Full version: Fadderbarn
Fialotta
Faddergala på fredag

är det några på odla som har fadderbarn?

Jag har haft fyra st under barnens uppväxt genom Hoppets Stjärna...
nu är dom stora och jag får fortfarande brev ifrån dom. 2 av dom är själva föräldrar.

Har börjat om med 2 st nya sedan ett par år tillbaka...en flicka på 6 år och
en kille 12 år
Har visseligen aldrig besökt dom, men vi skickar foto till varann och jag skickar lite
saker till dom vid jul o födelsedagar smile.gif

Mina barnbarn är jättenyfikna varje gång det kommer hälsningar ifrån dom och
dom lär sig att man kan hjälpa andra med små medel och att alla har det inte lika bra
som dom har det.

Nyttigt wub.gif
Annelie
Hej maudan,

Fadderbarn har jag haft i nästan 13 år! Förra året blev damen så stor att hon inte längre får vara fadderbarn så då avslutades mitt fadderskap, men vi skriver fortfarande till varandra. Hon bor på Kap Verde öarna.
Bettson
Vad bra att du orkat i alla år.
Jag lovade mig själv att jag skulle göra något socialt arbete i röda korset eller skaffa mig fadderbarn när barnen blev stora.
Just då i värsta stressen orkade jag inte, men jag tycker ändå att man skall ge lite tillbaka till "livet" eftersom jag blivit begåvad med två friska barn. Det är ju ingen självklarhet.

Nu är barnen stora och det blev inget fadderbarn och inget rödakorsarbete.
Jag har blivit god man åt en förståndshandikappad utan nära släkt och det känns fantastiskt. Det är inte jag som hjälper honom så mycket som han hjälper mig. Alltid när jag tycker dagen är lite fel så får han mig att sätta mina problem i perpektiv.

Att träffa honom och hans kompisar på gruppboendet är alltid upplivande.
Fler av er borde pröva det. Det är en riktig enenergi-kick.

Tyvärr finns det inte så många gode män som behövs, mycket tror jag beror på alla tidningsskriverier om "gode män som inte är så goda".
Själv tvekade jag en hel del. Jag tycker det är lite synd för behovet är stort.
Eivor på Väddö
Hej faddrar och andra stödpersoner.
Jag är också fadder - till en pojke på Sri Lanka. Det blir nu snart 4 år sedan jag kom i kontakt med Lanka Sarana, Sweden - en förening som samordnar fadderverksamhet just där. Jag ger också ett litet bidrag till Rädda Barnens barnbyverksamhet. "Mitt" barnhem ligger i Colombia.
Det känns bra att kunna göra en liten insats. För jag tror på detta att ingen kan göra allt men alla kan göra något. Och så får man ju faktiskt något tillbaka. Drömmen är att kunna besöka dem någon gång.
Fialotta
Värmer i hjärtat att vi är några stycken wub.gif smile.gif
Cilla
Har också ett fadderbarn, en nu 5-årig pojke i Panamá. Följer med stort intresse hans liv och utveckling och försöker finna sätt att få tid och pengar för att göra ett besök.

När husbygget här är klart vill jag utöka barnfadderaktiviteten och åtminstone stöda ett barn till någonstans i världen.
Blomstersmurfen
Jag har också fadderbarn. En flicka i El Salvador. Men jag är tyvärr urusel på att skicka brev. Skriver kladdar till höger och vänster som aldrig blir något som jag tycker går att skicka. Jag är en sån där som skriver högar med julkort också utan att få iväg dom heller... sleep.gif
Eva i Norrköping
Vi har ett fadderbarn i Lettland. Vi har god kontakt med henne, skriver brev och skickar paket. Hon har även varit hos oss, 10 dagar förra sommaren. Hoppas hon kan komma även nästa sommar. Jag har också besökt henne, både på skolan där hon bor, och i hemmet. Det är otroligt givande, för oss båda, och nu läser jag lettiska för att kunna prata bättre med henne! Det blir ju lite annorlunda att ha ett fadderbarn så "nära", möjligheterna till att träffas blir ju lättare.
Kristina i Skåne
Vi anmälde oss igår kväll så vi vet ännu inte var och vem vi får som fadderbarn. Mina barn tycker att det ska bli jätteroligt och har redan bestämt vad vi kan skicka till barnet och här ritas teckningar och planeras för glatta livet.
Det ska bli jättespännande...
digitalkarin
Jag är sk "världsförälder" genom Unicef. Dvs jag har inga specifika fadderbarn, utan mina månatliga bidrag går till det område som för tillfället är i störst behov av hjälp.

Jag har funderat kring det här med fadderbarn och brevskrivning och fotografier och så, och jag känner att jag aldrig skulle vilja träffa den jag skänker pengar till, för det skulle försätta den personen i en enorm tacksamhetsskuld som jag inte vill veta av.

Är det bara jag som tänker så?
Fialotta
CITAT (digitalkarin @ 29-11-2003, 11:03)
Jag är sk "världsförälder" genom Unicef. Dvs jag har inga specifika fadderbarn, utan mina månatliga bidrag går till det område som för tillfället är i störst behov av hjälp.

Jag har funderat kring det här med fadderbarn och brevskrivning och fotografier och så, och jag känner att jag aldrig skulle vilja träffa den jag skänker pengar till, för det skulle försätta den personen i en enorm tacksamhetsskuld som jag inte vill veta av.

[I]Nejdå......du tänker rätt.

Alla tänker vi olika, men huvudsaken att bidraget kommer fram på rätt sätt
och till rätt ändamål...tycker jag är viktigt...inte alla föreningar
som det går att lita på tyvärr...Plan och Hoppets Stjärna verkar
seriösa smile.gif

Just våra barn o barnbarn har lättare att ta in om det finns ett ansikte
och kan vara med o hjälpa som små...det är min tanke rolleyes.gif
Cilla
CITAT (digitalkarin @ 29-11-2003, 11:03)

Det här är en viktig aspekt som jag talat med många som arbetar med SOS barnbyar, Rädda Barnen m fl med.

Jag ger månatligt bidrag till är SOS Barnbyar, som sedan skickar vidare till ett barnhem i Panama, som sedan administrativt gör att ett visst antal barn kan få hem och utbildning. Att det sedan görs i formen att det är ett särskilt barn som presenteras ser jag som ett sätt att hålla mig och andra givare motiverade och ajour med barnens och hemmets situation, organisationen i utlandet mm.

Så mitt eget sätt att se det är inte att ett litet barn får pengar som han sedan ska tacka mig för, utan att pengarna går till samarbeten mellan organisationer som gör att de kan jobba konkret för att ge ett visst antal barn ett drägligare liv.

Att sedan jag och lillkillen kommer i kontakt pga detta ser jag som en positiv sidoeffekt. Hade inte alla andra människor funnits omkring honom och svenska SOS Barnbyar här, hade jag inte vetat hur jag kunde stödja. Så det är jag som har att tacka dem!
sanna
"...men jag tycker ändå att man skall ge lite tillbaka till "livet" eftersom jag blivit begåvad med två friska barn. Det är ju ingen självklarhet."

(Jag har fortfarande inte lärt mig hur man citerar, så jag får klippa in...)

Bettsons ord ovan är så fantastiska! Det känns verkligen så rätt att tänka på det sättet! "Ge tillbaka till livet". Åh, vad glad jag blir av de orden!
Jag måste hela tiden bli påmind om hur bra jag har det (jämförelsevis) och hur skönt det är att kunna få hjälpa andra åtmisntone lite, lite grann! Jag har som många andra, antar jag, gått och funderat på fadderbarn i många år. Nu börjar barnen bli så stora att de verkligen skulle förstå och kunna hjälpa till att skriva och ordna saker till ett fadderbarn. Problemet är bara att jag är så osäker på vilken organisation man ska välja. Plan är väl tv4:s samarbetsorganisation, eller? Det borgar väl för att det är seriöst?
Eller är det SOS barnbyar? Vilket ska man välja? Vi ger redan pengar till röda korset varje månad, men vi vill så gärna att få lite mer personlig kontakt med ett fadderbarn. Tänkte mig att barnen skulle kunna ´"ta hand om" varsitt. . Kan man välja land eller om det kan få bli en flicka eller pojke? Tror att det kanske blir roligare, för båda parter, om det är ett jämnårigt barn av samma kön...

Fast den valmöjligheten kanske inte gives? Det blir väl för svåradministrerat kan jag tänka mig...Men om det är någon som känner till någon seriös organisation som arbetar så får ni gärna tipsa mig.

Annars är jag tacksam bara för lite vägledning om de olika organisationerna över huvud taget. Nu är det dags! Och det var dina fina ord, Bettson, som slutligen nådde fram till den slöa, bortskämda...

Sanna
smile.gif
*Felix matte*
CITAT (sanna @ 29-11-2003, 16:57)
"...men jag tycker ändå att man skall ge lite tillbaka till "livet" eftersom jag blivit begåvad med två friska barn. Det är ju ingen självklarhet."

(Jag har fortfarande inte lärt mig hur man citerar, så jag får klippa in...)

Bettsons ord ovan är så fantastiska! Det känns verkligen så rätt att tänka på det sättet! "Ge tillbaka till livet". Åh, vad glad jag blir av de orden!

Instämmer! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag har inte något fadderbarn men jag försöker hjälpa till där jag kan och ger bidrag...främst till barncancerfonden.
Adri-Anne
Ger också måntliga bidrag genom Unicef.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon