Mackman
15-11-2009, 11:50
Hej.
Inatt har mina katter haft fest. Dom har kastat sig upp i fönstret och vält ner en av mina kaktusar. Tyvärr har den gått av och nu jill jag sätta om den övre delen också men vet inte hur jag ska göra för att få rötter på den. Jag vet tyvärr inte vad den heter men den har blivit ca 40cm hög, bygger på sig ändast uppåt, ja jag vet inte hur jag ska förklara riktigt. Den har inga skott utåt bara uppåt.
Men som sagt hur ska jag få den att bygga rötter? något jag ska tänka på? måste jag snitta med kniven eller går det bra där den gick av?
Har du en bild på kaktusen? Då kaommer det bli betydligt enklare för oss att ge dig rätt information om vad du kan göra.
Mackman
15-11-2009, 12:47
Här kommer en bild. Jag vet inte om ni ser vad det är men gör ni det hade det varit roligt att veta vad den heter också. Detta är biten som är av och som jag vill rädda eftersom den hade fått en infektion i nedre delen vid roten. Hoppas att den går att rädda. Ni kanske inte ser det på bilden men den är tjockare på brädden och smal på djupet.
Om du blandar krukväxtjord ordentligt med grov sand, eller bara tar ren sand, så kan du sätta din kaktus där direkt. VAttna igenom krukan och låt den rinna av ordentligt. Vänta sen med att vattna tills du är säker på att det är ordentligt torrt i "jorden" igen. Minst två veckor emellan och inte mer vatten, att det precis fuktar "jorden". I en normalstor kruka (Ø 12cm) räcker det med en matsked vatten varannan vecka.
Anledningen till att "mamman" ser konstig ut vid roten, kan vara för att den står i fuktighetshållande jord och därför har drabbats av röta. Vanlig kaktusjord man köper i affärerna innehåller alldeles för lite sand och alldeles för mycket torv!
Vad den heter vet jag dock inte.... Det får någon annan svara på.
sqrulan
15-11-2009, 16:09
Kan det vara nån typ av fikonkaktus?
Mackman
15-11-2009, 17:08
Så det räcker med att kasta ner den i sand då och en matsked vatten varrannan vecka så ska det växa ut rötter på denna också?
CITAT (Mackman @ 15-11-2009, 17:08)

Så det räcker med att kasta ner den i sand då och en matsked vatten varrannan vecka så ska det växa ut rötter på denna också?
Absolut. Svårare än så är det inte.
Mackman
15-11-2009, 17:28
Vad ska det vara för sand då? jag har kastat ner den i vatten nu för att kunna överleva tills imorgon fast det kanske var ett jätte stort fel av mig. Finns inga finnare och bättre blommor änn kaktusar så det är roligt att lära sig mer.
sqrulan
15-11-2009, 17:41

Nej inte kan du sätta ner den i vatten, låt den ligga och torka någon dag istället för det klarar den av.
officinalis
15-11-2009, 17:58
När jag rotat om kaktusar så har jag bara skurit ett rent snitt, låtit den bilda sårvävnad och sedan satt ned den i en bra jordblandning (se tips ovan).
Vattnat har jag inte gjort förens den stått där i någon vecka eller så.
Generellt med de flesta kaktusarna jag odlat så gäller det att sakta ned ett par spadtag. Med omplantering, med vattning, med närings osv. Men mina gillar regelbundenhet i alla fall och vattnar dom cirka en gång i månaden oktober - februari ungefär.
CITAT (Mackman @ 15-11-2009, 17:28)

Vad ska det vara för sand då? jag har kastat ner den i vatten nu för att kunna överleva tills imorgon fast det kanske var ett jätte stort fel av mig. Finns inga finnare och bättre blommor änn kaktusar så det är roligt att lära sig mer.
Skrev det tidigare, att vatten får dem att ruttna! ALLA kaktusar klarar av att torka. Ditt skott kan nog säkert klara sig på en bit papper i en månad, utan att ta skada, så ta genast upp den ur vattenglaset!
Mackman
15-11-2009, 20:52
jag har tagit upp det nu. ska testa hitta sand någon dag för att sätta om alla mina kaktusar. har vanlig blomjord nu. Men är det olika jorder för olika kaktusar?
Alexander-VG-zon3
15-11-2009, 20:59
CITAT (Mackman @ 15-11-2009, 20:52)

Men är det olika jorder för olika kaktusar?
ja det är olika jordar för olika kaktusar. dock dom flesta vill ha så att det är dränerat så att vattnet rinner snabbt igenom och rinner bort snabbt.
men skogskaktusar vill ha jord med lågt ph och där kan man blanda orkidékompost och rhododendronjord (eller krukväxtjord med lågt ph som man har till gardenia).
andra kaktusar vill ha mestadels grus och lite mull. andra vill ha kalk.
en del är så tåliga att dom kan växa i vanlig jord eller vad som helst. exempelvis har min ena opuntia torv som den växer i vilket kan ses här
http://www.pixbox.se/pic_show_id29517995.html(där växer även mossa på jorden bredvid kaktusen

)
CITAT (Mackman @ 15-11-2009, 20:52)

jag har tagit upp det nu. ska testa hitta sand någon dag för att sätta om alla mina kaktusar. har vanlig blomjord nu. Men är det olika jorder för olika kaktusar?
Du kan sätta alla kaktusar i sand. Sån grov sand som man hittar på macken som isgrus, är nästan perfekt. Kolla bara att det är utan salt och skölj gärna ur det några gånger, sen har du "kaktusjord" till många kaktusar.
Glömde ju... Sätter du i bara sand, funkar ungarnas sandlåda som förråd också. Tänk bara på att tillsätta gödning i vattnet på sommaren, om du bara har sand.
De dör inte om de inte får näringen, men blir så mycke finare med.
Mackman
15-11-2009, 22:24
Vad för gödning?
Hej
i Affären finns special gödning till kaktus, men jorden ordna jag själv på blandning ( 2/3 vanliliga jord + 1/3 grus ( 4-6 mm storlek ) , och jag ger de lite vatten varje 14 dagar.
H:Bassam
skånepåg
16-11-2009, 00:45
Eller så kan du snatta från såna röda boxar som de saltar gångvägarna med, men skölj ut det noga så saltet försvinner ^^
Mackman
16-11-2009, 22:16
här uppe i norrland har vi gröna sköna lådor och inga sånna där varning för sandlådor. ^^
tusen tack för all hjälp. ska köpa kaktusjord imorgon och spä ut med lite sand från våra gröna norrlandska lådor.
NiklasTyreso
13-12-2009, 00:35
CITAT (sqrulan @ 15-11-2009, 16:09)

Kan det vara nån typ av fikonkaktus?
Jo, det är någon form av Opuntia. Många sorter av dem kan få kaktusfikon. Vanligaste sorten är Opuntia ficus-indica. Jag har sått frön från fikonkaktus (O ficus-indica) och fått upp skott som liknar sticklingen i denna tråd.
/Niklas
Hej
Om den händer från katten det betyder att växter är frisk, försöka ta ut skadad delar från bada sidor blad och rötter sedan kan du plantera den på nya jord.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.