmans med bregott och en kopp te, mjukt bröd med bregott/tahini, paprika och juice eller vatten, müsli med frysta hallon och havre/sojamjölk, eller amerikanska pannkakor. Det brukar jag klara mig 3-4 timmar på.

Har testat gröt men då är jag hungrig efter en halvtimme och flingor blir jag inte ens mätt på. Har jag mycket frukt och grönt hemma så lyxar jag till frukosten ibland med flera olika sorters frukt och lyxiga mackor med både juice och te till.
herkules
2 muggar Kaffe
2 muggar Kaffe till

samma frukost här. fast du glömde ciggen (iaf mina)
pejori
CITAT (herkules @ 15-11-2009, 16:27) *
samma frukost här. fast du glömde ciggen (iaf mina)

Dom hänger med här också tummenupp.gif
Vågade inte skriva det, så jag frestar någon att hamna i rökträsket... rotfl.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa i Arvika @ 13-11-2009, 09:37) *
Nämen Flaxss.. har du varit ute och roat dej? giggle.gif

om så våre yaay.gif

detta är min vila-upp-sig-helg, men jag tog sprutan dan innan och mådde inget vidare efter den.

CITAT (Markus_H @ 14-11-2009, 21:55) *
grovt bröd med skivat kokt ägg + lättmajonäs, alternativt en omelett med grönsaker/ ost och yoghurt/ fil ofta med musli, vintertid dock havregrynsgröt istället och slutligen en stor mugg bryggkaffe.

nee nu missade du det dåliga ohälsosamma brödet och mjukosten som ibland ibland slinker ned. giggle.gif naughty.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon