|
anne-li i olofstorp
13-11-2009, 16:09
Idag fick jag konstaterat Borrelia (stavas det så?) antibiotika så blir det bra.... Men idag är vi ju en bit in i november!!!!! Nåja det kan ta några veckor innan det bryter ut, men ändå! Jag hade nog konstaterat detta innan jag träffade vårdpersonalen idag, men dom trodde inte mig via telefon.  Alltså är jag glad att "min" läkare jobbade idag och tog sig 2 minuter för att konstatera att det var vad jag sa! Illrött runt insidan av knät, + en ring som går ner över smalbenet, upp över vaden, knät baksidan av låret och ihop framtill nedanför knät.... Tack för det!!!!  Nu är jag ändå hemma med förkylning, -eller kan det höra ihop?????  Jajaja! vi får se!!!
Huggorm
13-11-2009, 16:18
För mig tog det omkring ett år innan rodnaden försvann efter att jag hade borrelia första gången. Den bleknade nästan genast, men fortsatte alltså att synas riktigt länge
Fy din stackare  , tyvärr är ju dom små  aktiva från +5 grader.
Myosotis
13-11-2009, 16:47
Nää vad jobbigt!  Det är ju nu man vågar gå ut igen som vanligt för att fästingrisken nästan är borta så här års. Vilken otur.
Men fyyy.....jag trodde inte de var aktiva så här sent på året p.g.a kylan. Jag hoppas det går bra för dig utan större problem.
mamamaggan
13-11-2009, 19:23
Vilken otur ! Hoppas antibiotikan tar ordentligt.
Fästingar kan klara sig länge på hösten och har man sedan husdjur så kan de också släpa in fästingar som lätt klarar sig i flera veckor innan de hittar någon att sätta sig fast på.
Jag har haft borrelia 6 ggr om jag inte räknat fel och varje gång så får jag som influensa/förkylningen samtidigt. Ibland är det så jag upptäcker att jag har borrelia för ibland har de små raringarna satt sig där man har svårt att se innan märket blivit stort.
diva&hero
13-11-2009, 19:32
Diva hade en fästing förra veckan, då har vi ändå haft minusgrader ett bra antal gånger. Blä, dom är äckliga.
CITAT (anne-li i olofstorp @ 13-11-2009, 16:09)  Idag fick jag konstaterat Borrelia (stavas det så?) antibiotika så blir det bra.... Men idag är vi ju en bit in i november!!!!! Nåja det kan ta några veckor innan det bryter ut, men ändå! Jag hade nog konstaterat detta innan jag träffade vårdpersonalen idag, men dom trodde inte mig via telefon.  Alltså är jag glad att "min" läkare jobbade idag och tog sig 2 minuter för att konstatera att det var vad jag sa! Illrött runt insidan av knät, + en ring som går ner över smalbenet, upp över vaden, knät baksidan av låret och ihop framtill nedanför knät.... Tack för det!!!!  Nu är jag ändå hemma med förkylning, -eller kan det höra ihop?????  Jajaja! vi får se!!! Precis dom symptomen hade jag förra året. Misstänkte färstingbett men gjorde inget åt det. Kan det komma tillbaka utan antibiotika? Botar antibiotika? Var inte dålig men som låret såg ut. helt rött
anne-li i olofstorp
13-11-2009, 21:16
Vad glad jag blev, kan det yttra sig som influensa också??? Då är det kanske ingen griskulting jag fått (jag är ju vaccinerad!!!) OK, får väl se vad antibiotikan kan göra.... Tack för er omtanke!!!
ingrid fuxwall
13-11-2009, 21:18
Hoppas att du blir hjälpt av och inte får en kronisk sjukdom - Borrelia.
Har du redan fått vaccin!
Krya på dig!
anne-li i olofstorp
13-11-2009, 21:20
Eftersom jag är diabetiker fick jag vaccin för 3 veckor sedan..... Mot influensan alltså...
Meriona
13-11-2009, 21:29
Här tror jag säkerligen att man kan få borrelia året runt, jag har fått fästingar i både november och februari, så säkerligen kan de jäklarna hänga i även resten av vintern.  PC brukar hjälpa snabbt, en arbetskamrat fick borrelia i höst och blev frisk efter bara några dagar när han fick PC. Bädda ner dig och läs en bra bok, för säkert är du snart frisk igen...
anne-li i olofstorp
13-11-2009, 21:47
Tack kära ni! Tisdag MÅSTE jag jobba igen.... Men jag har ju jobbat förr "halvdöd" så det går nog..... Kram!
Meriona
13-11-2009, 21:51
Håller tummarna för dig Anne-li!  Och är du inte frisk så stannar du hemma på tisdag och hör sen!
anne-li i olofstorp
13-11-2009, 21:54
CITAT (Meriona @ 13-11-2009, 21:51)  Håller tummarna för dig Anne-li!  Och är du inte frisk så stannar du hemma på tisdag och hör sen!  Och nu låter du som min Mamma - och som min dotter.....
Meriona
13-11-2009, 21:56
Hihi jag är gärna reserv-både ock.....
anne-li i olofstorp
13-11-2009, 22:00
Tack snälla du för din omtanke, om du visste vad det värmer....
Meriona
13-11-2009, 22:08
Så lite så.... vill INTE ha det du fått...
Meriona
14-11-2009, 09:23
Hoppas du mår bättre idag Anne-Li!
anne-li i olofstorp
14-11-2009, 11:23
Ja tack! Det känns lite bättre överlag, men det är nog inbillning, på en dag kan det ju inte vända......
andersen
14-11-2009, 11:30
Kvinnor drabbas hårdare av borrelia. borrelia
Meriona
14-11-2009, 18:30
CITAT (anne-li i olofstorp @ 14-11-2009, 11:23)  Ja tack! Det känns lite bättre överlag, men det är nog inbillning, på en dag kan det ju inte vända...... Stålkvinnor blir snabbt bättre vet du!  CITAT (andersen @ 14-11-2009, 11:30)  Kvinnor drabbas hårdare av borrelia. borreliaIntressant!
Primavera in anticipo
15-11-2009, 00:23
Fick också borrelia förr några veckor sen. Satt på jobbet en förrmiddag och märkte att jag tappade känseln i vänstra halvan av ansiktet, ungefär som när man fått bedövning hos tandläkaren ni vet... Gick till cityakuten och tog prover som visade att det var borrelia, troligen från en fästing som jag fått i mitten av sommaren. Nu bor jag i Stockholms skärgård så det blir ju en och annan varje år, men det var första gången jag fått borrelia. Förutom bedövningen i ansiktet var blixtrande huvudvärk då och då de enda symptomen och efter antibiotikabehandlingen så är det helt ok, även om huvudvärken kan dyka upp emellanåt. Tror däremot att det kan slå till olika från fall till fall, jag kan nog ha haft en lindrig variant trots allt. Lycka till hursomhelst och hoppas det ordnar sig!! Fästingar....varför finns de???
Myosotis
15-11-2009, 00:40
CITAT (Primavera in anticipo @ 15-11-2009, 00:23)  ...tappade känseln i vänstra halvan av ansiktet...
Solstorm
16-11-2009, 10:10
CITAT (Primavera in anticipo @ 15-11-2009, 00:23)  Fick också borrelia förr några veckor sen. Satt på jobbet en förrmiddag och märkte att jag tappade känseln i vänstra halvan av ansiktet, ungefär som när man fått bedövning hos tandläkaren ni vet... Gick till cityakuten och tog prover som visade att det var borrelia, troligen från en fästing som jag fått i mitten av sommaren. Nu bor jag i Stockholms skärgård så det blir ju en och annan varje år, men det var första gången jag fått borrelia. Förutom bedövningen i ansiktet var blixtrande huvudvärk då och då de enda symptomen och efter antibiotikabehandlingen så är det helt ok, även om huvudvärken kan dyka upp emellanåt. Tror däremot att det kan slå till olika från fall till fall, jag kan nog ha haft en lindrig variant trots allt. Lycka till hursomhelst och hoppas det ordnar sig!! Fästingar....varför finns de???  Du hade tur att testet visade borrelia. Testerna är så dåliga att de ofta missar borrelian. Om testet inte hade visat borrelia för dig så hade du inte fått någon behandling alls. Då hade borrelian fortsatt sprida sig och bl a kunnat angripa hjärnan. Med tiden kan det leda till en felaktig demensdiagnos eller kanske hade du blivit skickat till psykiatrin. Det är bara hälften av alla smittade som får den typiska röda ringen runt fästingbettet, av dem så botas ca 90 % av några veckors doxyferm. En del får den felaktiga diagnosen ALS http://www.aftonbladet.se/nyheter/article496112.ab Umeå universitet är ensamna i Sverige om att intressera sig för att på något sätt få fram en bot. Tyvärr intresserar sig inte infektionsläkarna för att bota långvarig borrelia, det ligger prestige i att hålla fast vid gamla felaktiga forskningsresultat. http://www.info.umu.se/Nyheter/Pressmeddelande.aspx?id=3274http://www.medfak.umu.se/om-fakulteten/akt...rategi.cid87350
På mig konstaterade läkarna att jag "hade haft" borrelia. Det hade jag öht inte märkt. Sannolikt fick jag en penicilinkur för ngt helt annat i den vevan, så att borrelian försvann utan att den blev upptäckt. Vad jag vill säga är bara att borrelia också kan vara tämligen symptomfri som hos mig. Och inga "men" efteråt heller.
Det tråkiga är ju dock att man kan få borrelia hur många gånger som helst, så det är ju viktigt att kolla sig när man är i fästingtrakter. Själv får jag ogynnsamma år kanske 10 fästingar om dan, så jag känner mig ledsamt van vid både borttagning och kvällskollar. Och jag tror att fästingarna kommer att överleva oss alla - de verkar livskraftigare än kackerlackor, och det vill inte säga lite!
CITAT (Primavera in anticipo @ 15-11-2009, 00:23)  Fästingar....varför finns de???  För att vara mat till div rovinsekter och fåglar  Men jag förstår vad du menar - det finns få djur som känns så överflödiga som just fästingar. Mygg är nästan i samma kategori, men de är iaf mat till en massa vackra fåglar så de kan man acceptera  Tyvärr är fästingar aktiva i stort sett hela året (när vi hade hund plockade vi året runt), så fort det är plusgrader så är de aktiva. Och borrelia kan ta flera veckor, ibland månader innan det bryter ut. Var glad att du fick så tydliga tecken, borrelia är en lömsk sjukdom som kan ge en rad mäskliga symptom som är svåra att koppla ihop med borrelia. Och långt ifrån alla vet att de blivit fästingbitna, eller kommer inte ihåg det eftersom det hände månader innan.....
Primavera in anticipo
16-11-2009, 12:38
CITAT (Solstorm @ 16-11-2009, 10:10)  Du hade tur att testet visade borrelia. Testerna är så dåliga att de ofta missar borrelian. Om testet inte hade visat borrelia för dig så hade du inte fått någon behandling alls. Då hade borrelian fortsatt sprida sig och bl a kunnat angripa hjärnan. Med tiden kan det leda till en felaktig demensdiagnos eller kanske hade du blivit skickat till psykiatrin. Det är bara hälften av alla smittade som får den typiska röda ringen runt fästingbettet, av dem så botas ca 90 % av några veckors doxyferm. En del får den felaktiga diagnosen ALS http://www.aftonbladet.se/nyheter/article496112.ab [/url] Ja det verkar vara lite luddigt med provsvaren för de sa att det inte var något tydligt svar men helt klart fanns "spår av borrelia". På tal om det så fick jag i fredags veta att en god vän fått diagnosen ALS.... Inget man önskar sin värsta fiende, kan nästan inte tänka mig en vidrigare sjukdom.... Nu vill man ju inte få en massa falska förhoppningar men det var ju onekligen en intressant artikel den där i aftonbladet.
Solstorm
17-11-2009, 12:05
De borreliatester man tar på vårdcentralen visar ibland antikroppar, fast testerna missar ofta även om de finns där. Antikropparna talar om att man någon gång fått borrelia men de säger ingenting om den fortfarande är aktiv. Om läkaren utifrån ett sådan test säger att man har haft borrelia men inte har någon nu så gissar han bara.
För att kunna se om borrelian fortfarande är aktiv så krävs det prov från ryggmärgsvätska, men också det testet är osäkert. Det bästa testet som finns har man i Köln men inte ens det testet är helt säkert. Det får man bekosta själv, minns inte riktigt tror att det kostar ca 1500 kr.
Det är väldigt olika hur vi reagerar på borrelia. Det finns människor som bär på bakterien utan att märka så mycket av den, men del blir dödssjuka. Ju längre man har haft borrelian desto mer svårbotad blir den och desto fler skador i kroppen får den sjuke.
Primavera in anticipo, jag tycker absolut att du ska be din vän att få testa sig för borrelia. De som får ALS symptom av sin borrelia får riktigt jobbigt när borrelian ska behandlas men det är ju ändå miljoner gånger bättre än ALS där det bara finns ett slut. Såklart ska man inte väcka falska förhoppningar men det är ju ändå något som ska kollas upp.
Borrelia brukar kallas för den stora sjukdomsimitatören eftersom symptomen är så många och olika så får patienterna ofta fel diagnos.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|