marianne acketoft
Dammen är grävd. Skall man vänta till våren med att lägga i duk och göra den klar ,är det dumt att göra det nu? Bor i zon 1. Maja
Virgo
Jag skulle absolut vänta till våren. Duken blir smidigare att arbeta med när den blir uppvärmd av solen.
Du kan ju iallafall inte ha i något nu på vintern, förutom vatten förståss.
uno
En fördelen med att göra klar dammen nu. är att den fylls med regnvatten.
Det arbete som du gör nu konkurrerar inte med allt annat vårarbete. Det är ju inte enbart duken som skall läggas. Övrigt dekorationsmaterial stenar
mm. tar sin arbetstid.
marianne acketoft
CITAT (Virgo @ 27-11-2003, 01:13)
Jag skulle absolut vänta till våren. Duken blir smidigare att arbeta med när den blir uppvärmd av solen.
Du kan ju iallafall inte ha i något nu på vintern, förutom vatten förståss.

Två svar helt olika, alltså kan man göra vilket som, men duken är ju klart svårare att handskas med nu.
marianne acketoft
CITAT (uno @ 27-11-2003, 13:46)
En fördelen med att göra klar dammen nu. är att den fylls med regnvatten.
Det arbete som du gör nu konkurrerar inte med allt annat vårarbete. Det är ju inte enbart duken som skall läggas. Övrigt dekorationsmaterial stenar
mm. tar sin arbetstid.

Tål att tänkas på detta med arbetet vi tänkte göra en ö i mitten med trampstenar ut till den eller bro har inte bestämt riktigt än.
Virgo
Om du är lite tvivlande, så bör du rådgöra med en som har gjort en damm med en sådan duk.
Jag har gjort det och vet att det är mycket enklare att arbeta med en soluppvärmd duk än en kall.

Att det finns mycket att göra på våren i trädgården är ju bekant, men det tar ju bara en dag att lägga på duken och vattenfylla dammen.

Rapportera gärna hur du gjort.
TobbeGarden
Jag hade väntat till våren , då har man en mer lättarbetad dammduk + att man får mer inspiration att göra i ordning i och runt dammen . Jag gjorde min damm i April Köpte växter i maj fisk precis innan midsommar så man kan ju dela upp arbetet också. lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon