Full version: Wasabiskötsel?
skogstroll
Jag "snubblade" whistling.gif över en wasabi-planta igår på Weibulls (dyr som sxxtan). De hade precis fått in den och visste inte riktigt hur man skulle sköta den förutom att den aldrig skulle bli torr.

Jag har ställt den under lysrör och matat den med vatten än så länge. Nån som vet hur man ska få den att klara sig över vintern? I sommar ställer jag ut den om den fortfarande lever, men frågan är om den ska vara i kruka eller i rabatten... thanks.gif
KRT
Jag googlade lite på Wasabia japonica och hittade följande om skötsel;
Wasabi är en japansk planta som traditionellt odlas i eller bredvid kalla bergsbäckar. Vid odling finns det två huvudstrategier; Högkvalitatvi wasabi växer i kalla bergsbäcker och kallas semi-akvatisk ("sawa") wasabi. Man kan också odla wasabi på fält under skiftande förhållanden och detta kallas "oka" wasabi. Det finns också olika varieteter av wasabi, den mest populära är Daruma medan Mazuma är utseendemässigt mindre attraktiv men hetare i smak. ( ttp://www.cityfarmer.org/wasabi.html)

Wasabi odlas främst i dessa regioner i Japan;
Izu peninsula, located in Shizuoka prefecture
Nagano prefecture
Shimane prefecture
Yamanashi prefecture
Iwate prefecture

Jagär inte riktigt säker på var dessa regioner ligger, men delar av Japan har ett ganska kallt klimat på vintern, så jag tvivlar på att temperaturen i Sverige är något problem, däremot är det nog som de sa i affären - låt ALDRIG plantan bli torr!!!
skogstroll
tack för svaret KRT, undrar hur jag ska fixa en bäck då? giggle.gif tänk att jag alltid ska köpa såna galna plantor...
KRT
CITAT (skogstroll @ 13-11-2009, 10:03) *
tack för svaret KRT, undrar hur jag ska fixa en bäck då? giggle.gif tänk att jag alltid ska köpa såna galna plantor...

Tja, beroende på storleken på din trädgård/odlingsyta så kanske du kan anlägga ett miniatyr-Fiju och sedan några små bäckar ner för det som slutar i en damm, och i denna dammen kan du ju odla wasabi (och ris kanske?) smile.gif Låter som ett projekt eller hur laugh.gif

Nej, helt ärligt går det säkert att lösa, varför inte insfkaffa en fin trätunna eller något och fyll till hälften med lämplig jord/lera eller vad man nu kan tänka sig finns bredvid bäckar, och sedan fyller man på med vatten så det blir som en halvt uttorkad damm.... Borde gå att lösa utan större bproblem, frågan är snarare hur man ska hantera den på vintern. Kanske läge att surfa in på lite japanska hemsidor - där finns säkert något om hur man gör med plantorna på vintern. Tvivlar på att det är så bra att låta dem vara i bottenfryst vatten, men vem vet -det är kanske precis så de vill ha det föär att må bra???

Edit. Fick en idé - jag har en kompis som är halvt japanska - jag ska fråga henne om hon vet något om det!!!
skogstroll
vad snällt! jag har ju faktiskt en damm som jag kunde fixa nåt arrangemang med, men vintertid kan det bli lite svårt smile.gif kanske får köpa ett sånt där inomhus-prydnads-vattenfall så länge giggle.gif
KURT
Kan man få veta vad "dyr som sxxtan" kan vara?
skogstroll
sxxtan och sxxtan men en hundring blev det...
Alexander-VG-zon3
jag köpte en i våras/somras.

ett problem är kållaverna som älskar den och äter upp bladen på nolltid. och min blev väldigt ful av det. annars är den rätt så tålig. jag har min i en vanlig lerkruka och den har inte alltid varit fuktig så den klarar av att torka upp. min verkade gilla när det var svalt och fuktigt.

vad jag läst tål den ner till -10c -15c. min tog jag in innan frosten och placerade den inne i ca +15c +20c. först stod den under extraljus nu står den i ett östfönster. och den verkar trivas väldigt bra. jag klippte ner den (för att det var mycket larver) men den har nu inne skjutit många nya friska blad.

i somras stod den ute i syd/öst läge och växte på bra, inga sol eller köldskador första tiden ute.
skogstroll
aha, tack för tipsen smile.gif den får stå inne nu och komma ut till sommaren på nån bra fuktig plats, kanske vid dammen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon