blomkronan
Jag har ju fått tag på en odlingslott på 120 kvm biggrin.gif där jag vill sätta potatis i massor smile.gif
Inte ska hela lotten bli till potatis... en fjärdedel blir potatis, så jag kan rotera... var fjärde år på en ny plats.

Som rubriken... kan man "göra" egen sättpotatis av köpepotatis?
OCH kan man spara potatis man själv odlat på hösten och göra egen sätt potatis av den? Hur gör man?
Bönderna köper väll inte "speciell" potatis som vi gör??

Sen har vi en fråga till: hur jag ska göra med jorden??
Han som hade lotten innan har vänt jorden, nu ligger den i kokor, och jorden är lerig...

Jag har varit ute på kommunens allmänna gräsmattor och krattat ihop gräsklippe-överkörda löv i massor... flera säckar... (det var många som glodde och undra om jag var riktigt frisk giggle.gif )
Dom har jag börjat blanda ner sweatingbullets.gif men skit!! 120 kvm kommer jag nog inte orka göra innan tjälen kommer...

vad mer kan jag blanda ner som inte gör mig ruinerad crying.gif kanske jag kan få tag på hästskit... men jag har inte tid att åka och hämta nu i helgen (Jag ska jobba sad.gif) nästa helg kan jag men då har väll marken frusit!!! kan jag lägga skiten ovan på och gräva ner det i vår?

Benmjöl??? är det bra för potatis?? eller vad har man??
kompiskram.gif

kompiskram.gif
ingrid fuxwall
För det första "Ett stort grattis"!

Ska du gödsla så gör det inte redan i år, det har jag lärt mig här.

Det är ju bra att vända ner gröngödsling men hinner du inte i år så går det ju bra att plantera och sedan gröngödsla med tex. gräsklipp nästa år - så gör jag.

Börjar vi i slutet så kan man spara sättpotatis från egen odling, förutsatt att man har ställe att förvara.

Angående att själv tillverka sättpotatis så finns det experter här på furumet som kan berätta mer, själv använder jag köppotatis trots att jag vet att det är fel.
Rigoletto
Hej!

Visst kan du använda potatis från affären, men köper du sättpotatis får du garanterat frisk potatis (inga sjukdomar) och det finns oftast många fler roliga sorter att köpa som sättpotatis än som matpotatis. Spara egen sättpotatis kan man göra, men jag tror att de är lite kinkiga med temperatur och luftfuktighet.

Hälsningar Ann
Sussie F-Flower
CITAT (Rigoletto @ 13-11-2009, 21:17) *
Hej!

Visst kan du använda potatis från affären, men köper du sättpotatis får du garanterat frisk potatis (inga sjukdomar) och det finns oftast många fler roliga sorter att köpa som sättpotatis än som matpotatis. Spara egen sättpotatis kan man göra, men jag tror att de är lite kinkiga med temperatur och luftfuktighet.

Hälsningar Ann

Ringde och pratade med min mamma ang samma fråga (jordbrukare..)
Hon svarade exakt samma sak som dig. Då hade jag ännu ej läst ditt inlägg...
Hon sa även att "matpotatis" oftast är preparerad för att inte bilda pilar/skott, medan "sättpotatis" är obehandlad.
blomkronan
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-11-2009, 21:13) *
För det första "Ett stort grattis"!

thanks.gif jag är så glad att äntligen få plats att sätta potatis, det har jag ju aldrig gjord då jag inte har den platsen hemma, min odlingslott är större än min tomt giggle.gif

Ska du gödsla så gör det inte redan i år, det har jag lärt mig här.

tummenupp.gif det var ju skönt att höra jag har varit lite orolig hur jag ska hinna!!!

Det är ju bra att vända ner gröngödsling men hinner du inte i år så går det ju bra att plantera och sedan gröngödsla med tex. gräsklipp nästa år - så gör jag.

Räcker det med gräsklipp tummenupp.gif perfekt det kostar ju inga pengar smile.gif

Börjar vi i slutet så kan man spara sättpotatis från egen odling, förutsatt att man har ställe att förvara.

Angående att själv tillverka sättpotatis så finns det experter här på furumet som kan berätta mer, själv använder jag köppotatis trots att jag vet att det är fel.

CITAT (Rigoletto @ 13-11-2009, 21:17) *
Hej!

Hälsningar Ann

Jaha... sjukdomar! det vill man förstås inte ha!!

Då kvarstår frågan...
Vad kan då vara det optimala för att förvara sätt potatis??

Där Fuschian trivs... trivs potatisen sägs det ju... kan det då vara frostfritt, mörkt och svalt.

Kan vintergrav vara något att prova??

CITAT (Sussie F-Flower @ 13-11-2009, 21:38) *
Hon sa även att "matpotatis" oftast är preparerad för att inte bilda pilar/skott, medan "sättpotatis" är obehandlad.

Men då är ju egen odlad potatis obehandlad smile.gif då kan man ju köpa sättpotatis första året och sen spara från egen skörd året efter tummenupp.gif

Sussie... kolla med mamma hur dom gjorde på vintern med förvaringen av sättpotatisen wink.gif
Rigoletto
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-11-2009, 21:38) *

Undrar hur matpotatisen är preparerad? Hoppas att det bara är någon temperaturbehandling eller något liknande...

Jag skulle gärna spara egen sättpotatis, men vet inte hur förvaringen ska gå till? Nu i november mår knölarna fortfarande prima, men i februari börjar de se ut som russin, och i mars har de garanterat skjutit skott/pilar.
Åsa, mälardalen zon 2
Om man har riktigt bra växtföljd + inte får sjukdomar som ex. potatisbladmögel kan man ev. ta eget utsäde.

På kolonilotter frodas dock en hel del sjukdomar så man får nog bäst resultat genom att köpa certifierat utsäde varje år.

(yrkesodlarna sprutar ofta potatisen 10-20ggr med ganska starka medel, potatis är en gröda med många sjukdomar/skadedjur)

Potatisk kan förvaras mörkt i några plusgrader och med hyfsat hög luftfuktighet (skrumpnar potatisen är det för torrt för både fuchsia och potatis)
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-11-2009, 22:14) *
Om man har riktigt bra växtföljd + inte får sjukdomar som ex. potatisbladmögel kan man ev. ta eget utsäde.

På kolonilotter frodas dock en hel del sjukdomar så man får nog bäst resultat genom att köpa certifierat utsäde varje år.

(yrkesodlarna sprutar ofta potatisen 10-20ggr med ganska starka medel, potatis är en gröda med många sjukdomar/skadedjur)

Potatis kan förvaras mörkt i några plusgrader och med hyfsat hög luftfuktighet (skrumpnar potatisen är det för torrt för både fuchsia och potatis)

Det är första gången för mig som jag ska sätta potatis nästa år, vad tråkigt att höra att det är så mycket sjukdomar på potatisen sad.gif

(Jag ska ta och lägga ett par potatisar i boden där jag förvarar Fuchsiorna tummenupp.gif inte för potatisen skull då... utan potatisen får berätta om mina fuchsior mår bra)

Älvsjömässan i vår.... får ta med mig en dra-maten-skärra till all potatis jag kommer köpa biggrin.gif
Det får bli "riktig" sättpotatis då... jag vill inte riskera att det går fel!!!

thanks.gif alla för era snabba svar biggrin.gif då behöver jag inte grubbla på det här mera thanks.gif

Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 13-11-2009, 22:02) *
Men då är ju egen odlad potatis obehandlad smile.gif då kan man ju köpa sättpotatis första året och sen spara från egen skörd året efter tummenupp.gif
-Precis! Det var exakt vad hon sa att dom brukade göra! tummenupp.gif Och OM det blev dålig skörd något år så köpte dom nya sättpotatisar året därpå... Mandelpotatis vill ha väldigt mycket sand... Hon sa även att hon trodde att det fanns potatissorter som kanske trivdes i lerig sand/jord. Jag skulle hälsa dig att du kunde fråga efter sättpotatis som trivdes i lerblandad jor...

Sussie... kolla med mamma hur dom gjorde på vintern med förvaringen av sättpotatisen wink.gif

Förvaringen minns jag så väl att det var pappa som hade hand om... Han bygde först en ca 4x6 m stor jordkällare för att mamma skulle kunna övervintra växter, samt för potatis.
Dock så blev det aldrig rätt luftfuktighet och temperatur där. Däremot så grävde han senare ut ur husgrunden nere i källaren, och transporterade bort massor, sedan transporterade han dit massor, med singel.
Vet inte hur mycket.
Sedan minns jag att det tog honom ett par år (minst...) innan han lyckades med att få rätt temperatur för att kunna övervintra äpplena fram till april-maj... samt att potatisen skulle trivas... Jag minns att han trixade och donade varje höst/vinter/vår.. Äpplena var hans största intresse. Han ympade och höll på... Han försökte att visa och att lära mig vissa saker men tyvärr fanns inte mitt intresse DÅ... Något som jag ångrar idag..

Förvaring är nog inte lätt. Kombinationen av temp, fukt och ljus måste stämma så bra överens då. Visst kan man tillsätta det ena eller det andra men det svåraste är ändå INNAN man hittar vilken balans som är bäst....

Synd att man inte var trädgårdsgalen då whistling.gif ...
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-11-2009, 23:01) *
Förvaringen minns jag så väl att det var pappa som hade hand om... Han bygde först en ca 4x6 m stor jordkällare för att mamma skulle kunna övervintra växter, samt för potatis.
Dock så blev det aldrig rätt luftfuktighet och temperatur där. Däremot så grävde han senare ut ur husgrunden nere i källaren, och transporterade bort massor, sedan transporterade han dit massor, med singel.
Vet inte hur mycket.
Sedan minns jag att det tog honom ett par år (minst...) innan han lyckades med att få rätt temperatur för att kunna övervintra äpplena fram till april-maj... samt att potatisen skulle trivas... Jag minns att han trixade och donade varje höst/vinter/vår.. Äpplena var hans största intresse. Han ympade och höll på... Han försökte att visa och att lära mig vissa saker men tyvärr fanns inte mitt intresse DÅ... Något som jag ångrar idag..

Förvaring är nog inte lätt. Kombinationen av temp, fukt och ljus måste stämma så bra överens då. Visst kan man tillsätta det ena eller det andra men det svåraste är ändå INNAN man hittar vilken balans som är bäst....

Synd att man inte var trädgårdsgalen då whistling.gif ...

kompiskram.gif hälsa tillbaka till mamma smile.gif och tacka för tipset.

Det var nog TUR att du inte var trädgårdsintresserad DÅ giggle.gif hur hade dit liv sett ut idag.... wacko.gif giggle.gif
FiddeP
Jag har odlat potatis i många år och alltid använt köpepotatis. Oftast Asterix och någon vit sort (Faxe?). Jag har aldrig haft problem med varken skottbildning eller sjukdomar. Flyttar landet varje år. Att köpepotatisar skulle vara behandlade så att de inte bildar skott tror jag inte på. Alla har väl varit med om att man haft potatisar liggande i kylskåpet lite för länge och man hittar dem där med långa skott. Förmodligen ett rykte från de som säljer sättpotatis.

Om man är rädd för att köpepotatisen är besprutad så kan man väl köpa kravmärkt potatis. Jag kan verkligen rekommendera Asterix för egen odling.

Jag bor i Halland.
Ralf
liten artikel på wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ttpotatis

Vet ej om det är sant men jag har fått lära att det var först efter missväxten på Irland som man förstod hur det kunde bli. ca 1 miljon människor dog o många utvandrade, undrar om inte deras befolkning nästan halverades! Sedan dess infördes systemet med sättpotatis

hittade denna tråd
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=85219

Så min slutsats: om man tex köper krav-potatis, kan man ändå få potatis som kan ge sjukdommar. Rätt eller fel?
Jan Lindgren
Hej!
Det är nog sannolikt att kravpotatisar är sjukare än besprutade. Välj kontrollerat utsäde och en hyfsat resistent sort.
MVH
Jan
Åsa, mälardalen zon 2
Man använder speciella sorter i KRAV-odling = såna som har bra motståndskraft mot sjukdomar ex. Asterix + inom KRAV måste man ha växtföljd, men 100% friska ska man nog inte räkna med så man kan få sjukdomar även om man köper KRAVpotatis.

Tyvärr är de 2 populäraste potatissorterna de sorter som är mest mottagliga för sjukdomar och därför behöver sprutas jätteofta = sorterna King Edvard & Bintje, dessa brukar man inte hitta i KRAVsortimentet.
blomkronan
CITAT (Ralf @ 22-11-2009, 12:45) *

Tack Ralf den hade jag missat...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon