|
Har ni paraskavedekatriafobi? I så fall är det bäst att inte gå ut idag. Själv har jag det inte, utan ser fredagen den 13:e som vilken annan dag som helst.  Olle
Eva i Höga
13-11-2009, 08:18
Oj, är det så det heter, det var ett svårt ord. Har det absolut inte och dessutom har dagen börjat bra tycker jag och så kommer det nog att fortsätta.
Nope, inte fobi men tänker mej nog för både en och två gånger idag....  Långt ord det där, undrar vad varje del betyder?
Nej, jag hoppas att dagen rullar på som vanligt.
CITAT (Berith @ 13-11-2009, 08:47)  Långt ord det där, undrar vad varje del betyder? Grekiska: Paraskevi = fredag Dekatreis = tretton Fobi = rädsla http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredagen_den_13Olle
CITAT (Olle A @ 13-11-2009, 08:58)  Grekiska: Paraskevi = fredag Dekatreis = tretton Fobi = rädsla http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredagen_den_13Olle Aha...! Det var alltså inte konstigare än så.  Trodde att det kanske hade nåt med stegar och katter och antal personer runt bordet och krossade speglar och nycklar på bord och sånt att göra.
Är nog som de flesta andra som skojar om det men nog väcker det en liten extra tanke ändå. För det mesta brukar jag glömma av att det är just den dagen men alltid är det någon illvillig person som påminner. Hur som helst så kommer jag att ställas inför ett viktigt avgörande idag, så det lär väl visa sej om det ligger något i gammalt skrock. Jag får väl rapportera senare hur det gick. (usch, nu ser jag att jag lagt nycklarna på bordet också!! Det här ser inte bra ut.....)
CITAT (Cacki @ 13-11-2009, 09:06)  Är nog som de flesta andra som skojar om det men nog väcker det en liten extra tanke ändå. För det mesta brukar jag glömma av att det är just den dagen men alltid är det någon illvillig person som påminner. Hur som helst så kommer jag att ställas inför ett viktigt avgörande idag, så det lär väl visa sej om det ligger något i gammalt skrock. Jag får väl rapportera senare hur det gick. (usch, nu ser jag att jag lagt nycklarna på bordet också!! Det här ser inte bra ut.....) Du har också viktiga avgöranden på gång... Det har jag med, men ingen aning om det sker i dag eller i början av nästa vecka. Väntat redan i veckor så en dag hit eller dit lär inte göra någon skillnad...
Aqvakul
13-11-2009, 09:15
är inte skrockfull...
Är det idag? Måste köpa några lotteroch spela på hästarna då. Fredagen den 13:e är min turdag Får jag välja nummer, plats, och liknande tar jag alltid nr 13 (och finns inte det blir det 3, 5 el 7)
skogstroll
13-11-2009, 10:11
tycker jag har otur vilket datum det än är...
ninnisky
13-11-2009, 10:24
Nja, jag börjar fundera hur det egentligen är med det - för först hade vi ett kortare strömavbrott och någon minut senare löste en brandvarnare ut utan anledning.
Ska nog se upp lite extra idag!
CITAT (skogstroll @ 13-11-2009, 10:11)  tycker jag har otur vilket datum det än är...  Jag bröt min fot fredagen den 13:e  det är några år sedan fast jag har fortfarande ont i den....
aanderss
13-11-2009, 11:26
nä de har jag nog inte
CITAT (Olle A @ 13-11-2009, 08:12)  Har ni paraskavedekatriafobi? I så fall är det bäst att inte gå ut idag. Själv har jag det inte, utan ser fredagen den 13:e som vilken annan dag som helst. Olle Jaha... Började tro att någon flyttat runt dina tangentknappar Olle. Nix, jag lider inte av det..Men med tanke på hur dagen varit hittills så kanske jag skulle tro på´t.
Inte är jag skrockfull men jag tänker inte upplysa min spis, kyskåp eller tvättmaskin att det är fredagen den 13:e. För säkerhets skull.
ängsvädd
13-11-2009, 12:03
Herregud - vilket ord - hade aldrig hört det tidigare. Jag har en släng av det känns det som.
Myosotis
13-11-2009, 13:29
Para.......  .....jaha. Nej det har jag inte.
Gossen Ruda
13-11-2009, 13:33
Jag har en lätt fobi mot långa och krångliga ord.
Det långa krångliga ordet gör ju att jag tror att det är mycket troligt att jag drabbats av det. Jag andas ut när jag ser vad det betyder. Jag är inte skrockfull. Hittills har dagen utvecklats bra......men den är ju inte slut än.  man vet aldrig.......fredag den 13:e.........man kan aldrig vara säker.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-11-2009, 14:33)  Jag har en lätt fobi mot långa och krångliga ord.  Vilket på engelska borde heta Hippopotomonstrosesquipedaliophobia, men jag tror inte att det är en riktig fobi. http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/157...t-of-fears.html
Myosotis
13-11-2009, 14:29
CITAT (KURT @ 13-11-2009, 14:22)  Vilket på engelska borde heta Hippopotomonstrosesquipedaliophobia, men jag tror inte att det är en riktig fobi.
Gossen Ruda
13-11-2009, 16:00
CITAT (KURT @ 13-11-2009, 14:22)  Vilket på engelska borde heta Hippopotomonstrosesquipedaliophobia, men jag tror inte att det är en riktig fobi. http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/157...t-of-fears.htmlVad det nu är eller inte är, så förvärrades det just nu.
CITAT (KURT @ 13-11-2009, 14:22)  Vilket på engelska borde heta Hippopotomonstrosesquipedaliophobia, men jag tror inte att det är en riktig fobi. http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/157...t-of-fears.htmlDet här var ororande....nu börjar jag känna mig riktigt smittad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|