|
Irene_L
12-11-2009, 21:15
Milla har börjat att halta och idag var vi till veterinären och hon har något som kallas för "Sheltiehäl" (Slipped Tendon). Nu har hon fått benet lindat och stabiliserat och vi ska tillbaks till veterinären om två veckor. Milla ska ta det lugnt och och inte springa och rusa runt så det är att försöka få henne att ta det lugnt. Jag har försökt letat på nätet om vad sheltiehäl är och då har jag hittat att det som händer är att det blir en lägesförändring i en sena i hasleden. Hälsenan halkar fel och hunden haltar men efter några sekunder hoppar den rätt och så går hunden som vanligt. De kanter vid skåran där hälsenan ligger är för låga och senan hoppar över kanten. Milla hade så först men sen blev det svullet och då hoppade inte senan iväg. Veterinären sa att det fanns många olika grader av sheltiehäl så vi får se hur det blir. Ofta måste man operera och fixera senan så den inte hoppar iväg. Men jag vet inte hur det blir med Milla ännu. Vi får se hur det är efter dom här 2 veckorna. Veterinären jag har är väldigt duktig på just detta. Det känns väldigt skönt! Den här sjukdomen ska visst vara vanligt hos just sheltie och collies. Här testar Milla att ha tratten på sig och hon ville inte röra sig då....ojoj [attachment=44244:milla_tratt.jpg] Här lyckas sonen att få henne komma fram och ta lite godis: [attachment=44242:milla_godis.jpg] Hon har inte tratten så mycket. Jag har koll på henne så hon inte ska tugga på bandaget. Sen har jag fixat en strumpa som jag drar over bandaget. Men det är bra att träna lite med tratten. Ja det är oroligt när våra kära djur blir sjuka!
Aqvakul
12-11-2009, 21:24
CITAT (Irene_L @ 12-11-2009, 21:15)  Ja det är oroligt när våra kära djur blir sjuka!  Visst är det så  ! Hundar och trattar brukar heller inte vara någon hit precis... Jag hoppas det reder ut sig med lilla älsklingen...
Meriona
12-11-2009, 21:25
Nämen lilla Milla då, stackare! Tur att det är just hos dig hon fått sitt hem Irene, hon kommer att bli väl omhändertagen så att hon blir frisk. Och det är klart att hon blir!  Jag har inte hört talas om den här åkomman, men så har jag ju inte hund själv. Hon är då väldigt sötepöt även med tratt, fast hon ser inte ut att tycka det själv... Det kommer att gå finemang ska du se! Men jag håller med dig, det är ett ständigt oroande med djur och barn.
Har råkat ut för det också med mina collies, men det brukar fixa till sig. När mina fått det som valpar, har det vuxit till sig med tiden, och vuxna har fått opereras och blivit helt ok efteråt. Visst blir man orolig..Dom kan ju inte berätta hur dom mår dom små liven...
Oj så jobbigt för lilla Milla...och för er. Det är ju inte lätt att hålla en liten valp stilla.
Jag hoppas allt går bra.
blomkronan
12-11-2009, 23:13
En STOR  till Milla och Dig.
diva&hero
12-11-2009, 23:45
 Stor kram till dig och Milla! Det är inte kul när det är nåt fel på vovvarna. Hoppas att det ordnar till sig iaf. Ja, tratt är ju inte så kul.. Diva blir helt paralyserad av en tratt så hon slipper den faktiskt, men Hero plöjer som vanligt, kommer man inte fram så tar man i lite till..
CITAT (diva&hero @ 12-11-2009, 23:45)   Stor kram till dig och Milla! Det är inte kul när det är nåt fel på vovvarna. Hoppas att det ordnar till sig iaf. Ja, tratt är ju inte så kul.. Diva blir helt paralyserad av en tratt så hon slipper den faktiskt, men Hero plöjer som vanligt, kommer man inte fram så tar man i lite till..
Så gör min här med Det kan gå..
herkules
12-11-2009, 23:58
hoppas att det rättar till sig (med eller utan operation) veterinärena idag är så himla duktiga. opererade en av mina hundar för ett avslitet korsband och köpte då en uppblåsbar halskudde istället för tratt, funkade kalas!
Då lärde man sig något nytt igen... Halskudde, så smart...
CITAT (diva&hero @ 12-11-2009, 23:45)  Ja, tratt är ju inte så kul.. Diva blir helt paralyserad av en tratt så hon slipper den faktiskt, men Hero plöjer som vanligt, kommer man inte fram så tar man i lite till..   Tja, vad ska man säga - heja Hero!!! Med vilja och lite våld kommer man långt  När vår hund var opererad, båda gångerna faktiskt, så klarade vi det utan tratt faktiskt. Hon var iofs inte speciellt intresserad av bandaget, efter att hon fått nosa på det brydde hon sig inte så mycket. Men för att skydda såret efter andra operationen (satt på baksidan/insidan av armbågen, dvs risk för skavning utan skydd) på ett ställe där et knappt gick att hålla ett bandage på plats köpte jag en slags tubvävd textil på apoteket. Eftersom den var ca 1 m lång klippte jag upp den halvvägs så jag fick två "stroppar", sedan drog jag den över benet och så långt upp det gick, sedan lade jag stropparna om halsen och knöt till! Fungerade superbra, tubtextilen finns på apotek i olika storlekar, så det passar en människas tumme, handled eller knä. Kan tvättas i maskin och klippas av i önskad storlek
Rosmarin
13-11-2009, 10:03
CITAT (Irene_L @ 12-11-2009, 21:15)  Milla har börjat att halta och idag var vi till veterinären och hon har något som kallas för "Sheltiehäl" (Slipped Tendon). Nu har hon fått benet lindat och stabiliserat och vi ska tillbaks till veterinären om två veckor. Milla ska ta det lugnt och och inte springa och rusa runt så det är att försöka få henne att ta det lugnt. Jag har försökt letat på nätet om vad sheltiehäl är och då har jag hittat att det som händer är att det blir en lägesförändring i en sena i hasleden. Hälsenan halkar fel och hunden haltar men efter några sekunder hoppar den rätt och så går hunden som vanligt. De kanter vid skåran där hälsenan ligger är för låga och senan hoppar över kanten. Milla hade så först men sen blev det svullet och då hoppade inte senan iväg. Veterinären sa att det fanns många olika grader av sheltiehäl så vi får se hur det blir. Ofta måste man operera och fixera senan så den inte hoppar iväg. Men jag vet inte hur det blir med Milla ännu. Vi får se hur det är efter dom här 2 veckorna. Veterinären jag har är väldigt duktig på just detta. Det känns väldigt skönt! Den här sjukdomen ska visst vara vanligt hos just sheltie och collies. ..... Hon har inte tratten så mycket. Jag har koll på henne så hon inte ska tugga på bandaget. Sen har jag fixat en strumpa som jag drar over bandaget. Men det är bra att träna lite med tratten. Ja det är oroligt när våra kära djur blir sjuka!  Nej men Milla då! Hoppas hoppas hoppas Irene, att detta kan ordna sig, eller ordnas, på något sätt!!! ...men vilken tur i oturen att er veterinär är duktig på denna åkomma.
Myosotis
13-11-2009, 13:43
 Stackars Milla! Hon ser inte glad ut.  Hur gammal är hon nu? Finns det en chans att det växer bort av sig självt? CITAT (diva&hero @ 12-11-2009, 23:45)  ...Hero plöjer som vanligt, kommer man inte fram så tar man i lite till.. 
Ja dom uppblåsbara halskragarna är suveräna..Gör att hunden kan röra sig mycket bättre men ändå inte nå att slicka eller bita sig där dom är skadade....Helt klart något att kolla upp om hon börjar bita i bandaget Irene L Hoppas det går bra med lilla Milla....vet själv inte vad jag skulle göra om våran Bengtsson hade blivit sjuk Stor kram till er båda!!
Irene_L
13-11-2009, 19:18
 för alla gulliga kommentarer och kramar! Tack för alla tips om hur man kan göra om hunden inte vill ha tratten. Vi håller inte på att bråka med Milla med tratten. Hon är inte så besvärlig med bandaget.Jag har gjort så här med strumpor som jag sen drar över bandaget. Skulle hon bita så biter hon i strumpan: [attachment=44284:milla_strumpor.jpg] I varje ändan av strumpan har jag sytt dit en snodd (en sån där som man har när man sätter upp en tofs i håret). Då håller sig strumpan uppe. Här ser ni hur det ser ut när hon har "strumpan" på sig: [attachment=44283:milla_med_strumpan.jpg]. Nu har hon bara den när hon går ut för att skydda bandaget och sen hade hon den i natt så att hon inte skulle komma åt bandaget. Risken är att hon blir lite bortskämd. Hon fick sova i våran säng i natt. Då har jag lite mer koll på att hon inte gnager på benet. Men vad gör det om hon blir bortskämd!  Det viktigaste är att hon blir bra och att det funkar!
anne-li i olofstorp
13-11-2009, 21:26
Äntligen! En anledning att låta henne sova i sängen.....
Rosmarin
14-11-2009, 12:16
Inga från Närke
14-11-2009, 18:13
CITAT (Irene_L @ 12-11-2009, 21:15)  Här testar Milla att ha tratten på sig och hon ville inte röra sig då....ojoj [attachment=44244:milla_tratt.jpg] Det är ju en fördel om hon inte rör sig då så mycket. Vet hur det var när Nemo opererade bort höftkulan skulle också vara stilla och inte hoppa. Han var 7 mån. då och det var jättesvårt att hålla honom stilla. Hoppas det går bra och lycka till.
Anki på Öland
14-11-2009, 19:40
Kolla med ditt försäkringsbolag om det är något som räknas som dålda fel - i så fall skall du vända dig till din uppfödare för att få igen alla självrisker! Anki
Lady Hamilton
14-11-2009, 19:46
CITAT (Irene_L @ 13-11-2009, 19:18)  ....Här ser ni hur det ser ut när hon har "strumpan" på sig: [attachment=44283:milla_med_strumpan.jpg]. Nu har hon bara den när hon går ut för att skydda bandaget och sen hade hon den i natt så att hon inte skulle komma åt bandaget. Risken är att hon blir lite bortskämd. Hon fick sova i våran säng i natt. Då har jag lite mer koll på att hon inte gnager på benet. Men vad gör det om hon blir bortskämd!  Det viktigaste är att hon blir bra och att det funkar! Fin bild  sedan så tror jag personligen inte att det räknas  när sjuka husdjur sover i ens säng...........det hör lixom till tycker jag
Biggan_
14-11-2009, 23:54
Nämen stackare!  Hoppas det ordnar sej på ett eller annat vis! Huvudsaken att hon blir bra och slipper att ha ont! En krya på dej-kram till Milla och en styrke-och tröstekram till matte o husse!
Alphaville
25-11-2009, 20:37
Hur har det gått med lilla Milla och hennes häl?
Irene_L
25-11-2009, 21:13
Vi ska till veterinären på fredag så får vi se vad han säger. Här hemma är det bara att ta det lugnt och försöka hinna stoppa henne när hon vill fara runt. När hon har benet i bandage så haltar hon inte och hon verkar inte ha något ont! När vi ska ut så måste jag sätta på henne en plastpåse över bandaget: [attachment=44699:milla_plastp_se.jpg] Ja det är lite pyssel! Ibland tycker hon det är såååå trist: [attachment=44698:milla_uttr_kad2.jpg] Här ligger hon med huvudet på soffarmstödet och tycker att det händer för lite!
Det är inte det lättaste att hålla en unghund lugn inte. Dom blir gärna lite uttråkade också, då rasen vill ha att göra... Snart är det full fart igen på henne...
Rosmarin
26-11-2009, 09:35
CITAT (pejori @ 25-11-2009, 21:19)  ... Snart är det full fart igen på henne...  Det får vi hoppas! Heja Milla!!!
Irene_L
27-11-2009, 13:25
Nu har vi varit hos veterinären. Han tyckte det verkade bra och hon har nu fått ett nytt bandage där hon har lite mer rörlighet i leden. Nu får vi se hur det kommer att fungera. Vi ska dit om 2 veckor igen. Jag hoppas vi ska slippa operation och att leden ska stabilisera sig genom att vi gör så här...än så länge verkar allt gå åt rätt håll. Skulle hon börja halta och få ont skulle vi ringa direkt! Som det är nu så har hon inget ont...hon sa inget när veterinären kände och böjde på hennes ben....skööönt!
Hon får fortfarande bara gå kopplad ute men vi kan gå lite längre nu, och hon får röra sig lite mer här inne, gå själv uppför trappor mm. Hon ska träna leden lite mer, så får vi se hur det funkar. Det hon absolut inte får göra är att busa med andra hundar eller springa fritt.
Irene_L
27-11-2009, 15:10
Ja när man inte kan springa och busa får man ha lite hjärngympa istället. Jag gömde hundgodis under en kopp och sen fick Milla lista ut hur hon skulle göra för att komma åt godiset......
[attachment=44737:milla_kopp.jpg] "Men......vad är det som luktar så gott!!!"
[attachment=44736:milla_kopp2.jpg] "hmmm....om jag lägger mig på den här sidan så kanske jag får tag i det där smaskiga!
[attachment=44735:milla_kopp3.jpg] "ojoj..hur ska jag göra tro....vad gott det doftar...jag puttar lite med nosen på koppen...nää det gick inte!"
[attachment=44734:milla_kopp_bort.jpg] "näää nu blir jag tokig....nu drämmer jag till den så den far all värdens väg....där fick du!!"
[attachment=44733:milla_kopp_godis.jpg] "Mums...där fick jag tagit där goda som doftade så gott...men matte..varför har du lagt dit en sån liten godisbit?....ojoj...såmycket tankearbete för så lite!!!"
Snöflinga
29-11-2009, 21:49
Milla är så himla fin med sitt lejonrufs  Vill du ha tips på mer "hjärnjympa" så är godis i en tom toarulle som man viker in kanterna på intressant ... men det roligaste var nog när vi stängde dörren om Lukas (som han hette) och gömde godis överallt, under mattan, soffkuddar, på bänkar och sedan fick han "leta"  Han blev ett riktigt proffs till med tiden och klarade de mest osannolika ställen Håller  för att Millas ben läker utan operativa ingrepp ...
Irene_L
30-11-2009, 13:34
CITAT (Snöflinga @ 29-11-2009, 21:49)  Milla är så himla fin med sitt lejonrufs  Vill du ha tips på mer "hjärnjympa" så är godis i en tom toarulle som man viker in kanterna på intressant ... men det roligaste var nog när vi stängde dörren om Lukas (som han hette) och gömde godis överallt, under mattan, soffkuddar, på bänkar och sedan fick han "leta"  Han blev ett riktigt proffs till med tiden och klarade de mest osannolika ställen Håller  för att Millas ben läker utan operativa ingrepp ... Tack för tips...det är sånt vi gör här också! Det går åt mycket tomma toa- och hushållsrullar! Milla gillar att slita sönder dom. Ibland får hon tomrullen som den är..utan godis. Att söka godis i vardagsrummet gillar hon också....det svåraste är att sitta och vänta medan jag gömmer godiset
Lady Hamilton
30-11-2009, 13:44
 vad roligt att läsa att det går frammåt. Och kul att läsa om er "upptåg"  i Millans "tankar" Fortsätter att hålla tummarna
CITAT (Irene_L @ 30-11-2009, 13:34)  Tack för tips...det är sånt vi gör här också! Det går åt mycket tomma toa- och hushållsrullar! Milla gillar att slita sönder dom. Ibland får hon tomrullen som den är..utan godis. Att söka godis i vardagsrummet gillar hon också....det svåraste är att sitta och vänta medan jag gömmer godiset  Toarullar går åt här med. Samt att jag gömmer under mattor och i träskor/stövlar... Tar en stund att klura ut, hur man flyttar på mattan. Längre in, när dom börjar fatta hur man gör.
Irene_L
10-12-2009, 17:29
Veterinärbesöket är avklarat. Han var nöjd med hur benet kändes. Det har nu blivit en fibros och det är den som ska hålla senan i chack. Hon fick ett tunnare bandage som hon ska ha till söndag. Sen ska hon bara ha bandage när hon går ut. Hon får fortfarande ta det lugnt och får inte hoppa ner från soffan när hon inte har något stödbandage så nu ser det ut så här vid soffan: [attachment=45181:milla.jpg] Kompostgaller är toppen till allt! Åhhh så smalt benet ser ut!
Vi ska hålla på att träna upp rörligheten i leden så nu ska vi böja benet på ett visst sätt flera gånger om dagen. Sjukgymnastik är det som gäller nu! Vi får också öka ut hennes promenader.
Veterinären ska ringa på fredag nästa vecka. Vi får hoppas att allt går vägen annars kommer det bli operation.
Håller tummarna för henne/er att ni slipper op.
Så skönt för Milla att det går framåt.......och skönt för er också. Lilla fotomodellen åhhhhhh
Jag håller också tummarna för att det går bra utan operation! Men tur ändå att utvägen finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|