daddel
Här finns redan massvis med forumtrådar om svärmorstungor, men nu känns det som att jag har lusläst hela internet utan att hitta de svar jag söker.

där av blir det en tråd till smile.gif

Jag har läst att man kan ta bladsticklingar från svärmorstungan, men exakt hur gör man?
hur stora bladbitar? måste det vara en bladspets? hur mycket ska ner i jorden? Ska jag ha en plastpåse över krukan? ska bladen torka? funkar det att sätta bladsticklingar så här års, även om det borde vara bäst till våren?

Jag vandrade nämligen förbi en "Sansevieria trifasciata" i går på jobbet, och kunde inte låta bli att knycka två tungor.

Jag har en "Sansevieria trifasciata Laurentii" sen tidigare (ca hundra blad i en stor golvkruka). Jag ärvde tre söndersprängda krukor av min syster, och planterade om alla i en stor golvkruka. Jag har haft dem sen i somras.
Det har kommit massor med nya blad, men alla nya blad är väldigt bleka. Vad kan det bero på?

/Daniel
evaisa
Hej Daniel!

Menar du att de nya bladen på laurentiin är ljust silvergråa? Det är isåfall helt okej. Dom är ljusa som nya och mörknar med tiden.

Sticklingar? Egentligen skall dom torka någon eller några dagar - callous, på engelska, det skall bildas ett nytt "skinn" över snittytan. Men jag har fått sticklingar av vanliga svärmorstungor utan att ha torkat dom. Sedan är det bara att stoppa dom i jord - den skall vara fuktig men inte blöt. Den kan få torka ut. Det går bra att sätta en plastpåse över - men kolla så att det inte blir för fuktigt.

Jag tror att det är bättre att ta sticklingar till våren, men jag har lyckats med höststicklingar.
Stora bitar går fortare än små och det blir större skott! De vill gärna stå ljust och varmt.

Det behöver inte vara toppar - men du måste ha rätt sida neråt!
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Det går snabbare att dela plantorna än att sätta sticklingar + just Laurentii som är grön med gul kant kan enbart förökas via delning ifall man vill ha just den sorten, den kan du inte föröka med sticklingar.

Ska man sätta bladsticklingar av Sansivieria så kan man stycka upp bladet i ca 3cm bitar, håll reda på vilket som är upp och ner bladbitarna ska sättas så att det som pekade uppåt när de satt på bladet ska fortsatt vara uppåt. Snittytorna behöver inte torka på denna växt utan kan stickas direkt.
Stick ner bitarna ungefär till hälften i lucker såjord, vattna och sätt plast över. Lämplig tid är vårvinter (höst-vinter är sämsta tiden att föröka växter).

Om du sticker ner bitar från Laurentii kommer du att få nya plantor, vid de gröna fälten kommer det att dyka upp helgröna småplantor och vid det gula fältet kommer du att få gula plantor (som tyvärr inte kommer överleva eftersom de inte har något klorofyll).

http://apps.rhs.org.uk/advice/ACEImages/RH...2117_711362.jpg

http://grow.ars-informatica.ca/images/moth...gue_cutting.jpg
daddel
CITAT (evaisa @ 14-11-2009, 16:23) *
Hej Daniel!

Menar du att de nya bladen på laurentiin är ljust silvergråa? Det är isåfall helt okej. Dom är ljusa som nya och mörknar med tiden.

Det är precis vad jag menar smile.gif ....tack nu blev jag lugn.

Tack för snabba och bra svar!

evaisa
[attachment=44340:skott_003.JPG]

Daddel!

Här är några av mina bladförökningar. De är 30 till 40 cm långa. De är: Sansevieria kirkii coppertone, Sans trif futura- gulkantad - det blev bara gröna blad. Framför står: Sansevieria roxburgiana och Specks 849.

Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon