zno
Jag har en ganska vildvuxen granhäck som har växt sig alldeles för hög. Jag hade tänkt att helt sonika kapa av den ett par meter och undrar om man bör göra detta någon viss årstid?
Bassam
Hej
Det är bättre om du gör under juni månade.

H : Bassam
KURT
Man bör inte kapa av en granhäck "ett par meter" under någon årstid. Acceptera att den är alltför hög, eller ta bort den helt. Det går inte att kapa ner granhäckar på det sättet.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=59284
zno
CITAT (KURT @ 14-11-2009, 08:10) *
Man bör inte kapa av en granhäck "ett par meter" under någon årstid. Acceptera att den är alltför hög, eller ta bort den helt. Det går inte att kapa ner granhäckar på det sättet.

Nej jag vet, men just nu är det för många andra projekt på gång för att påbörja ett stort, arbetsamt och dyrt jobb att ta ner den här skapelsen och ersätta med något nytt. Någon gång i framtiden ska den bort helt och jag vill fram till dess göra det bästa av situationen, vilket i dagsläget innebär kapning.

Jag vet att det endast är en bit av årsskotten som ska beskäras om det ska vara rätt och riktigt, men frågan om toppkapning gällde främst om det spelar någon roll när detta görs med tanke på att det ändå är "mot alla principer".

Mår granen lika dåligt av denna behandling oavsett årstid eller finns det trots allt någon period (juni?) som lämpar sig bättre för att minimera "chocken"?
kina3
Pappsen har kapat många granar för att de varit störande höga. Han har inte brytt sig om årstid. Ingen har strukit med, vad jag vet.
Det som händer är att granen som småningom skapar en ny topp. Det blir en böjd siluett och mycket kåda skapas vid såret, vilket är bra då granen sedan ska bli ved (brinner bra)
Min gissning är att det är bättre att kapa den nu än under varmare årstid, för att den blöder mindre?
Aqvakul
CITAT (KURT @ 14-11-2009, 07:10) *

yes.gif
Bassam
Hej

Jag sa att bättre tid för att beskära vildvin under sommar JUNI .

H:Bassam
Aqvakul
CITAT (Bassam @ 14-11-2009, 16:55) *
Hej

Jag sa att bättre tid för att beskära vildvin under sommar JUNI .

kanske det, men nu handlade det om en granhäck!!!!
kina3
Klart det går!

Beror ju på vad man har för behov. Insynskydd och någon form av fysisk spärr för "intrång" ? Ja då funkar ju en avklippt granhäck! Om än ej så vacker.
kina3
Och så länge man bara kapar höjden och inte bredden så tror jag häcken kommer kunna se rätt OK ut.
Det är ju kraftig gren-kapning som är helt "kört" ur estetisk synpunkt. Kapar man en gren en bit in så blir den en död gren.
Dock kan kan den kapade döda grenen forf tjäna sitt syfte som hinder för "trespassing".
Huggorm
Vet inte om det har tagits upp i denna tråd, men granar har ju väldigt lätt för att börja ruttna om man kapar i dom. Ute i grenar går bra, men kapar man i stammen eller grenar för nära stammen så är rötan där som ett brev på posten. Sedan finns ju rotrötan också, som brukar drabba granar. Den sprider sig mellan granar där rötterna ligger nära varandra. Vet inte om det är en speciell sorts röta, eller vanlig röta som gått ner i rotsystemet? Resultatet kan i alla fall bli att hela häcken dör i stort sett på samma gång
Bassam
Hej
om man kapar dom på bra tid och på riktigt sätt, man ska minska rädd från Svamp och andra Insekter Bakteria virus till 80% , på grund att på den här sätt sår blir friska på kort tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon