kina3
Alltså:

Det är ju supersnyggt med en lodrät stenvägg som går rakt ned i vattnet, men går det att lösa med dammfolie?

Den enda lösningen jag har lyckats komma på är att låta dammfolien sluta under vattenytan och limma den vattentätt mot berget/stenen. Att låta dammfolien sticka upp ovan ytan förtar ju hela upplevelsen.

Men denna lösning har jag blivit avrådd från eftersom det är omöjligt att få tätt enligt dammexpert.

Undrar: hur gör man på stora anläggningar som tex skansen?
Där har man nog iofs inte plastfolie utan betong?

Hoppas ni förstår hur jag menar.
MariaS
Min första damm var grävd runt avloppsbrunnarna. Jag fäste då dammduken mot cementen med fogskum. Medans fogskummet härdade fick jag sätta silvertejp mot cementen, för att allt inte skulle jäsa ut och släppa. Resten höll vattnet på plats.

Den dammen läckte inte en droppe, den var bara för liten....
kina3
Aha! Ja fogskum "låter" bättre än tex silikon.

Sedan gick alltså vattenytan högre än skarven?
Jag gissar att dammduken delvis var veckad också?
Sitter detta skum hårt fast i plasten?

Intressant!

Jag får ta att göra ett prov i sommar då jag, för säkerhets skull, viker ner plasten (istället för att klippa av den).

Nu har jag staplat sten mot de vertikala partierna där jag egentligen skulle vilja ha denna lodräta vägg.
MariaS
På den tiden var man ganska okunnig om vad man höll på med, så jag limmade duken slät mot cementen på en höjd som jag trodde skulle vara ovanför ytan. Och visst var kanten ovanför ytan vid första fyllning. Då var vattenytan 10cm under kanten och dammduken slutade några cm ovanför ytan. Snyggt såg det ut. Störde inte alls mycket att det låg svart duk mot cementen när den var slät. Då var det mindre snyggt med den veckade duken utanför kanterna...

Sen kom det ett rejält åskregn, som fyllde dammen till bredden! I full panik galloperade jag ut för att "rädda vad som räddas kan". Jag var ju övertygad om att allt vatten skulle läcka ut ur dammen och fiskarna skulle drunkna på torra land.. Men det var som sagt var tätt. Dammen i fråga överlevde tre säsonger, men var alltså för liten i mina ögon sett... (Bara 4 kubik)

Nuvarande dammen är något större (20 kubik) och det trivs jag bättre med biggrin.gif
KRT
En fundering från en som aldrig haft damm (men gärna skulle ha det när det finns plats smile.gif). Kan man inte gjuta en damm om det är enda sättet att få det som man vill ha det? Har förstått att det är vanligare idag med dammduk eller färdiggjutna plastdammar, men det borde gå alldeles utmärkt att gjuta en damm också, kanske lite mer jobb iofs, men det är det kanske värt för att få det som man vill?
MariaS
Om man vill gjuta damm, bör man använda en cement som är glasfiberarmerad. Bara vanlig armering räcker inte, förr eller senare kommer den spricka, eftersom den konstant är under vatten. Cementdammar kan också vara svåra att rengöra om man inte får en alldeles slät botten.

Dammduken är betydligt enklare att använda. När dammduken är på plats, är dammen klar att använda. Cementen måste härda upp till en vecka, innan man kan fylla dammen med vatten och räknar man sen till armeringarna, så blir dammduken billigare i längden.
KRT
CITAT (MariaS @ 15-11-2009, 11:18) *
Om man vill gjuta damm, bör man använda en cement som är glasfiberarmerad. Bara vanlig armering räcker inte, förr eller senare kommer den spricka, eftersom den konstant är under vatten. Cementdammar kan också vara svåra att rengöra om man inte får en alldeles slät botten.

Dammduken är betydligt enklare att använda. När dammduken är på plats, är dammen klar att använda. Cementen måste härda upp till en vecka, innan man kan fylla dammen med vatten och räknar man sen till armeringarna, så blir dammduken billigare i längden.

Jo, att det är krångligare misstänkte jag smile.gif - men om man har bestämt sig för att man vill ha något speciellt och detta bara går att få till med betong så kanske det är värt det extra besväret???
MariaS
CITAT (KRT @ 15-11-2009, 11:19) *
Jo, att det är krångligare misstänkte jag smile.gif - men om man har bestämt sig för att man vill ha något speciellt och detta bara går att få till med betong så kanske det är värt det extra besväret???

Absolut! Betongdammar kräver enormt arbete, men när de verkligen är färdiga, får man oftast en mycket vacker vattenspegel, som ser väldigt naturlig ut, eftersom man många gånger kan fästa dekorationer och annat i kanterna, som gör att dammen inte ser gjuten ut. Dammduken är ju mycket svårare att dölja och dammkanten kan vara svår att "få till".
Harvey
Jag kommer att göra precis samma sak i vår, dammen är färdiggrävd, jag skall bara ha råd med den svindyra dammduken.
Jag kommer att limma duken mot bergväggen, sedan kommer jag gjuta en cementklack över dukkanten på berget för att dölja den. Sedan skall det porla ner vatten från berget ner i dammen :-D Kommer bli så snyggt tror jag! Stora stenbumlinga har jag också som jag inte riktigt vet hur jag skall få i för traktorgrävaren fick knappt upp dom och nu har grävaren gått sönder.
skogstroll
min damm har rätt höga skarpa kanter. Jag har dammduk som går upp en bit upp på kanterna och sen har jag lagt torvblock på (som jag blött upp och sen rivit itu) + jord... det tar kanske ett tag innan det ser bra ut (vilket jag hoppas på i vår) smile.gif Tranbären trivdes i somras i alla fall i torven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon