biida
Hej!
Jag planterade en avokadokärna för ungefär 2 månader sen och nu växer den så att det knakar och är i dagsläget ca 30 cm hög. Tidigare har jag haft en påse över för att jag har hört att det ska vara bra för fuktighetens skull, men hur gör man nu när plantan är så hög? Är påsen nödvändig fortfarande? Är rädd att den fina plantan ska torka ut..
Jag har aldrig vattnat den, förutom när jag planterade den såklart, men den har hållit sig fuktig ändå. Hur ofta ska man vattna? Men frågan är: hur gör jag med påsen?

Tack!

Alexander-VG-zon3
du behöver ingen påse om, låt den torka upp lite och sedan vattnar du igen. dom är rätt så tåliga. men bladen kan bli lite fula på vintern, men det rättar till sig när det blir ljust.
Bassam
Hej
Om den står inne ska du lägga extra ljus plus om du kan lägga en cup vatten bredvid för att höja fuktigthet,
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
ska man ha en kopp med vatten är det bra att fylla koppen med grus/stenar då bryter man vattenytan och mer avdunstar. plus ser det vackert ut också.
biida
Tack för alla snabba svar!

smile.gif
zissi
Jag har en avokadoplanta ca 25 cm hög där bladen nästan skrumpnat och ser så tråkiga ut. Kan jag ta bort bladen nu och ställa plantan bakom gardinen i vinter och hoppas på nya fräscha blad till våren?
Vad tror du flaxss? Du verkar kunna det mesta tummenupp.gif yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (zissi @ 14-11-2009, 13:52) *
Jag har en avokadoplanta ca 25 cm hög där bladen nästan skrumpnat och ser så tråkiga ut. Kan jag ta bort bladen nu och ställa plantan bakom gardinen i vinter och hoppas på nya fräscha blad till våren?
Vad tror du flaxss? Du verkar kunna det mesta tummenupp.gif yes.gif

tack wub.gif

helt vissna blad kan du ta bort, men är där något grönt kvar så fungerar ju det gröna än. jag skulle istället placera den så ljust som möjligt ev med extra ljus om man kan fixa det. står den mer avskärmat från ljuset så kan den må ännu sämre. även om ljuset ute nu inte gör så mycket så är det ändå bättre att stå så ljust det går i fönstret än bakom en gardin. annars skulle alla blad vissna och även lite av toppen dö så kommer det oftast nya fina blad till våren.
Bassam
Hej
avokadoplanta är likså samma växter som kommer från medel havet behöver under vinter lite varm extra ljus mera, annars ska bladen blir dåliga och ramla.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 14-11-2009, 23:01) *
Hej
avokadoplanta är likså samma växter som kommer från medel havet behöver under vinter lite varm extra ljus mera, annars ska bladen blir dåliga och ramla.

nja de flesta Persea finner men i Amerika och Sydamerika och några kommer från Syd/östra Asien. enligt wikipedia finns det EN som finns i Makaronesien området den heter Persea indica.

Avokado - Persea americana en av de som odlas mest, hör man på namnet vart den finns, den finns i södra Amerika och Mexiko. och kommer inte från medelhavsområdet. och vill därför ha lite varmare klimat än växter från medelhavsområdet som vill ha det svalt/kallt på vintern.

att bladen vissnar är att växtmiljön/växtklimatet inte är det bästa för växten vi har inte tropiskt-subtropiskt klimat inne eller att den fått ohyra eller för mycket/för lite vatten.
Bassam
Hej
Du har rätt Falaxss , men det är viktigt säga , de ska få varm och fuktighet , men vem sa till dig att svalt/kallt i medl havet , jag lkommer från medel havet länder och kommer aldrig gradar mindre än 10 gradar.
Obs för växter finns inte 100 % säker på varifrån kom dom.

Sussie F-Flower
Hur stor kruka har du, Biida?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 15-11-2009, 23:59) *
Hej
Du har rätt Falaxss , men det är viktigt säga , de ska få varm och fuktighet , men vem sa till dig att svalt/kallt i medl havet , jag lkommer från medel havet länder och kommer aldrig gradar mindre än 10 gradar.
Obs för växter finns inte 100 % säker på varifrån kom dom.

är inte 10grader svalt/kallt ? det tycker iallafall jag.

jag har bra koll på klimatet i syd/västra Europa där många många medelhavsväxter finns vildväxandes. har flertal litteratur som tar upp klimatet ingående i hela det europeiska medelhavsområdet plus lite från nordafrika och mellanöstern/mindreasien. nordafrika och asiatiska medelhavsområdet har jag mindre koll på dock för att det har intresserat mig mindre.

exempel vis är det inte ovanligt att Rom i Italien får frost under vintern och snö under dec-jan, i norra Italien är det i vissa delar regelbunden vinterkyla varje vinter. I Madrid i Spanien kan få en lägsta temp på ca -10c dock ej regelbundet varje vinter. vissa områden kan vart 5-10år få frostnätter undervintern även utmed kusterna i Italien och Spanien och i syd Frankrike.

dock så går det ju inte jämföra klimatet i Sverige med exempel vis Italien det är väldigt olika klimat. dock äkta inhemska medelhavsväxter i den europeiska delen vill ha det kallt på vintern och flertal av dom tål frost både under längre och kortare tid och en del är också härdiga i sverige.
Bassam
Hej
För växter är svåra tiden vinter , så jag menar om man vill ha övervintra växter , det ska man fösröka ger till dom under samma klimat som de kommer ifrån, men också kanske ympar de på sorten som klara hårda klimaten som Skandinavia klimaten .
H: Bassam
Anna-Karin Lundberg
Aha, det här var intressant. När jag grävde om i komposten så hittade jag en avokadokärna som grott. Satte den i en kruka och den växte. Sen kom rådjuren och åt upp bladen, bara stammen blev kvar! Skit också, just innan mitt staket var klart!
Innan det blev vinter satte jag in krukan under huset, i källargrunden med fönster. Där är svalt men inte frysgrader. Jag hoppas att det kommer nya blad i vår, tror ni det är någon chans? Bladen hade inte börjat gulna för att falla av, det var väl därför rådjuren åt upp dem. Jag funderade inte närmare på detta, men avokado är kanske inte en bladfällande växt?
Nån som kan berätta för mig?
Anna-Karin
Alexander-VG-zon3
ge den lite vatten så den inte torkar ut helt och blir det för kallt kan det avran bättre att ha den i fönstret som en krukväxt med ev extra ljus , avokado är städsegröna växter dvs dom behåller bladen åretrunt, skulle dock nåt hända med bladen eller att den fäller bladen av att den mår dåligt så kommer det nya blad till våren eller när det är rätta förhållanden.
Anna-Karin Lundberg
Tack, då får vi se till våren om den vill leva. Och gör den det så får den stå ute till hösten. Sen är det dags att ta nytt beslut. Jag har dåligt med plats inne, skulle behöva ett uterum snart, för jag har flera växter som ska övervintras...
Anna-Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon