lotlin
hej!
jag tänkte offra två delar i min örtträdgård som det nu växer galet mycket mynta och oregano i.
den är i söderläge med upphöjt odlingsbädd. landet liksom delad i fyra fack med stensättning mellan och landen är ca 1,5x1,5 meter. där det är fullt ös och jätteoreda på olika örter. i två av landen tänker jag odla lite ätbart i, mest för barnens skull. frågan är om jag ska göra något redan nu. tex gräva bort allt gammalt/ vända på jorden eller liknande?
för att förbereda så mycket som möjligt. eller ska jag gräva ur i vår och sedan fylla upp med ny jord?
är lite orolig att kryddväxterna, tex myntan, kommer vara galet svårt att bli av med?

lotta
[attachment=44273:kryddtradgaeden.jpg]
rosita
Visst kommer det att bli svårt att bli av med örterna! Hos mig tog det 3 år! ranting.gif

Om jag hade varit du, skulle jag ha börjat redan nu med att gräva och få bort så mycket det går, och till våren göra om hela grävningen och plocka bort de rötter som finns kvar. Lycka till!
skogstroll
ja myntorna är inte lätta... rötter som växer till höger och vänster och sitter som berg sad.gif
MariaS
Då ska jag bjuda på ett litet tips.

Många gånger när man köper träd eller större buskar, brukar det följa med en tunnbottnad kruka av större modell. Om man planterar myntan i den krukan och sedan krukan i rabatten/odlingen, så håller sig myntan i krukan och inte överallt.
Peztis
Håller med Maria S - plantera i en större kruka. Dvs om du ens vill ha någon mynta kvar. Och klipp dessutom av fröställningarna!!!!
Insekter ÄLSKAR däremot t ex de vackra blommorna på kungsmynta så den fyller ju en funktion. Klipper man av innan den går i frö så borde det gå att ha den under kontroll.

Jag håller med Rosita, börja gräv nu och sedan är det bara att fortsätta rycka så fort du ser något misstänkt mynta-liknande på fel plats.

Och det var en otroligt vacker bild, förresten! Önskar mig också ett gullregn...
officinalis
Du kommer behöva gräva upp alla rötter.
Om det är för barnens skull du planterar ätbart, tänk på att lära dem att Gullregnen du visar i bakgrunden inte är något för barn att äta. Då blir det nog till att åka in till sjukhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon