|
Full version: Håller taket?
gäddvik
13-11-2009, 22:03
Har byggt ett växthus 5ggr 3m av gamla fönster. Även taket består av fönster o nu inför vintern är jag orolig att det blir för tungt även om jag försöker dra bort snö med en lång borste.. Har fått ett råd att installera fläkt och avdela den övre delen med en presennig, men blir det inte mkt. is då? (bor i Norrbotten så det blir ju både kallt o mkt. snö)
Platinum
13-11-2009, 22:37
CITAT (gäddvik @ 13-11-2009, 22:03)  Har byggt ett växthus 5ggr 3m av gamla fönster. Även taket består av fönster o nu inför vintern är jag orolig att det blir för tungt även om jag försöker dra bort snö med en lång borste.. Har fått ett råd att installera fläkt och avdela den övre delen med en presennig, men blir det inte mkt. is då? (bor i Norrbotten så det blir ju både kallt o mkt. snö) Vilken vinkel har du på taket då? Vanlig snö är ingen fara skulle jag tro, men tösnö väger ju bly så då vill det sig till att det är rejäl taklutning så det kan falla ner fort...är min tanke.
Margith
14-11-2009, 14:54
Jag kan egentligen inte hjälpa dig, eftersom jag har plast i mitt växthus, men jag tror att vi inte bor alltför långt ifrån varandra Jag sopar av mitt växthus (med piassava-kvasten) när det är mer än 2 dm snö på taket. Snön väger inte speciellt mycket när det är kallt ute. Värre blir det till våren, när snön ligger på taket och solen smälter den under dagen och sen fryser den till is på natten. Då vågar jag inte lämna 2-3 dm snö på taket. Rådet att installera en fläkt förstår jag inte. Borde inte det göra att isbildningen blir ännu värre?? Jag kan dessutom omöjligtvis få upp dörren till mitt växthus under vintern, men du kanske har en smartare lösning på dörr än vad jag har? En presenning över taknocken kanske skulle kunna fungera. Under förutsättning att det inte bildas is på presenningen och presenningen i sig är ju ganska tung. Och hur kan du sätta fast den så att det inte blir ett segelflyg av alltihop?? Når du bara upp tror jag nog att piassava-kvasten är det enklaste  Lägger till att jag har 4 mm kanalplast i mitt växthus. Hållbarheten på den jämfört med glas har jag ingen aning om. Men har jag inte hört nånstans, nångång att det brukar vara själva stommen som är den svagaste länken?
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=83293Det beror som sagt på hur taket är byggt, dels hur bra snön glider av, och dels hur stabilt det är byggt.
gäddvik
15-11-2009, 09:54
Nu har jag varit ut till stugan o mätt takvinkeln, ve o fasa! den är bara 24 grader! o nu har jag läst på att det bör vara minst 30 graders lutning.. Jag förstår inte heller riktigt det där med att ha fläkt, det är mina snickare som kom med förslaget för att få snön att smälta... men jag är också rädd för isbildning.. Ialla fall har jag grunnat på om man i stället skulle bygga på nocken, så den blir högre och sen spänna fast en presenning så hårt det går, då blir lutningen högre, snön glider lättare av, bara den inte slår mot glaset när det blåser... suck.. (när jag får hjälp lägger jag in bilder på bygget som jag har i mobilen, klarar bara av att skicka mms) Tacksam för alla svar!!
ps. om det är ngn. som tycker det vore en god idé att förhöja nocken undrar jag hur med hur mkt. i så fall 1-2 dm? Det är inte stommen jag oroar mig för, det är alla 14 glasfönster.. mvh. Eva
Du behöver inte ha någon större panik. 30 graders lutning innebär att snön kommer glida av helt själv, 24 grader kräver att du sopar lite då och då.
Glas som vilar på alla fyra sidor är väldigt starkt! Det är om det finns ojämnheter under glaset som det kan bildas sprickor som sedan går sönder. Men sitter glaset i fönsterramar, ska det mycke till innan det går sönder av snötrycket. Det är som de andra säger, först när snön börjar smälta det kan bli problem.
En annan sak som kan försvaga glas, är temperaturer. Är glaset varmt på insidan och kallt på utsidan, kan det spricka av den anledningen, så att använda värmefläkt inuti växthuset är ingen bra ide, utan ut och sopa av snön efter snöfall.
gäddvik
15-11-2009, 17:51
Tack! Skönt att höra! Taket är nu sopat och fläkten urdragen! Konfererar vidare med snickarna om taknocken..
CITAT (gäddvik @ 15-11-2009, 17:51)  Tack! Skönt att höra! Taket är nu sopat och fläkten urdragen! Konfererar vidare med snickarna om taknocken.. Om du klarar taket denna vintern med denna vinkeln, är det väl ingen panik med att höja nocken heller....
gäddvik
16-11-2009, 22:01
[attachment=44424:Bild221.jpg][attachment=44425:Bild243.jpg]
Här kommer några växthusbilder. Har kontaktat en smed, kanske det blir en fin smidesnock till taket, som samtidigt förhöjer vinkeln!! Kanske det skulle bli lite bättre om man lyckas fästa en presenning...
Kul till våren att få färdigställa bygget o gräva bäddar!!
Sussie F-Flower
16-11-2009, 22:22
-Tjusigt!!!
salikons
17-11-2009, 17:48
Vårt willabhus rasade hela taket in på i fjol i stugan, och snön knäckte sedan hela stommen. Tyvärr hann vi inte upp och sopa av taket mellan snöfallen och det var verkligen rekordmycket snö i fjol, så jag rekommenderar dig att verkligen hålla efter snön med kvasten. Gör du bara det är det ingen större fara. Att ha värmefläkt tror jag inte är någon bra ide´eftersom temperaturväxlingar gör glas skört. Det var otroligt trist när vi åkte upp på våren och tog hand om eländet, allt låg i spillror. Det kändes i hjärtat kan jag meddela. även om man inte ska fästa sig vid materiella ting så var jag fäst vid huset. Nu har vi beslutat att inte ha växthus i stugan eftersom vi nu har ett hemma också.
Anja Danmark
17-11-2009, 18:17
CITAT (salikons @ 17-11-2009, 17:48)  Vårt willabhus rasade hela taket in på i fjol i stugan, och snön knäckte sedan hela stommen. Tyvärr hann vi inte upp och sopa av taket mellan snöfallen och det var verkligen rekordmycket snö i fjol, så jag rekommenderar dig att verkligen hålla efter snön med kvasten. Gör du bara det är det ingen större fara. Att ha värmefläkt tror jag inte är någon bra ide´eftersom temperaturväxlingar gör glas skört. Det var otroligt trist när vi åkte upp på våren och tog hand om eländet, allt låg i spillror. Det kändes i hjärtat kan jag meddela. även om man inte ska fästa sig vid materiella ting så var jag fäst vid huset. Nu har vi beslutat att inte ha växthus i stugan eftersom vi nu har ett hemma också. Hej - hvilket Willabhus var det? mvh Anja
Jag tycker taket ser ganska rejält ut, om man jämför med många "köpe-växthus". Rutorna är inte jättestora (breda) och reglarna de ligger på ser rejäla ut. Om du bara sopar när det blir för mycket blötsnö (vanlig pudersnö är nog ingen fara) borde det klara sig..... Men å andra sidan, vad vet jag, här kommer det sällan någon snö alls
Crassula
17-11-2009, 18:24
Har du c/c max 600mm mellan upplag och 4 mm tjockt ohärdat glas skall det hålla. Det finns dock en hake, finns det en liten spricka eller ojämt underlag då ligger man på gränsen vid tung snölast när det töar.
Nästa hake är takstolen, vilken dimention har den? Kommer den att få så stor nedböjning vid stor snölast att glasen böjs och spricker. Dock ser din bild ut som dimentionen på stolen vore tillräcklig
Det ser ut som det räcker med att hålla snötäcket så tunt som möjligt för att du skall klara dig
gäddvik
17-11-2009, 20:17
Tack tack för alla svar o kommentarer!! Nu känner jag mig inte lika ensam i världen med dessa funderingar o det är skönt att höra av från folk som varit med ett tag.. Även om jag omgett mig med blommor o blad länge, så känner jag mig i början av en mer seriösare trädgårsodling.. Jag kan ännu inte svara på dimensioner o dyl. eftersom det är snickarna som hållit i den biten, men jag kan kolla med dom.Glasens tjocklek vet jag inte heller, det är fönsterrutor ca. 20 år gamla. Jag har ställt in mig på att styra kosan till stugan mycket under vintern för att sopa av taket, tur att den bara ligger 1, 5 mil från stan! Nu grunnar jag bara på om en länsgående(efter nocken)smideslist skulle förbättra vinkeln för snön att lättare rasa ned om man fäste en presenning över, eller,det kanske bara blir en onödig kostnad...
Jag tror varken det gör till eller ifrån i första läget. Däremot ska du ta med i beräkningen att även presenningen väger, samt att blir det ett veck på presenningen, så glider snön ännu sämre.
Som jag tycker mig se det på bilden, ser allt ut att vara stabilt nog för att klara ganska ordentliga vikter.
salikons
29-12-2009, 17:44
Det var ett euro serre maxi, ett av de första sådana husen de sålde i Sverige. Taket rasade nämligen andra året vi hade det också, och då fick vi extra stag eftersom man konstaterade att den första modellen hade någon barnsjukdom, men nu rasade det alltså förra året igen trots stagen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|