Christina i Taxinge~

Knappt så jag fattar det själv - två rökfria år! yahoo.gif

Kommer ni ihåg:
Att sluta röka

Vilken tur jag hade som gjorde ett försök att sluta röka precis när det tydligen var som lämpligast! Det har nästan gått larvigt lätt! whist.gif
Efter 43 års bolmande så var det alltså bara att så enkelt att sluta.......för att jag ville och hade bestämt mig och ingen höll på och "tjatade" just då!
Tjata aldrig på den som röker att sluta - det hjälper inte ett dugg! I värsta fall blir det tvärtom - man röker av rent trots!
Ge "morötter" istället! wub.gif

Alltså;
Om du vill sluta röka och har bestämt dig, kommer det att gå bra!
Om du vill hjälpa nån att sluta röka - sluta tjata!!! Den som röker är sååååå medveten om vad det innebär......
Ge en "morot" då & då istället!

Lycka till!!!!!

Huggorm
Gratulerar! Hur känns det nu då, har lungorna återhämtat sig?
titti49zon6
Grattis, du har så rätt i det du skriver
Jag har själv varit rökfri i drygt 1,5 år och hur mycket folk än tjatade på mig så hjälpte det inte.......
men när jag själv bestämde mig gick det över förväntan bra.
mojan
Det är härligt att vara rökfri!
Det är ca 20 år sedan jag slutade och jag har aldrig årngrat det beslutet.
Bettis
bravo.gif bravo.gif slutade ju själv för ca 1år och 8 månader sedan och precis som du säger jag TOG BESLUTET SJÄLV, utan att någon tjatade jag hade nog rökt i lika många år som du men just då stämde det och jag slutade också tvärt och hitills har det gått kanonbra. Lycka till i fortsättningen tummenupp.gif
Wilmer
bravo.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Huggorm @ 15-11-2009, 10:29) *
Gratulerar! Hur känns det nu då, har lungorna återhämtat sig?

Ja, rätt mycket tror jag! rolleyes.gif
Andningen är mycket lättare!
Men konditionen är dålig fortfarande.....nu har jag börjat ta tag i den biten. Det var väl 17 om man inte ska kunna gå i trappor och backar också utan att flåsa!! angry.gif
Trampar crosstrainer och går med stavar....*pust*
I bästa fall går jag ner nåt hekto av det framöver!
Jag har alldeles för många "slutat-röka-kilon" som sitter "på mitten framtill".......men det är det värt!!!!!! wub.gif

KRT
tummenupp.gif Grattis!!!! Du har gjort dig själv en enorm tjänst, du är värd en stor bukett rose.gif smile.gif

ängsvädd
Grattis Christina yahoo.gif

Jag har en kompis som röker trots att hon har astma och ev. kohl sad.gif Det är fruktansvärt att se på det långsamma självmordet sad.gif Och hon har barn och barnbarn.

Vad är det för "morötter" du pratar om?

PS: Själv har jag varit rökfri sedan 2001 - underbart biggrin.gif
Anma
Grattis! JAg slutade 30/1 så snart firar jag ett år! rose.gif
Aqvakul
Bra jobbat, Christina! yahoo.gif
diva&hero
Grattis! blomma.gif
Jag har varit rökfri i 4 år och tre månader snart. Måste också hålla med om att det var lättare än jag trodde.. Tror bara att man ska bestämma sig för det och vilja göra det själv, inte för att nån annan vill det.
Jag slutade en vecka innan vi flyttade in i huset. När vi var och kollade på huset så blev jag så förtjust och sa att om vi får det här så ska f_n ta och sluta röka. Tre dar senare var det klart med huset, och vad kom gubben ihåg, om inte att jag lovat sluta röka... wacko.gif Vad hade jag lovat nu tänkte jag.. Så den sommaren var den sista med cigaretter, sista gången jag rökte var på min kompis bröllop.
Christina i Taxinge~
CITAT (ängsvädd @ 15-11-2009, 11:26) *
Vad är det för "morötter" du pratar om?

Nåt som rökaren tycker skulle vara värt att sluta för! Nåt positivt! Eller nåt som rökaren kan tänkas hålla upp en dag/en vecka för att få. Typ.....
Det är ju väldigt personligt vad som är en "morot".
När jag var yngre, hade småbarn och var hemmafru utan egen inkomst, så var det en jättemorot för mig om jag fick 500,- av maken att spendera helt på mig själv om jag inte rökte på en vecka. Det hände ett par ggr......
Men självklart behöver det inte vara pengar!!
ängsvädd
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 15-11-2009, 14:58) *
Nåt som rökaren tycker skulle vara värt att sluta för! Nåt positivt! Eller nåt som rökaren kan tänkas hålla upp en dag/en vecka för att få. Typ.....
Det är ju väldigt personligt vad som är en "morot".
När jag var yngre, hade småbarn och var hemmafru utan egen inkomst, så var det en jättemorot för mig om jag fick 500,- av maken att spendera helt på mig själv om jag inte rökte på en vecka. Det hände ett par ggr......
Men självklart behöver det inte vara pengar!!

OK. Får se hur jag gör.
aanderss
va bra
herkules
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 15-11-2009, 10:23) *
/..../
Tjata aldrig på den som röker att sluta
-

/..../

tack för att du skriver just det! tummenupp.gif
Azola
Grattis-grattis! blomma.gif
Tänk vad duktiga vi är...tack vare er här på Odla och mina nu rökfria systrar så kom jag också igång efter 35 års rökande!! Det har gått jättebra faktiskt.
Har fortfarande den lilla SQ räknaren på dataskärmen...den säger just idag
rökfri: 10 mån, 5 dagar o 16 timmar...jag har sparat 11.768 kronor och inte rökt 6193 cigaretter!! Bra va!!
Tyvärr har det smugit sig på allt för många kilon som måste bort snart... criosstrainer anläder bara "sambon" hinner hämta den.
TACK alla för era kloka ord och uppmuntrande inlägg här inne. rose.gif
skånepåg
Ni är så duktiga ^^
Jag suger förvisserligen på en canserpinne för tillfället =/
Har slutat 2ggr under 14 års rökande men kommer tyvärr tbx till den rökande saken =(
Vet inte riktigt varför, kanske för jag hittar flickvänner som röker och så festar man mycket så blir man frestad och börjar igen =(
Men ska försöka sluta igen, det får bli mitt nyårslöfte för det är dyrt och dåligt nöje tongue.gif
zissi
tummenupp.gif bravo.gif Christina!!

Gör du något speciellt för pengarna som förhoppningsvis blir över nu?
Christina i Taxinge~
CITAT (zissi @ 15-11-2009, 17:01) *
tummenupp.gif bravo.gif Christina!!

Gör du något speciellt för pengarna som förhoppningsvis blir över nu?

Köper fondandelar! whistling.gif
Jag är ju pensionär nu och måste måna om ekonomin!
Rysslandsfonderna går bra nu *tips*

Monica M zon 4
Och jag har inte rökt sen i maj. Det var inga problem att sluta. Jag försöker att inte tänka på cigaretter så funkar det bra. Det är mycket som är enklare. Man behöver inte gå ut i ur och skur för att röka. Å man spar en massa pengar.
Gossen Ruda
Passar på att gratta alla slutare, ni är på rätt väg. Tänkte dock ställa en fråga i sammanhanget som faktiskt dök upp tidigare idag utan nätkontakt. Hur känns det som rökare när det är dags att tända en ny giftpinne? Är det vanans makt eller skriker kroppen efter nikotinet?
skånepåg
CITAT (Gossen Ruda @ 15-11-2009, 18:25) *
Passar på att gratta alla slutare, ni är på rätt väg. Tänkte dock ställa en fråga i sammanhanget som faktiskt dök upp tidigare idag utan nätkontakt. Hur känns det som rökare när det är dags att tända en ny giftpinne? Är det vanans makt eller skriker kroppen efter nikotinet?

Jag röker typ varje timme eller varrannan timme beroende på hur upptagen man är och vad man gör, men väntar jag längre än 3-4 timmar så börjar jag bli sur och lättirreterad och ibland kan man skaka så då lugnas man med nikotinet, det är ju en giftig drog som e farligt beroendeframkallande tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon