amaterissimus
Hej!

Jag fick detta av en kompis.

Antar att detta är än succulent?
Det finns fröna och ibland växer små plantor i krukan men överlever inte längre.
Min kompis vattnar nästan aldrig. Han väntar tills bladen hänger ned.
I hans kruka är många små plantor som överlever. Därifrån fick jag min planta.

Nu vill jag föröka min planta men vet ej hur?

Har någon idé?

Tack

Amaterissimus
DykUnderYtan
"Sprätt iväg" eller "Skvätt iväg" kallas den ofta Euphorbia leuconeura, just för att den sprätter iväg sina fröer. Din kommer säkert att få små bebisplantor alldeles av sig själv i samma kruka som "mamman" står i. Sen är det bara att pilla upp dem därifrån och sätta i egna krukor. Min erfarenhet är att det är enklaste sättet att föröka växten. Hittar du fröerna så kan du förstås sätta dem i en egen kruka istället.

Här hemma hör jag ibland som ett knapphålshuvud som trillar i golvet, då är det oftast fröer från denna växt. Fröerna är runda, svarta och ungefär lika stora som ett knappnålshuvud (såna där nålar med färgad knopp).
Peztis
Jag har växt upp med namnet "Hopp och Sprätt" på den blomman, kärt barn...

En av de mest lättskötta blommorna man kan ha! Väldigt tacksam och visar fort när den tycker att det var länge sedan den fick vatten. På vintern kan den dock tappa en del blad - i alla fall brukar alltid mina göra det - men den kommer igen på våren pch blir frodig och grön igen.

Fröna kan flyga LÅÅÅNGT, flera meter. har själv fått dem i huvudet några gånger smile.gif Och som DykUnderYtan skrev så hör man dem sprättas över rummet om man har hårt golv. Titta lite extra på golvet och på fönsterbänken hos din kompis så kan du säkert hitta ett helt gäng med frön och de gror säkert villigt.

Jag har haft en som har stått mer eller mindre utan jord och den har sett för hemsk ut men har fortsatt växa så den har en otrolig livskraft. Nu när jag äntligen tog mig i kragen och gav den en ordentlig kruka med jord så börjar den se rätt tacksam ut.

Edit:

Äsch, du kan ju kolla hos dig själv eftersom den nedre bilden visar fröställningarna. Du kan peta bort dem om de är torra och kolla för där kan det också gömma sig frön som inte lyckats hoppa iväg.
amaterissimus
Hej!

Tack ska ni ha DykUnderYtan och Peztis!

Det är sköt att veta vad växten heter både folkligt och på latinet.

Idé var att ta fram en ny planta som present till ett av mina barn. Hon har en ovanlig talang att ”döda” varenda växt hon köper så det blir något som tom överlever utan vatten.

Jag petade ned frökapslar och hittade 2st svarta frön. Nu ska jag ta fram en kruka med lite jord i och försöka föröka plantan.

Tack och hälsningar

Amaterissimus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon