pleximaster
Hej!

Jag skulle vilja ha lite vatten i mindre format vid uteplatsen, gärna något porlande. Jag skulle bli glad för förslag på olika lösningar och/eller inspirationsbilder från era egna uteplatser med vatten i någon form.

tackar på förhand plexi
Peztis
Nu tror jag tyvärr inte att jag har någon bild men jag har bara gjort en grop på drygt 1 m i diamater och lagt i gatsten i den med dammduk under. Sedan har jag en liten fontän som spruttlar lite. När sonen kom la jag i några andra fina stenar så att det inte blev någt djupt vatten någonstans.
Jag har haft denna i snart tio år och är jättenöjd, den är jättefin mitt i rabatten vid vår uteplats.
Gunilla T
Här finns kanske inspiration? De jobbar men vattenrörelser och att åstadkomma det åtråvärda ljudet av vatten i rörelse.

http://www.flowforms.se/
jacobssonr
Se gärna på för insperation
www.fogelsta-utedekor.e.se
pebblelake
du kanske missat min bäck..

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=90924
cato
Kanske skulle något liknande detta kvarnhjul passa?
Bengalow
Japanerna är ju riktigt konstnärliga med vatten i sina trädgårdar. En eller ett par pumpar i små pölar, lite bamburör och stenar och ibland små vattenvippor får det att porla på små ytor. Det är bara fantasin som sätter stopp. Om man söker på Google under "Japanese gardens" så finns det massor med bilder....
KRT
Jag skulle också vilja ha något enkelt men ändå vatten, om det porlar är det inte fel, men jag är mest ute efter vattenrörelsen och att ge fåglar/vilt ett vattenhål..... Eftersom jag tänkte sätta det i en delav trädgården där jag ska sätta lite bambu, japanska körsbär och japanska lönnar hade något med bambu varit superhäftigt, men jag vill inte lägga en hel förmögenhet på det (växterna kommer kosta en del smile.gif).

Någon som har "budget-tips" på något japanskinspirerat och enkelt men samtidigt snyggt och i ett mindre format???

Funderar också på hur man enklast drar elen - gräver ner den i ett rör som läggs ner i gräsmattan???
Gunilla T
Titta här http://www.besokstradgardar.se/ trädgård nummer åtta, bilden längst upp till höger.

Kallas för rådjurskrämma eller lejonskrämma och vattnet rinner ut i ett bamburör. Enkelt och snyggt.

Elen gräver man ner i marken med skyddsslang runt om.
Anna-Karin Lundberg
Här är min vattenprydnad. Fåglarna både badar och dricker där, hundarna med för den delen. Jag byter inte vattnet, fyller bara på. Hundarna vill ändå dricka där hellre än i sin vattenskål som jag byter vatten i varje dag. Troligen för att vattnet är i rörelse och i lagom drickhöjd i "fontänen".

Baljan hittade jag på en åker i Finland, det är en tvättgryta, gissar jag. Stenarna har jag plockat på en rullstensås i närheten, den stora köpte jag på nån handelsträdgård för ett par hundra kronor. Det är en vanlig akvariepump under som pumpar upp vatten. Jag har dragit ut en skarvsladd från källaren som ligger på marken, det är bara nån meter från husgrunden. Kontakten ligger inne i en sån där röd skyddskåpa jag köpte på biltema. Inne i källaren är sladden ansluten till en jordfelsbrytare, man vet aldrig...

Det växer alger på stenen, men blir det för mycket skrubbar jag bort dem. Det ligger stenar runt grutan också, men de syns inte på bilden. Jag har gjort en "lägre" del som har lite djupare vatten, och sen är det bara så stenarna hålla fuktiga och blir fina i färgerna.

Jag har flera fina bilder, men den här är den sötaste... Den är tagen i slutet av sommaren och valparna har lekt i fontänen, så det är alger och stenarna lite i oordning.
foxylejdy
CITAT (cato @ 06-01-2010, 16:42) *
Kanske skulle något liknande detta kvarnhjul passa?

Åhh..
Jag har faktiskt ett gammat kvarnhjul som ligger halvt nersjunket i jord utanför min källare..
Nu vet jag vad sommarens projekt blir.. Mitt ska också få bli en vacker fontän..
Tack för inspiration!
pleximaster
Tack för alla svar!

Jag gillade också stenarna och kvarnstenarna men så hittade jag den här, vet inte varför men jag gillade den. Kan jag ta in och ha som vattenuttag i orangeriet när det är klart.

Men fortsätt gärna med fler bilder det är alltid uppskattat!

mvh plexi

http://www.casteldesign.se/bilder/product/original/1021.jpg
Fågelvägen
"Baljan hittade jag på en åker i Finland, det är en tvättgryta, gissar jag."

Anna-Karin, du hittade inte den givmilda ägaren? Då behöver du också uttrycket "Den hadd fliti iland" - mycket användbart. Det brukar man säga om saker som man på olika sätt råkat lägga beslag på. Gäller också metallsaker och kvarnstenar. whist.gif
Bassam
Hej
Jag vill sälja min fin Fontän som jag har inte plats, om någon vill den ,så kan jag lägga bild.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon