Full version: Någon som vet..?
diva&hero
Rasmus har i sitt gamla hem slickat Väldigt mycket på sin baktassar, speciellt den högra. Den är nu missfärgad, svamp?? Har aldrig varit med om detta på mina hundar men sett liknande missfärgningar på andra hundar.
Mamma håller koll på honom, men hon har inte märkt det beteendet hemma hos sig. Nu undrar vi om det ska behandlas på nåt sätt? Jag skulle vilja raka bort det fula och smörja med nåt , då kanske det kommer fram fin päls...? Vill bara ha bort det. Ingen aning, men det ser inte så frächt ut..
Tar kontakt med vet i morrn om ingen har förslag. Men det tror jag att ni har! tummenupp.gif
pejori
Vet är det som gäller.
Finns saker att "smeta på" men det slickar dom av igen.
Det ihop med "kiss i sängen" låter mer som något nervöst (understimulering) så det går nog över nu när han flyttat till din mor.
Men (Svamp)infektionen bör behandlas av vet.
diva&hero
Okej då vet vi. Ringer vet i morrn.
Eller tror du att hon är vaken nu..? Kanske är på Odla också. giggle.gif Nä, fy va tiden går fort, dags att sova för att orka i morrn.
Anki på Öland
Prova att tvätta foten i bikarbonat uppblött i lite vatten.
Anki
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 13-11-2009, 10:38) *
Prova att tvätta foten i bikarbonat uppblött i lite vatten.
Anki

Håller med.
Det viktigaste är att få stopp på slickandet, så det får en möjlighet att torka upp. tummenupp.gif
KRT
Svärfars papillion gjorde likadant i perioder, och eftersom hans tassar var vita syntes det rödaktiga tydligt. Vi fick en salva av vetten att smörja på, och förhållningsorder om att klippa ner pälsen lite (den är ganska lång på pappisar, troligen inte nödvändigt på en terrier) och försöka hålla det torrt. Samt viktigast av allt - få honom att sluta slicka....
Sussie F-Flower
Jag fick tipset av en veterinär, när jag hade min springer (på 90-talet) som fick brunröd päls lite då och då pga fukt i pälsen, att tvätta med klorhexedintvål.
Jag duschade av benen med rätta duschen och schamponerade, sköljde därefter och gjorde sedan samma procedur en gång till som jag bara "slarvigt" sköljde ur, för att rester av tvålen skulle bli kvar och "torka ut" i huden. Efter 3 dagar samma procedur sedan var det bra.

Om det återuppstod så gjorde vi om samma sak... för ibland så behövdes det nog 3 behdl.

Gjorde samma sak med min nuvarande hund för två år sedan när han fick två infektioner (en i ljumsken och en på de ädlare delarna...) på samma gång orsakad av fästingar. Det räckte med två tillfällen så var allt borta.
ingrid fuxwall
Vad sa veterinären?
Sussie F-Flower
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-11-2009, 21:01) *
Vad sa veterinären?

...Att jag skulle använda klorhexedintvål när jag duschade angripna områden för att "torka ut" huden. Vilket väl i sin tur (antar jag..) gör att inte svamp överlever så väldans gott... För svamp trivs väl där det är fuktigt...? .. och mörkt..?

Eller vad menar du, Ingrid?
diva&hero
Vad sa veterinären?

Vi avvaktar till måndag. Själva missfärgningen har faktiskt ljusnat och området ser mindre ut. Vi har duschat honom för två dar sen och mamma torkar tassarna efter varje utgång. Hon har inte heller sett en tendens till att han skulle vilja slicka på dom.. Och då har hon varit med honom dygnet runt sen i tisdags.
Dags för ensamträning i nya hemmet nu..
Kanske ska prova klorhexidintvålen som rekommenderades, det här med bikarbonat vad var det bra för? Är det för att han inte ska slicka? Isf behöver vi inte det eftersom han inte slickar på dom.
Sussie F-Flower
Vad sa veterinären?

Förlåt, jag trodde att frågan var riktad till mig för att jag skrev att jag blivit tipsad av en veterinär.... blush.gif
Tänkte inte på att det var till TS.... blush.gif

Ber så väldigt mycket om ursäkt att jag inte tänkte längre... slap.gif
diva&hero
Jag själv är inte säker på att frågan var till mig heller, bara chansade.. dunno.gif
Jag har inte ensamrätt på den här tråden flirting.gif
kompiskram.gif
Anki på Öland
CITAT (diva&hero @ 13-11-2009, 21:48) *
......................... det här med bikarbonat vad var det bra för?.............

Bakpulver är basiskt och skall motverka svampangreppet!
Anki
Inga från Närke
Kan vara fukteksem eller event. bölder. Mina 2 grannar med var sin hund. Den ena har fukteksem och då sätter hon en tratt på så hunden inte kan slicka för det blir ju sår till slut.
Den andra som har bölder låter hunden slicka tills det går hål sedan blir det tratt och någon slags salva. Vet inte vad den heter. Vet bara att enl. henne så gör det inget att han slickar sönder bölden men sedan måste den skötas så det inte blir inflamation.
Sätt på någon bandage som andas och försök få hunden att inte slicka. Lär hunden att blåsas torr med hårfön eller liknande när den har varit blöt. Torka av den alltid efter promenader när det är regnigt och snöigt m.m. med en bra trasa så fukten tas bort.
Motti
När det gäller sådana saker ska man vända sig till en Veterinär först !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon