Fjällroosens
Nu kliar det för mycket i mitt nyväckta intresse för odling, jag måste bara få fråga lite blush.gif . Jag har alltså redan börjat fundera på vad jag ska ha för tomatsorter, jag undrar om ni har tips på tidiga tomatsorter, inte busk (har så litet växthus och dom tar för mycket plats upptäckte jag i sommras). Snälla kom med lite tips så jag har att göra lite med mina funderingar bravo.gif
Maggan H
Bloody Butcher hade jag i somras som det stod 'extrem tidig sort' på påsen men så himla mycket tidigare tyckte jag inte att den var. Nu fick den inte så mycket direkt sol så det var säkert orsaken. Normalstora, riktigt röda och goda var de i alla fall!
Najsan
Jag gjorde ett litet experiment i somras, satte fem olika tomatsorter på två olika ställen på tomten i krukor. Det var gardeners delight, supersweet 100, sungold, ildi och gemini. Jag har ju inget växthus (ännu) men det var lika mycket test för att se vilken som var godast.

Resultatet var att den sort som gav tidigast skörd, överlägset mest skörd, minst sönderblåsta plantor och de mest fantastiskt goda tomater var sungold, de är orangea coctailtomater i perfekta klasar, så nästa sommar kommer jag att sätta nästan uteslutande sådana. Nu har jag ju som sagt inget växthus, men det är en supergod tomat, så det är mitt tips!

Plantera mera / Najsan
johannaelisabeth
Eftersom jag är utan trädgård provade jag en minisort som heter Micro Tom denna sommaren, hittade fröerna via Jennys frön och sånt. Väldigt lätthanterlig - jag hade den i kruka inne i köksfönstret! Det kom massor av blommor och små minitomater, söta och goda. De var väl inte särskilt tidiga, men det kanske går snabbare om man kan ha dem utomhus så de får mycket naturligt solljus, men de tar garanterat lite plats iallafall! flirting.gif
Fjällroosens
Tack för tipsen. Jag skriver ner dessa och spånar vidare thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon