Full version: Tips önskas
ingrid fuxwall
Runt min altan har jag sluttande rabatter och jag önskar tips på vad jag ska plantera i de två avsnitten som vätter mot norr.
Har frågat här tidigare men de tipsen jag fick då fungerar inte så jag försöker än en gång - bilder bifogas:
http://annedalstradgard.bloggplatsen.se/20...der-hoppas-jag/

Det är alltså rabatter som vätter mot norr men de får ganska mycket sol när den behagar visa sig, solen
När vi flyttade hit var rabatterna fylda av buskar och speciellt forsytia frodades men de har jag flyttat då jag inte tycker att buskar passar så jag hoppas på tips.

Det blev lite fel när jag skulle infoga men det är de två sista bilderna jag menar
Gudrun i Göteborg
Tänker på astilbe, hosta m fl. Vilka tips fick du tidigare som inte funkade?
ingrid fuxwall
Astible är det enda jag har där nu.

Har testat med hosta men det är ju inte skugga så hostan förtvinade
Järfälla
Skugg-gröna. Perfekt marktäckare för norrlägen, fin året om. Speciellt mot kanter.
Hasselört tar ju lite tid på sig, men är värd att vänta på - tycker jag.
Förutom marktäckare kan du få in någon bronsrodgersia för läcker höjd (och bredd).
Lite kungsängliljor för vårblom.
Idegran funkar också i skugga om du vill ha något formklippt, som klot eller spiraler.
Ja, eller kaukasisk förgätmigej med variegerade blad som lyser upp.
ingrid fuxwall
CITAT (Järfälla @ 15-11-2009, 22:18) *
Skugg-gröna. Perfekt marktäckare för norrlägen, fin året om. Speciellt mot kanter.
Hasselört tar ju lite tid på sig, men är värd att vänta på - tycker jag.
Förutom marktäckare kan du få in någon bronsrodgersia för läcker höjd (och bredd).
Lite kungsängliljor för vårblom.
Idegran funkar också i skugga om du vill ha något formklippt, som klot eller spiraler.
Ja, eller kaukasisk förgätmigej med variegerade blad som lyser upp.

Tack för dina tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon