CITAT (ingrid fuxwall @ 13-11-2009, 21:13)

För det första "Ett stort grattis"!
jag är så glad att äntligen få plats att sätta potatis, det har jag ju aldrig gjord då jag inte har den platsen hemma, min odlingslott är större än min tomt
Ska du gödsla så gör det inte redan i år, det har jag lärt mig här.
det var ju skönt att höra jag har varit lite orolig hur jag ska hinna!!!Det är ju bra att vända ner gröngödsling men hinner du inte i år så går det ju bra att plantera och sedan gröngödsla med tex. gräsklipp nästa år - så gör jag.
Räcker det med gräsklipp
perfekt det kostar ju inga pengar 
Börjar vi i slutet så kan man spara sättpotatis från egen odling, förutsatt att man har ställe att förvara.
Angående att själv tillverka sättpotatis så finns det experter här på furumet som kan berätta mer, själv använder jag köppotatis trots att jag vet att det är fel.
CITAT (Rigoletto @ 13-11-2009, 21:17)

Hej!
Visst kan du använda potatis från affären, men köper du sättpotatis får du garanterat frisk potatis (inga sjukdomar) och det finns oftast många fler roliga sorter att köpa som sättpotatis än som matpotatis. Spara egen sättpotatis kan man göra, men jag tror att de är lite kinkiga med temperatur och luftfuktighet.
Hälsningar Ann
Jaha... sjukdomar! det vill man förstås inte ha!!
Då kvarstår frågan...
Vad kan då vara det optimala för att förvara sätt potatis??
Där Fuschian trivs... trivs potatisen sägs det ju... kan det då vara frostfritt, mörkt och svalt.
Kan vintergrav vara något att prova??
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-11-2009, 21:38)

Ringde och pratade med min mamma ang samma fråga (jordbrukare..)
Hon svarade exakt samma sak som dig. Då hade jag ännu ej läst ditt inlägg...
Hon sa även att "matpotatis" oftast är preparerad för att inte bilda pilar/skott, medan "sättpotatis" är obehandlad.
Men då är ju egen odlad potatis obehandlad

då kan man ju köpa sättpotatis första året och sen spara från egen skörd året efter
Sussie... kolla med mamma hur dom gjorde på vintern med förvaringen av sättpotatisen