|
joulanta
12-11-2009, 20:46
Förut i min gamla dator laddade jag hem en hel del olika fonter och fick dom att fungera perfekt. Har provat nu på min nya dator men det funkar inte trots att jag har packat upp filen. Vad gör jag för fel?
Det är lite olika tror jag beroende på om det är Vista eller nya Windows Var lägger du fonterna ?
joulanta
12-11-2009, 21:02
Jag har vista. Vet ej vart jag ska lägga fonterna då jag hämtade hen förra gången hadde jag xp kanske lättare då
Kontrollpanelen......utseende och anpassning Teckensnitt.......installera eller ta bort teckensnitt Arkiv.....installera nytt teckensnitt
Öppna mappen där du har dina texkensnitt Markera teckensnittet och klicka på installera
Jag skrev lite fel så jag gjorde en ändring.
Jag kom på en sak till. Jag tror att du bara kan högerklicka på fonten och välja installera.
Jag sitter inte med Vista just nu så jag har inte allt framför mig.
Vad är en font???
CITAT (mojan @ 12-11-2009, 21:18)  Vad är en font???  samma som teckensnitt.
Samma som teckensnitt. Säg inte att vi inte är hjälpsamma....2 svar 21:21  Jag gjorde en ändring och då blev det 21:22.....alltid ska man komma sist.
Har aldrig hört ordet font men teckensnitt- då är jag med. Ja, här på Odla kan man få svar på allt. Och SNABBT! Tack!
joulanta
12-11-2009, 22:29
Ja på odlas forum kan man få snabba svar på det mesta. TACK för det Jag har testat men får felmeddelande att det inte går . Provade leta fonter för vista men samma felmeddelande. Ska testa mer i morron måste ju gå. Det finns ju så många läckra teckensnitt som bara väntar på att användas-
diva&hero
12-11-2009, 22:33
CITAT (mojan @ 12-11-2009, 21:18)  Vad är en font???   Precis vad jag undrade!! Satt som ett frågetecken här..
CITAT (joulanta @ 12-11-2009, 22:29)  Ja på odlas forum kan man få snabba svar på det mesta. TACK för det Jag har testat men får felmeddelande att det inte går . Provade leta fonter för vista men samma felmeddelande. Ska testa mer i morron måste ju gå. Det finns ju så många läckra teckensnitt som bara väntar på att användas- Vad får du för felmeddelande ?
CITAT (joulanta @ 12-11-2009, 22:29)  Ja på odlas forum kan man få snabba svar på det mesta. TACK för det Jag har testat men får felmeddelande att det inte går . Provade leta fonter för vista men samma felmeddelande. Ska testa mer i morron måste ju gå. Det finns ju så många läckra teckensnitt som bara väntar på att användas- kan det vara att du inte ahr administrativa rättigheter?
CITAT (Tobb @ 13-11-2009, 12:52)  kan det vara att du inte ahr administrativa rättigheter? Jaaaa......det är en sak som gjort mig gråhårig på Vista. Det är mycket enklare i XP.
andersen
13-11-2009, 14:14
CITAT (Alba @ 13-11-2009, 14:11)  Jaaaa......det är en sak som gjort mig gråhårig på Vista. Det är mycket enklare i XP. Ja vista är inget bra, installera windows 7 det är bättre.
Inga från Närke
13-11-2009, 15:28
CITAT (joulanta @ 12-11-2009, 22:29)  Ja på odlas forum kan man få snabba svar på det mesta. TACK för det Jag har testat men får felmeddelande att det inte går . Provade leta fonter för vista men samma felmeddelande. Ska testa mer i morron måste ju gå. Det finns ju så många läckra teckensnitt som bara väntar på att användas- Tänk bara på att om du skriver till någon som inte har dessa teckensnitt (fonter) installerade kan det bli konstigt eller oläsbart. Har själv råkat ut för detta när jag gjort typ grattishälsningar och skickat via mejl och tyckte det var roligt med någon kul font men då kunde inte mottagaren läsa det.
Jag undrar hur det är om jag använder andra fonter i Photoshop....är det samma sak där att det kan hända att någon inte kan läsa texten.
Gossen Ruda
13-11-2009, 18:30
CITAT (Alba @ 13-11-2009, 17:05)  Jag undrar hur det är om jag använder andra fonter i Photoshop....är det samma sak där att det kan hända att någon inte kan läsa texten. Tror inte det. Fonterna används bara för att skapa bokstäverna grafiskt på skärmen, sen läggs dom in just som grafik på bilderna.
joulanta
13-11-2009, 19:15
Ja nu har jag prövat igen men det kommer att jag inte har behörighet.
Vad blir skillnaden om jag installerar windows 7? Annars så gillar jag vista
Jag vet inte vad som skiljer Vista och Windows 7. Jag kommer att ha kvar mitt XP på den stationära så länge det går. Om du går in i kontrollpanelen ska du hitta något med användarkonton och behörigheter. Jag hittade även denna info från MicrosoftDet måste ju gå att lösa utan att du ska behöva byta bort Vista. Om du är ensam på datorn ska du ju ha administratörs rättigheter.
Hur går det....får du någon ordning på Vista ?
skånepåg
15-11-2009, 16:34
Vista kan vara lite knepigt men när jag körde det fick man ibland högerklicka och välja köra som administrativt  Windows 7 e så mycket snyggare och enklare och mycket resursnålare än vista ^^
CITAT (skånepåg @ 15-11-2009, 16:34)  Vista kan vara lite knepigt men när jag körde det fick man ibland högerklicka och välja köra som administrativt Windows 7 e så mycket snyggare och enklare och mycket resursnålare än vista ^^ Det som händer mig är att det komemr ett felmeddelande som säger att jag inte har behörighet......är det i den bilden jag ska högerklicka och välja köra som adm. eller........?
skånepåg
15-11-2009, 17:24
CITAT (Alba @ 15-11-2009, 17:13)  Det som händer mig är att det komemr ett felmeddelande som säger att jag inte har behörighet......är det i den bilden jag ska högerklicka och välja köra som adm. eller........? Hmm länge sen jag la in fonter men det ska väl vara i kontrollpanelen?? Men testa högerklicka på fonten och se om det finns så man kan köra administrativt, annars vette tusan  Ska installera vista på en partion i slutet på nästa vecka så då vet jag mer ^^
CITAT (skånepåg @ 15-11-2009, 17:24)  Hmm länge sen jag la in fonter men det ska väl vara i kontrollpanelen?? Men testa högerklicka på fonten och se om det finns så man kan köra administrativt, annars vette tusan Ska installera vista på en partion i slutet på nästa vecka så då vet jag mer ^^ Nu menar inte jag fonter.......det var Joulantas fråga. Jag menar rent allmänt om det går att använda ditt tipps. Nu kapade ju jag Joulantas tråd så vi ska kanske inte utöka den med mina funderingar.
skånepåg
15-11-2009, 19:08
CITAT (Alba @ 15-11-2009, 19:00)  Nu menar inte jag fonter.......det var Joulantas fråga. Jag menar rent allmänt om det går att använda ditt tipps. Nu kapade ju jag Joulantas tråd så vi ska kanske inte utöka den med mina funderingar.  Haha ok hänger inte med så mycket för läser på så många andra sidor men ja bara högerklicka och välj administartiv, det ska hjälpa, enda nackdelen med vista, plus att det är rätt så tungt, men installera windows 7 så mycket snyggare och enklare det mesta finns i updaten ^^ Och nästan mindre resurssnålare än xp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|