KURT
För någon vecka sedan spreds bilderna på döda albatrossungar från ögruppen Midway i Stilla havet, det kan vara väl värt uppmärksamma det. Det här råkar vara ett mycket tydligt exempel på vad vi ställer till med.

Ett annat sådant exempel var ju de hundratals renar som drunknat i sjön Kutjaure, men faktum är ju att det varje år drunknar en massa älgar på samma sätt. De vandrar ner från fjällen på hösten, och kommer ut på isar som försvagats p g a vattenreglering, och drunknar.

http://chrisjordan.com/current_set2.php?id=11
Huggorm
Man kanske skulle föda upp albatrosser i mängd här i landet, dom verkar vara effektivare städare. Dom kunde få hållas längs vägarna och städa undan allt som kastas där
Myosotis
Hemskt!!
Gossen Ruda
Ser ju inte bra ut, milt sagt. Fast jag undrar om fåglarna själva plockar upp skräpet och matar ungarna med det. Det kan lika gärna vara fiskar som sväljer plasten och sen när dom dör av detta plockar fåglarna upp dom och matar ungarna. Albatrossen lever mycket av as. Resultatet blir dock detsamma.
Orkidétjuven
Det är alltid de där förbannade plastskruvkorkarna i nästan varje bild.
Jag undviker nu mera produkter som pakiteras i plast med skruvkork. Tillochmed all mjölk säljs här i plastförpackningar. Jag har hittat en som är i pappersförpackning.
Varje gång jag städar stranden där jag bor är det plastkorkar som utgör huvudelen av skräpet, sen är det sugrör, plastförpackningar och påsar samt påsar för chips och godis och liknande.. Om ngn av er bor vid vatten eller hav så ta lite förstånd och plocka det skräp ni ser som ligger utmed vattendrag, sjöar och hav.

Som ruda säger så sker det även att de matar med plastinpackad fisk, men de matar även med plastbitar med. Här hade vi en pingvin som försökte mata en unge med ett sugrör om jag inte minns fel.

Albatrossar plockar gärna föda som fisk, bläckfisk och krill som flyter på ytan. (Även plast kan uppfattas som mat.) Detta medför till att en stor del albatrosser dör vid bifångst av bläckfisk och fisk som tonfisk och hoki. Speciellt vid långrevs fiske. Bara i NZ dör varje över ca 10 000 albatrosser och petreler som bifångst av bäckfisk i nya zeelänskt vatten. Albatrosser ser bläckfisk och krill som agnas på långrevskrokar och sveper sedan ner för att äta dessa och fastnar då på krokarna.
Piccante
CITAT (KURT @ 13-11-2009, 18:31) *
För någon vecka sedan spreds bilderna på döda albatrossungar från ögruppen Midway i Stilla havet, det kan vara väl värt uppmärksamma det. Det här råkar vara ett mycket tydligt exempel på vad vi ställer till med.

Ett annat sådant exempel var ju de hundratals renar som drunknat i sjön Kutjaure, men faktum är ju att det varje år drunknar en massa älgar på samma sätt. De vandrar ner från fjällen på hösten, och kommer ut på isar som försvagats p g a vattenreglering, och drunknar.
http://chrisjordan.com/current_set2.php?id=11

Det ser ju helt groteskt ut varför tänker inte folk någon gång och tar hand om sitt j****** ***** *****e skräp? Orkar de bära hem fulla förpackningar så orkar de väl ta med dom till soptunnan när de är tomma.
Meriona
CITAT (Markus_H @ 14-11-2009, 06:30) *
Det ser ju helt groteskt ut varför tänker inte folk någon gång och tar hand om sitt j****** ***** *****e skräp? Orkar de bära hem fulla förpackningar så orkar de väl ta med dom till soptunnan när de är tomma.

Jag brukar tänka som du varje vår när jag storrensar vid vår grill-sjö. 17 engångsgrillar och mängder med krossat glas (bete) och räkpåsar lämnar de där jäkla hobbyfiskarna efter sig, det var det senaste resultatet. Till våren kanske det är ännu värre, vem vet? Det finns bra hobbyfiskare, det vet jag (min exman är en av dem) men fy fasiken vad mycket slödder som håller till i naturen! rtfm.gif All jäkla metrev som man samlar ihop och slänger då, kan de inte hitta den själv eller va??????
Orkidétjuven
En vän till mig som fiskar sa att de uppfunnit en fiskerev som aldrig går av eller bryts ner. Den var mer eller mindre oförstörlig. Läskig tanke.
Myosotis
Jag hittade en död havstrut en gång med en fiskekrok i magen. Man kan ju tänka sig kedjan när nästa trut äter upp den inklusive kroken och dör och blir uppäten osv osv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon